آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی کرمانشاه

دیار پر نقش و نگار کرمانشاه سرشار از زیبایی‌های متنوع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری است که یکی از شگفت انگیزترین آن آبشار‌ها هستند.

آبشار‌ها طرحی دل‌انگیز و برجسته از تابلو طبیعت هستند و هر گوشه‌ای از استان چهار فصل کرمانشاه سرشار از زیبایی و طراوت، شگفتی‌های طبیعی دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و یکی از این پدیده‌های طبیعی آبشار‌های شگفت انگیز است که در دل دره‌ها و کوه‌های بی نظیر کرمانشاه قرار گرفته است.

بیش از ۱۴۰۰ جاذبه طبیعی در کرمانشاه قرار دارد از کوه‌ها و غار‌ها و رودخانه‌ها گرفته تا چشمه‌ها و سراب‌ها و آبشار‌های زیبا که یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعت آبشار‌ها بوده و همواره مقصد بازدید گردشگران در طول سال می‌شوند.

استان کرمانشاه با طبیعتی ناب و کوهستانی که در دره‌های زاگرس واقع شده‌اند و اقلیمی که بیش از ۷۷۰ چشمه و ۷۴ سراب را در خود جای داده که آن را بستر مناسبی برای رودخانه‌های فصلی و دائمی تبدیل کرده و جاذبه‌های بکری را به وجود آورده و دارای آبشار‌های زیبا و بی مانندی است.

آبشار‌های دیدنی همچون آبشار پیران، دریبر، شولخه، دشه، تافه، شیلماو، مجموعه آبشار‌های شرکان، آبشار نودشه، بل، پریشان، گینشاپسند، شالان و آبشار دربند صحنه همه بخشی از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه هستند که در ایام نوروز و فصل بهار مقصد مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.

آبشار پیران

آبشار پیران در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و این آبشار بسیار زیبا در قسمت شمال شرقی شهر ریژاو و در روستای ژالکه سرپل قرار دارد و یکی از بلندترین آبشارهاست که ارتفاع آن حدود ۱۵۰ متر است و این آبشار بسیار تماشایی در سه طبقه قرار گرفته که ۲ طبقه بالایی دارای ارتفاعی زیاد و طبقه پایینی کوتاه‌تر بوده و در زیر درختان این منطقه قرار گرفته است.

آبشار پیران در نزدیکی روستایی به نام پیران قرار دارد و نام آبشار پیران از این روستا گرفته شده و این آبشار را با نام دیگری به نام آبشار ریجاب نیز می‌شناسند البته نام اصلی آن ریژاو یعنی ریزش آب است که به غلط ریجاب تلفظ می‌شود، واژه ریژاو در زبان کردی و گویش محلی به معنی (ریژ یعنی ریختن) و (او به معنی آب) است.

آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی کرمانشاه

آبشار‌ها یکی جاذبه‌های طبیعی بی نظیر کرمانشاه

آبشار پیران از تماشایی‌ترین مناطق استان کرمانشاه بوده و به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی منطقه رونق زندگی و کسب و کار را به دلیل باغات فراوان در این منطقه شاهد هستیم. آبشار پیران به دلیل ویژگی‌هایی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است، از مهم‌ترین ویژگی‌های آبشار پیران می‌توان به سه طبقه بودن این آبشار، قرار داشتن صخره‌های مناسب برای صخره نوردی در اطراف آبشار پیران کرمانشاه و دسترسی به این آبشار از دو مسیر متفاوت اشاره کرد.

در اطراف آبشار مناطق دیدنی و تاریخی زیادی مانند آرامگاه ابودجانه، کوه‌های دالاهو، بقایای قلعه یزدگرد و نقش برجسته آنوبانی‌نی قرار دارد که شما با سفر به این منطقه می‌توانید از تمامی این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید.

آبشار شیلماو

آبشار شیلماو در غرب روستای خانقاه واقع در ۳ کیلومتری غرب شهرستان پاوه از ارتفاعات موسوم به کوه آتشگاه سرچشمه گرفته است و کوه آتشگاه یا همان آتشکده علاوه بر جاذبه تاریخی و باستانی دارای جاذبه طبیعی فراوان، آبشار‌های چندگانه شیلماو را در خود جای داده و با شروع فصل بهار و جوشش چشمه‌ها، آبشار زیبای شیلماو طی مسیر کرده و از دامنه کوه آتشگاه به سمت روستای زیبای خانقاه ریزش می‌کند و منظره‌ای بی بدیل خلق می‌کند و به عنوان یکی از جا‌های دیدنی پاوه باید در برنامه سفر گردشگران قرار دارد.

آبشار دریبر

آبشار دریبر یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان پاوه است که در لابه لای پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه زیبایی خاصی را به منطقه داده است و این آبشار زیبا پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد. کوه پایه‌ها و دامنه‌های زاگرس پر از آبشار‌های فصلی و دائمی است و رشته کوه شاهو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ آبشار‌هایی که هر کدام به حسب موقعیت زیبایی خاصی دارند.

آبشار شولخه

شولخه در موقعیت جغرافیایی در استان کرمانشاه واقع است و آبشار دوقلوی شولخه در ۷ کیلومتری پاوه قرار دارد، اما به علت آنکه در زیر جاده واقع شده از چشم رهگذران دور بوده و برای دیدن آن باید مسافتی را طی کرد. این آبشار پس از ریزش اولیه از ارتفاع حدود ۳۰ متری و طی کردن نزدیک به ۸۰۰ متر مجدداً از ارتفاع ۵۰ متری ریزش نموده و منظره زیبایی را می‌آفریند. این آبشار از چشمه‌ای به نام چشمه سیلی سرچشمه گرفته و آبشاری فصلی است.

آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی کرمانشاه

آبشار دشه

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید بازدید از آبشار دشه را در برنامه‌هایتان بگذارید. این آبشار یکی از جا‌های دیدنی اطراف کرمانشاه است و از بلندی‌های زاگرس جاری می‌شود. در پای آبشار می‌شود از باغ‌های انار و گردو دیدن کرد. آبشار دشه بعد از عبور از باغ‌ها به پاوه‌رود می‌پیوندد و در ادامه به رودخانه سیروان می‌رسد.

آبشار تافه

در سال‌های اخیر به‌خاطر بارندگی‌های بسیار آبشاری در منطقه محافظت‌شده بیستون جاری شده است آبشار تافه یکی از زیباترین جا‌های دیدنی اطراف کرمانشاه است که چندین سال خشک شده بود، اما در حال حاضر حیاتی دوباره به منطقه بیستون بخشیده است. این آبشار باید از مسیری ده پلکانی بگذرد تا به پای کوه برسد. در پایه کوه حوضچه‌ای از آب زلال آبشار شکل گرفته است، در مسیر رسیدن به آبشار دشت‌هایی سرسبز با پوششی از انواع درخت‌ها را می‌بینید. کمی در این مسیر رؤیایی توقف کنید و مناظر شگفت‌انگیزش را در خاطرتان ثبت کنید.

مجموعه آبشار‌های شرکان

در هر گوشه از شهر پاوه آبشاری روان است که طبیعت زیبای کرمانشاه را نشان می‌دهد. در شمال غربی پاوه و در روستای شرکان، چند آبشار از دامنه کوه دالانی جاری هستند. «سولوکافرا» بلندترین آبشار این مجموعه است و و بلندایش به ۳۰ متر می‌رسد. آبشار دیگری به اسم «وزن» کنار این آبشار است که کمترین میزان آب را دارد. این مجموعه آبشار در کنار هم قابی تماشایی از طبیعت را برایتان می‌سازند. می‌توانید در ۳۰ کیلومتری شهر نوسود مجموعه آبشار‌های شرکان را پیدا کنید.

آبشار نودشه

در ادامه رود سیروان، آبشاری تشکیل می‌شود که آن را نودشه نامیده‌اند. آبشار نودشه یکی از زیباترین جا‌های دیدنی اطراف کرمانشاه است که از بلندی‌های اطراف روستای نودشه جاری می‌شود. نودشه از روستا‌های مرزی کرمانشاه است. مسیر دسترسی به این روستا سخت است؛ اما صحنه‌های تماشایی از صخره‌ها و دامنه سرسبز کوه‌هایش شما را شگفت‌زده می‌کند. در روستای نودشه هم طبیعتی بکر با چشم‌انداز‌هایی بی‌نظیر انتظارتان را می‌کشد تا از آن‌ها دیدن کنید.

آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی کرمانشاه

آبشار بل

آبشار بل، در نزدیکی روستای زیبای «حجیج» از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه واقع شده است. این آبشار علاوه بر زیبایی و جلوه کم‌نظیرش از جمله آبشار‌هایی است که آب آن خواص درمانی دارد. آب سالم و معدنی این آبشار، در بسته‌های متنوع نوشابه‌ای به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

آبشار پریشان

آبشار پریشان، یکی از زیباترین آبشار‌های استان است که از ارتفاعات «پریشان» در حوالی روستای «چرملۀ علیا» از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر، سرچشمه می‌گیرد. مناظر اطراف این آبشار بخصوص در بهار و تابستان بسیار تماشایی و جالب توجه است.

آبشار گینشاپسند

آبشار گینشاپسند، در حوالی روستای «ورمقان» از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر قرار دارد. این آبشار که از دیواره‌های صخره‌ای کوهستان «بدر» سرازیر می‌شود، یکی از زیباترین آبشار‌های استان است. اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زیبایی فراوانی برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

آبشار دربند

صحنه دربند دره‌ای بسیار زیباست با انواع درخت‌های وحشی و باغ میوه که تفریح گاه شاهان باستانی ایران بوده است. در سرچشمه‌های اصلی این دره در زمان‌های نه چندان دور آبشار کوچک دیگری وجود داشته است که در حال حاضر به نام آبشار خُشکه معروف است. پایین‌تر از این آبشار خشک شده سرچشمه‌های آب دربند به نام چهارچشمه وجود دارد که قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از وزن زیبایی‌های طبیعت صحنه را به دوش می‌کشد .

منبع مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار