مرمت بنای تاریخی قلعه دختر فیروزآباد از محل اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: بنای تاریخی قلعه دختر شهرستان فیروزآباد از محل اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز این شهرستان نگهداری، تعمیر و مرمت خواهد شد.

محمد فرخ زاده در جریان بازدید از این بنای تاریخی گفت: از جمله بخش‌های این بنای تاریخی که از محل اعتبارات مذکور تعمیر خواهد شد پلکان آن از کنار معبر تا خود بنای تاریخی است.

قلعه دختر فیروزآباد که در ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز و در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد مربوط به دوره ساسانی است.

این قلعه مستحکم در سه سطح ساخته شده بود و ورود به آن از طریق پلکانی مارپیچ که به حیاط اصلی تراس میانی می‌رسید انجام می‌شود.

سه طرف حیاط را اتاق‌های چهارگوش دارای تاق ضربی دربرگرفته و طرف چهارم به تراس فوقانی که روی آن ساختمان کاخ اصلی واقع شده منتهی می‌گردید.

تمامی کاخ را یک ایوان بزرگ دارای طاق ضربی و ۲ ایوان کوچکتر در دو سو تشکیل می‌داد، ایوان بزرگ که ۱۴ متر پهنا و ۲۳ متر درازا داشته به یک اتاق مرکزی که سقف آن به شیوه‌ای تازه، یعنی گنبد پوشانده شده بود منتهی می‌شود. در جناحین این اتاق گنبددار، اتاق‌های اضافی قرار گرفته و کل آن‌ها در داخل یک دیوار خارجی مدور جای داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار