۱۷ گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی نوروزی در گیلان فعال شد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فعالیت گشت‌های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان گفت: در این ارتباط ۱۷ اکیپ ویژه نوروز در استان فعال شده است.

حسن پورمحمدی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: این گشت‌ها در قالب تیم‌های سه نفره در راستای قانون حفظ اراضی زراعی و باغی و با هدف حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی در ایام نوروز در سطح شهرستان‌های مختلف گیلان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع با دادستان کل و بازرسی گیلان جلسات هماهنگی برای برخورد با متخلفان تشکیل شده از این رو از دهیاران و شورا‌های اسلامی استان درخواست می‌شود که با مدیران کشاورزی شهرستان‌ها در ایام تعطیلات نوروز به صورت کشیک در محل کار حضور دارند، هماهنگی‌های لازم را برای برخورد با متخلفان غیرمجاز تغییر کاربردی به عمل آورند.

پورمحمدی با بیان اینکه زمین در گیلان به عنوان یک کالا نیست خاطر نشان کرد: امروز امنیت غذایی ما همانند امنیت دفاعی، برای گیلان برخوردار از خاک حاصلخیز با تولیدات محصولات زراعی و باغی که برای کشور حائز اهمیت بوده، مورد توجه است.

وی اظهار کرد: بنابراین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات برای پیشگیری از جرم در مرحله شروع تغییر کاربری و توقف عملیات در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی زراعی و باغات با هماهنگی دادستان‌ها است که در این ایام و در طول سال برای ما مهم است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: مولفه امنیت غذایی برای حفظ زمین بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و در اولویت کار‌های ماست، هر چند کار حوزه زمین بسیار سخت و حساس می‌باشد، اما با قوانین موجود در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظیفه ما حفظ اراضی کشاورزی است که باید به نسل آینده واگذار کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس رسالت و وظیفه سازمان امور اراضی کشور، همکاران این سازمان در سطح استان گیلان به عنوان پلیس زمین مشغول به کار هستند و این تلاش و اقدام به طور طبیعی برای عده‌ای ناخوشایند است.

پور محمدی با اشاره به ضرورت همکاری مردم برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اظهار کرد: مردم برای ارایه گزارش زمین خواری می‌توانند با سامانه ۱۳۱ تماس بگیرند، همکاران ما گزارش‌های ثبت شده در سامانه را در حداقل زمان ممکن با پایش و بازدید‌های میدانی مورد بررسی قرار می‌دهند و برخورد‌های لازم انجام می‌گیرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: رسالت و ماموریت سازمان امور اراضی با منافع فرصت طلبان و سودجویانی که به عرصه‌های کشاورزی دست اندازی می‌کنند، منافات دارد.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.

این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.