کره شمالی آمریکا را «حامی تروریسم» خواند

کره شمالی در سالروز حمله به سفارت این کشور در مادرید با انتشار بیانیه‌ای گفت اجتناب آمریکا از استرداد مهاجم نشان داد واشنگتن حامی تروریسم است.

کره شمالی از آمریکا به دلیل امتناع از استرداد مردی که متهم به حمله به سفارت کره شمالی در اسپانیا در سال ۲۰۱۹ بود، انتقاد و تاکید کرد واشنگتن از تروریسم محافظت می‌کند.

براساس گزارش رویترز، سفارت کره شمالی در مادرید به مناسبت چهارمین سالگرد حمله، بیانیه‌ای صادر کرد. پیونگ یانگ این حادثه را نقض شدید حاکمیت خوانده از آن به عنوان حمله تروریستی یاد کرده است. همچنین آمریکا را به دلیل عدم تحقیق کامل درباره این حادثه و امتناع از استرداد رهبر آن کریستوفر آئن، متهم کرده و آن را نقض قوانین بین المللی می‌خواند.

آئن یک تفنگدار سابق آمریکایی که به عنوان یک فعال حقوق بشر کار می‌کرد، در آوریل ۲۰۱۹ در لس آنجلس دستگیر شد، اما سه ماه بعد با وثیقه ۱.۳ میلیون دلاری آزاد شد.

سفارت کره شمالی در مادرید در بیانیه‌ای گفت: «آئن باید به شدت مجازات شود، زیرا او آسیب‌های روحی، جسمی و مادی شدیدی را به اعضای و کارکنان دیپلماتیک و خانواده‌های آن‌ها وارد کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اما آمریکا آشکارا از اقدامات تروریستی علیه شهروندان ما در خارج از کشور بر اساس ادعا‌های بی‌اساس حمایت می‌کند».

سفارت کره شمالی رفتار واشنگتن را سرقت در روز و گانگستری خواند و خواستار عذرخواهی رسمی و غرامت و دستگیری و استرداد مهاجمان شد.

مقامات اسپانیایی متجاوزان را اعضای گروهی به نام دفاع مدنی Cheollima یا Free Joseon اعلام کردند که به دنبال سرنگونی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بودند. این گروه اعلام کرده در ماجراهای سفارت دست داشته اما اعضایش به داخل سفارت دعوت شده بودند.

اسناد دادگاه آمریکا ادعا می‌کنند که مهاجمان رایانه ها و تلفن های همراه را از سفارت خارج کردند و پس از فرار به آمریکا، اف بی آی تحویل دادند. پلیس فدرال آمریکا نیز این اقلام را به مقامات اسپانیایی پس داد و به تدریج به سفارت کره شمالی بازگردانده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار