نگاهی به جاذبه‌های تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فصل گردشگری

پل دختر و قلعه دختر کهگیلویه قدمتی بالا داشته و سالانه پذیرای گردشگران بسیار زیادی است.

قلعه دختر یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در کهگیلویه است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می‌باشد و در تاریخ ۱۳۸۲/۰۱/۲۴ به شماره ثبت ۸۳۲۰ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده کهگیلویه شهرستان کهگیلویه، بخش چاروسا، ۲۷ کیلومتری جنوب شرق قلعه رئیسی، روستای قلعه دختر می‌باشد.
 
پل قلعه دختر مارون یکی از این اثر‌های تاریخی بسیار زیبای استان کهگیلویه است، که برروی رودخانه مارون قرار گرفته است.
 
استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی سرشار از شگفتی‌های طبیعی و اماکن تاریخی بی‌نظیر است. این پل از پل‌های تاریخی ایران در مسیر بازدید از جا‌های دیدنی کهگیلویه و بویر احمد یعنی آبشار کمردوغ و قلعه رئیسی است.
 
پل قلعه دختر مارون پل بسیار عظیم و حیرت‌انگیز است که سال‌های دور تاریخ ایران بر روی رودخانه مارون که از کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته، بنا شده است.
 
این پل بر اثر طغیان‌های مکرر رودخانه مارون، همچنین سایر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل و نیز جنگ‌ها به خصوص جنگ با مغول‌ها و با گذشت زمان بخش‌هایی زیادی از آن فرو ریخته و از بین رفته است. اما هنوز بقایای آن بر روی این رودخانه برجا مانده است. در مورد این سازه اطلاعات و مطالعات دقیقی در دست نیست. برخی این پل را به دوره صفویه نسبت داده‌اند.
 
پل قلعه دختر، در روستای قلعه دختر در دهستان دشمن زیاری (بازماندگان آل بویه دشمنان آل زیار) و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان دهدشت، استان کهکیلویه و بویر احمد واقع شده است. این روستا در مسیر جاده جدید دهدشت به اصفهان قرار دارد.
 
همچنین پل قلعه دختر مارون در مسیر جاده دهدشت در مسیر آبشار کمردوغ و قلعه رئیسی در نزدیکی روستای قلعه کلات نیز قرار گرفته است.
 
در نزدیکی آن قلعه‌ای بنام قلعه دختر بر روی تپه‌ای بلند نیز خودنمایی می‌کند، تا گواهی بر تاریخ بلند این منطقه باشد. این پل در واقع در جنوب این قلعه بنا شده است.

این پل، نشان دهنده‌ی پیشینه مهم این مناطق در تاریخ این سرزمین و ایران است. نام روستای دهدشت قدیم، در گذشته بلاد شاپور بود که توسط شاپور اول ساسانی فرزند اردشیر اول بنا نهاده شده بود.
 
بقایای آثار تاریخی باقیمانده در این شهر، نشان دهنده‌ی این است که این منطقه زمانی یک شهر بزرگ و باستانی بود.
 
بیشتر قلعه‌ها و پل‌های ایران اغلب مربوط به قبل از اسلام و به خصوص مربوط به دوره‌ی ساسانی است.
 
براساس این مطلب، برخی این پل را به دوران ساسانی نیز نسبت می‌دهند. علاوه بر دوران باستانی دهدشت، این منطقه و روستا‌های آن با ایل و طوایف بنام و دلیرش بعد از اسلام در ایران نیز مشهور و معروف است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.