امن‌ترین، سریع‌ترین و کم مصرف‌ترین مرورگر‌های اینترنت دنیا

این روز‌ها بسیاری از کاربران به دنبال مرورگری هستند که کمترین مقدار حافظه رم را مصرف کند.

در این مقاله سعی شده بهترین مرورگر ویندوز با کمترین میزان مصرف منابع خدمت شما عزیزان  معرفی شود. بیشتر وب‌سایت‌هایی که کاربران با آن‌ها سر و کار دارند در واقع یک برنامه تحت وب هستند که می‌توانند به اندازه کد‌های در حال اجرا و پردازش شده روی سیستم، حافظه RAM را اشغال کنند. تفاوتی ندارد از یک سیستم گیمینگ با سخت‌افزار قوی استفاده کنید یا یک لپ‌تاپ با سخت‌افزاری متعلق چندین نسل قبل؛  در هر صورت مدیریت حافظه رم بسیار مهم است و کم مصرف‌ترین مرورگر‌ها در کانون توجه کاربران قرار دارند.


بیشتربخوانید


فهرست مطالب :

- گوگل کروم،  بهترین مرورگر کامپیوتر
- موزیلا فایرفاکس، بهترین مرورگر برای ترید
- اپرا،  بهترین مرورگر اینترنت
- مایکروسافت اج یکی از بهترین مرورگر‌های ویندوز
- جمع بندی و پاسخ به سوالات متداول

دانستن این نکته که کدام مرورگر‌های جدید و معروف کمترین مقدار حافظه را اشغال‌ می‌کنند، می‌تواند بسیار مهم باشد.  در ادامه این مقاله بهترین مرورگر‌های ویندوز بر اساس میزان مصرف حافظه رم رتبه‌بندی شده‌اند که در هر مورد به توضیح خصوصیات و عملکرد مرورگر خوب می‌پردازیم و در انتها نیز سریع‌ترین مرورگر‌ها را لیست کرده‌ایم.

گوگل کروم،  بهترین مرورگر کامپیوتر

در رتبه چهارم مرورگر‌های معروف ویندوز گوگل کروم ایستاده است. کروم رم‌خوار بسیار خوبی بوده و اگر عادت دارید تب‌های زیادی را در این مرورگر باز بگذارید، مطمئن باشید می‌تواند تمام حافظه رم سیستم شما را اشغال کند.

نتایج برخی از آزمایشات که در شرایط یکسان انجام شده حکایت از آن دارد که بازکردن ۱۰ زبانه در کروم می‌تواند ۱۰۰۰ مگابایت از رم سیستم را مصرف کرده و با افزایش تعداد تب‌ها، این فضا به صورت فوق‌العاده‌ای افزایش می‌یابد.

اگر فقط ۲۰ تب یا همان زبانه را در این مرورگر باز کنید چیزی حدود ۱.۹ گیگابایت حافظه کامپیوتر شما را تحت اختیار خود درمی‌آورد. البته این تمام ماجرا نبوده و کروم به عنوان سریع‌ترین مرورگر در استفاده از CPU هم ید طولایی داشته و می‌تواند با مصرف منابع در سیستم شما اخلال ایجاد کرده و بر کیفیت اجرای سایر برنامه‌ها تاثیر بگذارد.

با این وجود کروم را می‌توان قویترین مرورگر دنیا دانست که دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر مرورگر‌های اینترنت بوده و افزونه‌های فراوان در کنار ظاهر زیبا و طراحی بصری فوق العاده در کنار یکپارچگی کامل با سرویس‌های و برنامه‌های متعدد گوگل،  این مرورگر خوب را از سایرین متمایز می‌کند، هر چند که نمی‌توان کروم را به عنوان کم مصرف‌ترین مرورگر به حساب آورد. برای دانلود یکی از بهترین مرورگر‌ها به وب‌سایت کروم مراجعه کنید.

موزیلا فایرفاکس، بهترین مرورگر برای ترید

جایگاه سوم مرورگر‌های معروف ویندوز و حافظ حریم خصوصی، یعنی موزیلا فایرفاکس رسیده و علی‌رغم شهرت FireFox به عنوان پر سرعت‌ترین مرورگر باید گفت این مرورگر از نظر مصرف منابع سیستمی دست کمی از کروم ندارد.

وقتی مرورگر Firefox را با ده زبانه باز  کنید فضایی نزدیک به ۹۶۰ مگابایت حافظه اشغال می‌شود که این مقدار کمی کمتر از کروم است. اگر تعداد زبانه‌های باز به بیست تب برسد این مقدار به ۱.۶ گیگابایت خواهد رسید که ۳۰۰ مگابایت کمتر از کروم بوده، ولی همچنان مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

البته کمتر کاربری پیدا می‌شود که ۴۰ زبانه را به طور همزمان باز کند، ولی اگر کنجکاو شده‌اید باید بگوییم که با باز شدن این تعداد زبانه چیزی حدود ۳ گیگابایت حافظه شما را می‌بلعد که تقریباً کارایی هر سیستمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ناگفته نماند در بین پرسرعت‌ترین مرورگر ها، فایرفاکس به عنوان یک مرورگر خوب با توجه به خط مشی سختگیرانه در زمینه ردیابی و کوکی بهترین گزینه برای حفظ حریم خصوصی است. هر چند باید با میزان مصرف رم بالای این مرورگر کنار بیایید. برای دانلود یکی از بهترین مرورگر‌ها برای کامپیوتر با امنیت بالا می‌توانید به وب‌سایت موزیلا مراجعه کنید.

اپرا،  بهترین مرورگر اینترنت

در ادامه مطلب سریع‌ترین مرورگر به سراغ مرورگر اپرا رفته ایم که روزگاری در رقابت مستقیم با فایرفاکس و کروم قرار داشت.  در ادامه عملکرد کم مصرف‌ترین مرورگر دنیا را با دیگران مقایسه خواهیم کرد. به عبارت ساده باید گفت که Opera یک مرورگر عالی برای کامپیوتر‌های قدیمی محسوب می‌شود.

این مرورگر با توجه به طراحی بهینه خود، بار زیادی روی سیستم نمی‌اندازد و سرعت بارگذاری صفحات نیز در آن قابل قبول است.  در ادامه بیایید ببینیم این مرورگر در آزمایشات ما چگونه عمل می‌کند.  

با اجرای ده زبانه در مروگر Opera چیزی حدود ۸۹۹ مگابایت RAM اشغال می‌شود که بهتر از مرورگر‌های فایرفاکس و کروم است.  با این حال انتظار می‌رفت که اپرا عملکرد بسیار بهتری از خود به جای بگذارد،  زیرا شعار طراحان، عرضه یک مرورگر سبک و کاربر پسند است.

در ادامه هنگامی که بیست زبانه در اپرا باز شود، ۱.۵ گیگابایت از حافظه رم اشغال شده که این مقدار کمی بهتر از فایرفاکس است.

اما در رده اول سریع‌ترین مرورگر‌های برتر کامپیوتر،  اج مایکروسافت با کمترین مقدار اشغال فضای حافظه رم قرار  گرفته است. پس از سال‌ها ناکامی مایکروسافت در عرضه یک مرورگر خوب و در حالی که باید با موتور قدیمی و بسیار غیربهینه IE خداحافظی می‌شد، با سنت‌شکنی بزرگی که در تیم مایکروسافت اتفاق افتاد، این شرکت از پروژه متن باز کرومیوم الهام گرفته و مرورگر جدید و بهینه Edge را بر پایه آن طراحی کرد.

اگر چه شاید نتوان Edge را محبوب‌ترین مرورگر این روز‌های ویندوز به حساب آورد، اما مایکروسافت اج بسیار بهتر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. در نظر داشته باشید که آمار‌های مختلف نشان‌دهنده روند رو به رشد جامعه کاربرانی است که به مرورگر پیش‌فرض این روز‌های ویندوز ۱۰ و ۱۱ دید مثبت و به دور از تعصب دارند.

بر اساس نتایج آزمایشات مرورگر Edge با ده زبانه باز شده، تنها ۷۹۰ مگابایت حافظه رم را اشغال می‌کند که بسیار کمتر از سایر مرورگر‌ها بوده و اگر بیست زبانه را به طور همزمان باز کنید فقط ۱.۲ گیگابایت فضای RAM اشغال می‌شود که این خود نشان از عملکرد بسیار بهینه این مرورگر در مصرف حافظه RAM دارد.

با اینکه Edge از موتور Chromium مشابه کروم استفاده می‌کند، ولی در استفاده از حافظه بسیار کارآمدتر است و به همین دلیل مرورگر ایده آلی از نظر استفاده از RAM محسوب می‌شود و در واقع می‌توان اج را به عنوان کم مصرف‌ترین مرورگر معرفی کرد.

با این حال، استفاده از کمترین حافظه لزوماً به این معنا نیست که ما با یکی از مرورگر‌های معروف طرف هستیم و هنگام بررسی کارایی کلی مرورگر باید عوامل بسیاری در نظر گرفته شوند. برای استفاده از بهترین مرورگر برای ویندوز می‌توانید به استور مایکروسافت مراجعه کرده و سریع‌ترین مرورگر کامپیوتر را دانلود کنید.

جمع بندی و پاسخ به سوالات متداول

در این مطلب به سراغ پرسرعت‌ترین مرورگر دنیا در سیستم عامل ویندوز رفته و در انتها نیز به رده بندی سریعترین مرورگر ویندوز پرداخته ایم. همچنین در ادامه جدول رده بندی بهترین مرورگر ویندوز ۲۰۲۳ آمده و به چند سوال درباره مرورگر قوی در ویندوز نیز پاسخ داده‌ایم.

کدام مرورگر برای سال ۲۰۲۳ بهترین است؟

در نهایت و با تجمیع بررسی‌های فوق، می‌توان با تهیه جدول زیر به بخش‌های مختلف عملکردی مرورگر‌های مختلف، امتیازات زیر را اعطا نمود. توجه داشته باشید که سقف امتیاز در هر بخش عدد ۱۰ است.

نام مرورگر میزان حافظه رم اشغال شده با ۱۰ تب مشابه موتور Layout امنیت و حریم شخصی کاربردپذیری انعطاف عملکردی کاربرپسندی

گوگل کروم ۱۰۰۰ مگابایت Blink ۶، ۱۰، ۱۰، ۸
مایکروسافت اج کرومیوم ۷۹۰ مگابایت Blink ۸، ۸، ۸، ۸
اوپرا ۸۹۹ مگابایت Blink ۸، ۸، ۸، ۱۰
موزیلا فایرفاکس ۹۶۰ مگابایت Gecko ۱۰، ۸، ۱۰، ۶

در نظر داشته باشید که نتایج چنین آزمایشی لزوماً به این معنی نیست که شما باید از Edge به عنوان مرورگر پیش فرض خود استفاده کنید.

درست است که اج یک مرورگر سبک و عالی است، اما همه چیز آن بهینه نیست و شما باید بین استفاده از حافظه با جنبه‌های دیگر مانند کاربر پسند بودن، تعدد افزونه‌ها، بار پردازشی اعمالی روی پردازنده، زمان بارگذاری و موارد دیگر تعادل برقرار کرده و اگر انتخاب مرورگر برایتان بسیار مهم است، آن‌ها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید.

یک مرورگر خوب باید از سیستم در برابر کوکی‌ها و ردیابی ناخواسته محافظت کرده،  سیستم‌عامل را در برابر بدافزار‌ها ایمن نگه داشته و صد البته وب سایت‌های مورد علاقه‌تان را بدون دردسر و با سرعت زیاد بارگذاری کند.

کدام مرورگر بهتر از کروم است؟

مرورگر مایکروسافت اج را می‌توان بهتر از مرورگر کروم از لحاظ مصرف منابع در سیستم عامل ویندوز به حساب آورد. در نتیجه می‌توان گفت عنوان سبک‌ترین مرورگر ویندوز هم متعلق به مایکروسافت اج است.

سریع‌ترین مرورگر دنیا کدام است؟

شاید بتوان مرورگر کروم را به عنوان سریع‌ترین مرورگر در پلتفرم ویندوز معرفی کرد. البته باید در نظر داشت که سریعتر بودن به معنای بهترین مرورگر نبوده و در همین رابطه می‌توان مایکروسافت اج را به عنوان یک مرورگر سبک برای ویندوز معرفی کرد.

کم مصرف‌ترین مرورگر ویندوز کدام است؟

مرورگر مایکروسافت اج را می‌توان کم مصرف‌ترین مرورگر از نظر مصرف منابع مانند حافظه رم به حساب آورد.

امن‌ترین مرورگر کامپیوتر دنیا کدام است؟

فایرفاکس را می‌توان یکی از بهترین مرورگر‌ها نامید که به ابزار جدیدی برای مدیریت کوکی‌ها مجهز شده و موزیلا آن را قوی‌ترین ابزاری دانسته که تاکنون برای محافظت از حریم خصوصی کاربران عرضه شده است.  ابزار جدید فایرفاکس Total Cookie Protection نامیده می‌شود.

منبع: شهر سخت افزار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار