موزه حرم مطهر شاهچراغ (ع) میزبان علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ

موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و زیارتی استان فارس و کشور به شمار می‌رود و نوروز امسال نیز میزبان علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ بوده است.

همزمان با ایّام نوروز ۱۴۰۲، موزه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) و اقع در صحن حضرت معصومه (ص) این بارگاه منور، پذیرای زائران و گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ سرزمین اسلامی ایران بوده است و کارشناسان مستقر در این مکان، کار هدایت بازدیدکنندگان و ارائه اطلاعات به آنان را عهده‌دار بوده‌اند.

در این ایام، راهنمایان مستقر در غرفه گردشگری ایجاد شده در صحن حضرت معصومه سلام الله علیها، ضمن ارائه بروشور و نقشه، به زائران و مجاوران حرم مطهر اطلاعات مورد نیاز را ارائه می‌کنند.

در طبقه دوم موزه نیز، نمایشگاه عکس حرم مطهر در گذر تاریخ، در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام در دو طبقه با مساحتی بالغ بر هزار مترمربع، در ضلع جنوبی آن آستان مقدس قرار دارد و هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب، پذیرای زائران و علاقه‌مندان است.

هم اکنون بیش از ۱۲ هزار شیء با ارزش تاریخی و فرهنگی دراین مجموعه و خزانه آن نگهداری می‌شود. گنجینه‌ای شامل آثاری بی نظیر و ارزشمند تاریخی و فرهنگی که برخی به ثبت ملی نیز رسیده اند.

در این مکان آجر‌های کتیبه دار ایلامی با قدمت هزاره‌ی دوم پیش از میلاد، اسناد نفیس خطی و قرآنی (نظیر تفسیر آیه نور با دستخط ملاصدرای شیرازی)، متن نفیس و بی نظیر دو جلدی قرآن مجید با ترجمه و ترکیبات زیبای فارسی با قدمت هشتصد ساله که از صندوقچه‌ای فلزی در عمق صحن مطهر به دست آمده، درب‌های نقره و مطلای اهدایی نصیرالملک قاجار و یمین الدوله مسعود به حرم مطهر. دست نوشته ها، اسناد مبارزاتی و آثار شخصی شهید محراب، آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب و مدال‌های قهرمانی المپیک و مسابقات جهانی فرزندان سرافراز این مرز و بوم که به موزه حرم مطهر اهدا شده است، نگهداری می‌شود.

علاوه بر آن در این موزه ۶ اثر با موضوع شهدای حمله تروریستی ۴آبان ۱۴۰۱ به حرم مطهر از آثار نقاشی اساتید بنام؛ حسن روح الامین، عبدالحمید قدیریان، علی بحرینی، صولت الله باصری، محمدعلی نادری و باران محسنی، در کنار دو ویترین از وسایل به جا مانده از این شهدای جلیل القدر، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.