سفر رافائل گروسی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به شرق اوکراین سفر کرد.

در همان ماه‌های نخست جنگ اوکراین، نیرو‌های روسی موفق به تصرف نیروگاه زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا شدند. با این حال بمباران مناطق اطراف این نیروگاه و متهم کردن دو طرف به دست داشتن در این حملات باعث افزایش نگرانی‌ها درباره خطر نشت مواد رادیواکتیو در شرق اوکراین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) برای دومین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا عازم این منطقه شد.

گروسی در این باره به رسانه‌ها گفت: «من در بازدیدی که از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا خواهم داشت بر شرایط آن نظارت کرده و می‌کوشم خطر بروز حادثه در این نیروگاه را کاهش دهم.»

یک مقام در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی با تأیید سفر گروسی افزود: »اکنون گروسی در منطقه زاپروژیا قرار دارد.» با این حال وی از ارائه جزئیات بیشتر در این باره اجتناب کرد.

گروسی روز گذشته در منطقه دنیپرو اوکراین به خبرنگاران گفت: «ما می‌کوشیم اقدام به میانجی‌گری میان دو طرف به منظور محافظت از نیروگاه هسته‌ای کنیم. من به دنبال تعدیل پیشنهادات به منظور دستیابی به پیشرفت در مذاکرات هستم.»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرده بود می‌گوید شرایط در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بسیار خطرناک و بی‌ثبات است.

آژانس در سال گذشته میلادی و پس از سفر گروسی به این منطقه، به دلیل نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع یک حادثه هسته‌ای، اقدام به استقرار ناظران خود در نیروگاه زاپروژیا کرد.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متعلق به دوره اتحاد جماهیر شوروی است و اوکراین برای تأمین برق خود به فعالیت این نیروگاه نیازمند است. با این حال منطقه زاپروژیا جزو مناطقی است که روسیه در ماه سپتامبر اقدام به برگزاری همه‌پرسی و ضمیمه کردن آن به خاک خود کرده است و بعید به نظر می‌رسد مسکو بخواهد در این زمینه با طرف اوکراینی مصالحه کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
بزنن تک تیرانداز ها از شرش راحت بشیم جاسوس اسراییلی
آخرین اخبار