سگ راکون مظنون جدید انتقال کرونا به انسان

داده‌های ژنتیکی منتشر شده از ووهان چین نشان می‌دهد دی. ان.‌ای سگ راکون با ویروس کووید-۱۹ ترکیب شده است.

«تدروس ادهانوم قبریسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، چین را به دلیل عدم اشتراک گذاری زودتر داده‌ها مورد انتقاد قرار داد.

از زمان اولین مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ووهان در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰، این ویروس جان۶ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۷۷ نفر را در جهان گرفته است.

به تازگی داده‌های ژنتیکی تازه منتشر شده از بازار تره بار چین در نزدیکی جایی که دانشمندان اولین موارد انسانی کووید-۱۹ را کشف کردند، نشان می‌دهد دی. ان.‌ای سگ راکون با ویروس ترکیب شده است.

به گزارش آتلانتیک، یکی از اولین رسانه‌هایی که این یافته‌ها را در پایان سال ۲۰۱۹ (زمانی که اولین موارد کووید-۱۹ شروع به ظهور کردند) گزارش کرد، نشان می‌دهد که برخی از نمونه‌های مثبت کووید از یک غرفه شناخته شده مشغول در تجارت حیوانات وحشی جمع‌آوری شده که این نمونه‌ها همچنین حاوی ژن‌های سگ راکون بوده است.

به گفته دانشمندان، این ویروس ممکن است حیوانات را آلوده کرده باشد. این داده‌ها به طور رسمی بررسی نشده و در یک مجله معتبر منتشر نشده است و تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفته است که داده‌ها پاسخ قطعی به چگونگی شروع همه‌گیری، ارائه نمی‌دهد. اما هر بخش از داده برای نزدیک‌تر کردن ما به این پاسخ مهم است.

با این حال، کارشناسان بین‌المللی بهداشت، اعلام کردند که این یافته این نظریه که ویروس کووید-۱۹ به جای نشت از آزمایشگاه از حیوانات نشأت گرفته است را تقویت می‌کند.

بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی ووهان، به عنوان منبع اصلی شیوع ویروس کووید-۱۹ در مرکز ظن علمی بوده است.

به گفته «فلورانس دبار» نظریه‌پردازی که در زیست‌شناسی تکاملی متخصص است و در مرکز ملی دانش علمی یا CNRS، یک آژانس تحقیقات ملی فرانسه کار می‌کند، محققان چینی نمونه‌های محیطی را از بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی ووهان هوانان جمع آوری کردند.

«کریستین اندرسن» زیست‌شناس تکاملی که داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرد، گفت که داده‌ها به منشا این بیماری از بازار اشاره می‌کنند.

«آنجلا راسموسن» یک ویروس‌شناس که در این تحقیق شرکت داشت، به آتلانتیک گفت که این یک نشانه واقعا قوی است که حیوانات در بازار آلوده شده‌اند.این نمونه دی. ان.‌ای از سگ‌های راکون (حیوانات کوچک روباه‌تبار بومی آسیای شرقی) گرفته شده است.

«تدروس ادهانوم قبریسوس» در ادامه گفت که این داده‌ها جدید نیست، اما توالی ژنتیکی اخیراً توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در پایگاه داده جهانی GISAID آپلود شد و بعداً حذف شد.از آن جا که این داده‌ها آنلاین بودند، دانشمندان آن را دانلود و شروع به تجزیه و تحلیل کردند.

تدروس ادهانوم قبریسوس چین را به دلیل عدم به اشتراک گذاشتن زودتر داده‌ها مورد انتقاد قرار داده است.

او گفت: این داده‌ها می‌توانست و باید سه سال پیش به اشتراک گذاشته می‌شد.

تدروس ادهانوم قبریسوس افزود: ما همچنان از چین می‌خواهیم تا در به اشتراک‌گذاری داده‌ها شفاف باشد و تحقیقات لازم را انجام دهد و نتایج را به اشتراک بگذارد. درک چگونگی شروع همه‌گیری همچنان یک الزام اخلاقی و علمی است. این کار جدیدترین نمونه از خودداری دولت چین از به اشتراک‌گذاری داده‌ها با سایر کشور‌ها است.

منبع: بیزینس اینسایدر