لاوروف: غرب در تلاش برای تضعیف توافقنامه‌های سه جانبه است

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ارمنی خود گفت که غرب توافقنامه‌های سه جانبه بین مسکو با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تضعیف می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که غرب در حال "حمله دیپلماتیک" است و اصول کلیدی توافقنامه‌های سه جانبه بین روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تضعیف می‌کند.

به گزارش آناتولی، لاوروف در یک کنفرانس خبری با آرارات میرزویان، همتای ارمنی خود در مسکو گفت: آن‌ها (غرب) به طور کلی درگیر چیزی هستند که من آن را یک حمله دیپلماتیک می‌نامم. زمانی که آن‌ها تلاش می‌کنند توافقات سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تحت الشعاع قرار دهند، سعی می‌کنند سرپرستی خود را بر همه این کار‌ها تحمیل کنند و مستقیماً اصول کلیدی این اسناد را تضعیف کنند.

لاوروف گفت که این اسناد شامل "مشارکت فعال فدراسیون روسیه هم در حل مسائل مربوط به رفع انسداد حمل و نقل و روابط اقتصادی و هم در مسائل مربوط به تحدید مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و کمک به طرفین در امضای معاهده صلح است. 

او همچنین گفت: مسکو نه فرصت و نه نیازی برای توسعه گفتگو با غرب در قفقاز جنوبی می‌بیند. ما به خوبی می‌بینیم که غرب در قفقاز جنوبی چه اهدافی را دنبال می‌کند، در واقع حتی آن‌ها را پنهان نمی‌کند، آن‌ها را اعلام می‌کند: جدا کردن روسیه (از منطقه).

لاوروف همچنین گفت که روسیه «تلاش‌های پنهان» غرب برای نزاع مسکو با ایروان را می‌بیند و افزود که این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهند شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: "ما در مورد روند‌های نگران کننده در وضعیت قفقاز جنوبی صحبت کردیم. ما شاهد تلاش‌های پنهانی از سوی غرب برای نزاع با روسیه و ارمنستان هستیم. "

لاوروف همچنین تاکید کرد که غرب از چندین سازمان غیردولتی در قفقاز جنوبی برای آماده‌سازی «انقلاب‌های رنگی» حمایت مالی و مادی می‌کند.

او در این باره گفت: "این هم خیلی پنهان نیست... همه این سازمان‌های غیردولتی شناخته شده هستند. نحوه عمل آنها، دفاع علنی از منافع غرب و تلاش برای بی اعتبار کردن اقدامات روسیه و ایران نیز مشخص است."

لاوروف همچنین با بیان اینکه روسیه موافق اجرای کامل توافق سه جانبه بین مسکو، باکو و ایروان است، خاطرنشان کرد: موضوع کریدور لاچین باید منحصراً در این زمینه بررسی شود.

او با اشاره به اینکه هر یک از طرفین در آنجا تعهدات خود را دارند، ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها لزوم اجرای توافقات در مورد حل مشکل پیرامون کریدور لاچین را درک کنند. در آینده نزدیک تاریخ جدیدی برای نشست سه جانبه وزرای خارجه سه کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار