چند توصیه درباره نوجوانانی که تمایلی به مهمانی رفتن ندارند؛ دوری و دوستی یا صله رحم؟

یک روانشناس می‌گوید: در دوران نوجوانی تمایل به شرکت در مهمانی‌ها و حضور در جمع کم می‌شود و نوجوان بیشتر تمایل دارد تنهایی یا با گروه هم‌سالان وقت گذرانی کند.

شبنم طلوعی درباره اینکه عده‌ای تصور می‌کنند "دوری و دوستی" مهم است و از این رو اعتقادی به صله رحم در ایام نوروز ندارند، اظهار کرد: ضرب المثل "دوری و دوستی" برای ارتباطات زیاد و بیش از اندازه و نه برای اعیاد مهمی نظیر عید نوروز عنوان می‌شود. به ویژه از آنجا که طی چند سال اخیر که به علت بیماری کرونا دیدار‌ها و ارتباطات ضعیف شده و به صورت مجازی انجام می‌شد، در شرایط فعلی صله رحم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه جشن گرفتن عید نوروز و صله رحم در ۱۳ روز تعطیلی منجر به تزریق شادی به خانواده‌ها می‌شود، ادامه داد: برای رسیدن به هدفی نظیر شادی، نباید منتظر انگیزه شد. حرکت و پشتکار در اغلب مواقع منجر به ایجاد انگیزه می‌شود و در این مورد به خصوص نیز صله رحم و حضور در مهمانی‌ها حتی بدون انگیزه قبلی منجر به ایجاد شادی می‌شود. البته باید توجه داشت که مواردی نظیر چشم و هم چشمی در این دیدار‌ها و مهمانی‌ها بار مثبت صله رحم را می‌کاهد؛ بنابراین باید از چشم و هم چشمی پرهیز کرد.

به گفته این روانشناس، اثرات روانی مثبت دید و بازدید‌های نوروزی و به طور کلی صله رحم با دوستان و آشنایان، تا مدت‌ها در روان افراد باقی می‌ماند.

طلوعی در عین حال تاکید کرد: اعضای خانواده باید این نکته را توجه داشته باشند و به فرزندان خود نیز گوشزد کنند که چشم و هم چشمی در این دیدار‌ها نه تنها بار روانی صله رحم را از بار مثبت به منفی تبدیل می‌کند بلکه تمایل دو طرف خانواده‌ها به این دیدار‌ها را نیز کم می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره چرایی تمایل نداشتن نوجوانان به شرکت در مهمانی‌ها و دید و بازدیدها، توضیح داد: والدین باید این نکته را مد نظر داشته باشند که در دوران نوجوانی تمایل به شرکت در مهمانی‌ها در نوجوان کم می‌شود چراکه نوجوان بیشتر دوست دارد در اتاق خود تنها بماند، به تنهایی و یا با گروه همسالان و دوستان وقت گذرانی کند.

این روانشناس در ادامه به بیان نکاتی در خصوص افزایش تمایل نوجوانان به شرکت در مهمانی‌ها پرداخت و خطاب به والدین توصیه کرد: والدین بهتر است قبل از چیدن برنامه دیدار با اقوام و صله رحم، این سنت را برای نوجوان خود بازگو کنند و به او اعلام کنند که دوست دارند نوجوان نیز در این دیدار‌ها حاضر شود.

طلوعی در پایان سخنان خود تاکید کرد: اگر رسم و رسوم دید و بازدید در عید نوروز برای نوجوان خیلی جذاب نبود، بهتر است والدین از تکنیک "قانون خانه" استفاده کنند. در این تکنیک هر شخصی مسئولیت و وظایفی در قبال اعضای خانواده خود دارد. این وظایف مهم باید با حوصله در یک گفتار دو طرفه بین والدین و نوجون بیان شود و والدین در این گفتار دو طرفه به نوجوان تفهیم کنند که از او انتظار دارند در میهمانی‌های مهم و دیدار با اقوام حاضر شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار