تایید جاسوسی دولت مکزیک از یک فعال حقوق بشر

رئیس جمهور مکزیک شنود مکالمات تلفنی یک فعال حقوق بشر با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور را تایید کرد.

مانوئل لوپز، رئیس جمهور مکزیک برای نخستین بار تایید کرد دولت این کشور اقدام به شنود تلفن یک فعال حقوق بشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارشی که در ماه جاری میلادی از سوی گروه‌های غیرانتفاعی منتشر شده است مقامات مکزیکی به هک کردن ارتباطات ریموندو راموس، یکی از فعالان اجتماعی این کشور در سال ۲۰۲۰ متهم شده اند. اسناد منتشر شده نشان می‌دهد ارتش به پیام‌هایی که راموس برای روزنامه نگاران ارسال کرده بود دسترسی داشته است.

رئیس جمهور مکزیک بار‌ها ادعا‌های وارد شده درباره جاسوسی دولتش از فعالان، روزنامه نگاران و مخالفین را تکذیب کرده است. با این حال، وی می‌گوید دولتش با اقدامات اطلاعاتی به دنبال مبارزه با جرایم بوده است.

لوپز در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: این شهروند در حال مکالمه تلفنی با یک قاچاقچی مواد مخدر بود. از آنجا که این قاچاقچی تحت رصد اطلاعاتی قرار داشت این مکالمه ضبط شده بود.

وی در ادامه افزود: مرکز اطلاعات ملی مکزیک در این پرونده دخیل بوده است. این نهاد به طور تخصصی بر روی مقابله با جرایم متمرکز است و می‌تواند با اجازه مقامات قضایی اقدام به ضبط تماس‌های تلفنی افراد کند.

گفتنی است مکزیک یکی از کشور‌هایی است که بالاترین آمار‌های جرم و جنایت مرتبط با مواد مخدر را در جهان دارد. براساس آمار‌های ارائه شده در سال ۲۰۱۲ برآورد می‌شود بیش از ۴۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در کارتل‌های مواد مخدر مکزیک عضویت دارند و زندگی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم به فعالیت کارتل‌های مواد مخدر وابسته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار