ذخایر خونی تربت‌حیدریه در شرایط قرمز است

رئیس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه گفت: در حال حاضر ذخایر خونی این پایگاه که تامین خون چند شهرستان خراسان رضوی را بر عهده دارد، در شرایط قرمز است.

علیرضا علاقه‌مند رئیس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه گفت: عمده ترین دلیل کمبود ذخایر خونی در پایگاه انتقال خون تربت حیدریه، کاهش مراجعه داوطلبان انتقال خون و در مقابل تقاضاهای روزافزون به خون بویژه برای بیماریهای خاص مانند تالاسمی است.

او افزود: به عنوان مثال حوزه عملیاتی پایگاه انتقال تربت حیدریه با ارائه خدمات به ۵۰ بیمار تالاسمی بعد از مشهد بیشترین تعداد این بیماران را در خراسان رضوی زیر پوشش دارد.

رئیس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۵ نفر برای اهدای خون به پایگاه تربت حیدریه مراجعه داشتند که از این تعداد فقط ۳۵ نفر موفق به اهدا شده اند و این حجم کم نمی تواند پاسخگوی نیازهای روزافزون بیماران و مصدومان باشد.

علاقه‌مند سقف نگهداری ذخیره خون را ۳۵ روز اعلام کرد و بیان کرد: بیماران سرطانی نیازمند پلاکت هستند که نگهداری آن برای سه روز مقدور است همچنین برای مبتلایان به تالاسمی نیاز به خون فریز شده داریم ‌و اساسا فعالیت مستمر و پیوسته چرخه خونگیری، نیازی ضروری و حیاتی است.

او کمبود نیروی متخصص را دیگر چالش‌ این مرکز عنوان کرد و تصریح کرد: شهرستان‌های رشتخوار و خواف فاقد پایگاه انتقال خون هستند لذا مجبوریم با اعزام نیرو به بیمارستان‌های این ۲ شهرستان نسبت به جذب و جمع‌آوری خون‌های اهدایی اقدام کنیم.

رئیس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه تاکید کرد: با آغاز ماه مبارک رمضان مراجعه برای اهدای خون کاهش پیدا کرده است اما نیاز به فراورده‌های خونی همواره روند افزایشی دارد، لذا از مردم نیک‌اندیش در همه گروه‌های خونی تقاضا داریم همه روزه بین ساعت ۸ تا ۱۲.۳۰ با مراجعه به پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه، مرکز خونگیری کاشمر و مراکز درمانی سایر شهرهای مجاور بیماران نیازمند را دریابند.

علاقمند اظهار کرد: پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه به بیمارستان‌های نهم دی، امام حسین (ع) و رازی تربت‌حیدریه، بیمارستان‌های شهید مدرس و حضرت ابوالفضل کاشمر، بیمارستان حضرت زهرا (س) رشتخوار و بیمارستان ۲۲ بهمن خواف در شرایط عادی و به سایر مراکز درمانی خراسان رضوی در شرایط بحرانی خدمات ارایه می دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار