یک طراح لباس مطرح کرد؛

نقش مهم عوامل مختلف در شکل گیری پوشش افراد

یک طراح لباس بیان کرد: در طول تاریخ، عوامل متعددی در نوع و شکل گیری پوشش افراد در مناطق مختلف تأثیرگذار بوده‌اند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

مهرانه افشار، مدرس طراحی لباس و نویسنده، درمورد ارتباط لباس با فرهنگ و تفکر انسان، بیان کرد: وقتی درمورد لباس صحبت می‌کنیم صرفاً به دومین صنعت بزرگ جهان یا یک نیاز بشر نگاه نمی‌کنیم چراکه پوشاک به شدت به فرهنگ و تفکر انسان وابسته است و از مسائل تاریخی، اقتصادی، جغرافیایی، خانوادگی، مناسک، اقوام و... بسیار تأثیر می‌پذیرد و عوامل متعددی در نوع  و شکل گیری پوشش افراد در مناطق مختلف تأثیرگذار بوده اند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی  بیان کرد: ما می‌توانیم لباس را در ایران به سه گروه تقسیم کنیم؛ ۱) لباس‌های تاریخی ۲) لباس‌های اقوام ۳) لباس‌های معاصر که از آن‌ها استفاده می‌کنیم و درواقع، می‌توانیم لباس را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنیم. مثلاً شکل ظاهری لباس‌ها که در دوره‌های مختلف و براساس عوامل متعدد، شکل خاصی داشته و طراحی‌های منحصربفردی را به خود گرفته اند.

افشار با اشاره به تأثیر محیط در شکل دهی لباس ادامه داد: تأثیر محیط در شکل دهی لباس‌ها و جنس آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. زیرا از محیط و اقلیم تأثیر می‌گیرند تا جایی که محیط کوهستانی یا جلگه‌ای یا آب و هوای سرد و خشک یا گرم و مرطوب روی لباس‌ها و جغرافیا روی نوع پوشش تأثیرگذار هستند.

این مدرس طراحی لباس گفت: لباس‌ها در مناطق شمالی ایران با مناطق جنوب و غرب کشور یا کوهستانی تفاوت زیادی دارند و وقتی که فضا‌ها را می‌بینیم متفاوت هستند در مناطق مرطوب، لباس‌ها به سمت استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای می‌روند و کیفیت و طراحی‌ها به طور کامل از نوع جغرافیای مناطق و فضای زندگی افراد تأثیر می‌گیرند و به همین دلیل، نیازسنجی صورت گرفت و بر اساس جغرافیا و اقلیم، لباس‌ها طراحی شدند. 

به گفته افشار مدرس طراحی لباس، طبقات اجتماعی و مشاغل، از دیگر عوامل مهمی هستند که در طراحی و تولید لباس تأثیر می‌گذارند. مثلاً شخصی که از خانواده درباریان بوده متفاوت از شخصی بوده که از دیگر طبقات جامعه به شمار می‌آمده است و همه این‌ها روی پوشش هر یک از افراد تأثیرگذار بوده اند.

افشار افزود: مراسم‌های سنتی، فرهنگی، مناسک مذهبی، جشن ها، سوگواری‌ها و همچنین، داد و ستد‌های بین المللی و جنگ‌ها روی شکل گیری لباس‌ها نقش داشته اند و درحقیقت، لباس ویترین است برای نمایاندن آن چه که آن شخص است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار