افزایش سه برابری ظرفیت مراکز تبادل ترافیک کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه مراکز تبادل ترافیک در کشور را در دستور قرار دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم و دلیل اختلاف آمار پیشرفت این پروژه در پایان دولت دوازدهم با آمار دولت سیزدهم، گفت: اگر رسانه‌های خرداد ۱۴۰۰ را ملاحظه بفرمایید، از مرکز ملی فضای مجازی مصاحبه‌ای منتشر شد که اعلام کردند پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات مورد تایید ما نیست و ۲۵ درصد مورد تایید است. ما برای اینکه این اتفاق پیش نیاید با مرکز ملی فضای مجازی تکالیف خود را به شاخص تبدیل کردیم و حدود ۱۲۰ شاخص تدوین کردیم و برای آن‌ها سنجه قابل اندازه گیری مشخص و نحوه اندازه گیری را هم تعیین کردیم.

وی ادامه داد: در همین راستا، جلسات طولانی با دکتر فیروزآبادی، دبیر پیشین شورای عالی فضای مجازی داشتیم و مبتنی بر این شاخص‌ها، هم اکنون ارزیابی می‌کنیم. اگر این شاخص‌ها در نظر گرفته شود، چه بنده باشم و چه هر شخص دیگری، شاید حدود شش درصد اختلاف داشته باشیم.

زارع پور بیان کرد: آخرین گزارش ما بهمن ۱۴۰۱ به مرکز ملی ارائه شد که ما ۶۱ درصد اعلام کردیم و آن‌ها ۵۷ درصد را تایید کردند؛ لذا چند درصد ناچیز این اختلاف وجود دارد. در ابتدای دولت سیزدهم پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات ۲۳ درصد بر اساس این ۱۲۰ شاخص اعلام شد و الان هم حدود ۶۰ درصد است و به دنبال این هستیم که به سرعت شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت اصلی توسعه کشور تمام کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای پرسرعت، با کیفیت و امن است که بر بستر آن خدمات متعددی به مردم ارائه می‌شود. در بحث شبکه ای، پروژه فیبرنوری را داریم که در حال انجام است. راه اندازی قطب‌های مراکز داده در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را داریم که چهار قطب مرکز داده در چهار استان شروع شده و ابتدای کار است و سال ۱۴۰۲ به درصد پیشرفت قابل توجهی خواهد رسید. توسعه مراکز تبادل ترافیک در کشور را در دستور قرار دادیم که ظرفیت آن سه برابر شده و از ۶ ترابیت بر ثانیه به ۱۸ ترابیت رسیده است.

زارع پور گفت: توانستیم ترافیک ۶.۵ ترابیت بر ثانیه در ایام جام جهانی را در داخل مدیریت کنیم که در تاریخ ارتباطات کشور سابقه نداشته است که این حجم از ترافیک تولید شود و بتوانیم آن را مدیریت کنیم که همه با توسعه‌هایی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، محقق شد.

وی ادامه داد: در بخش خدمات، خدمات دولت الکترونیک بحث پنجره ملی خدمات ملی هوشمند پیشرفت خوبی داشت و ۹۳ درصد دستگاه‌ها متصل شدند و حدود ۴۰ درصد خدمات دولت از این طریق ارائه می‌شود و تبدیل به قانون شد تا در سال ۱۴۰۲ به ۱۰۰ درصد برسد و در ITU نیز به عنوان پروژه برتر شناخته شد.

در حوزه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات به طور مشخص تمرکز ما بر روی حمایت از پیام رسان‌های داخلی بود و دیتاسنتر و خدمات را برای‌شان محیا کردیم و در شرایطی ناخواسته‌ای که در حوزه اینترنت پیش آمد، داخلی‌ها توانستند با حمایت وزارت ارتباطات پذیرای نیاز‌های کاربران باشند.

منبع: سیتنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار