سرما بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و باغی خلخال خسارت زد

فرماندار خلخال گفت: سرمای دیررس بهاره امسال سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

سیدجواد یحیی‌زاده گفت: بر اثر بارش برف و یخبندان روزهای گذشته خسارات سنگینی به بخش‌های کشاورزی و باغی این شهرستان وارد شده است که کارشناسان میزان خسارات وارده را بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

فرماندار خلخال می گوید: بر اثر سرمای دیررس بهاره بیش از ۴۰ درصد از محصولات سردرختی باغات گردوی خلخال شامل یک هزار و ۱۰۰ هکتار باغ گردو از بین رفته است.

به گفته او، همچنین بیش از ۸۰ درصد از محصول درختان هسته‌دار از جمله زردآلو و بادام در این شهرستان که شامل ۳۷۱ هکتار باغ میوه است ، دچار خسارات شدید شده است.

یحیی‌زاده گفت: علاوه بر این بیش از ۳۰ درصد از محصولات زراعی کشاورزان بخش خورش‌رستم خلخال شامل هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این بخش بر اثر سرما از بین رفته است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال می گوید: خسارات مربوط به سرمای دیررس بهاره مختص امسال نیست و در سال‌های گذشته نیز به علت تغییرات جوی و تغییر اقلیم خسارت‌های سنگینی به کشاورزان و باغداران خلخال وارد شده است.

به گفته او، سرمای دیررس بهاره همه ساله کشاورزان و باغداران این شهرستان را تهدید می‌کند، اما تنها ۶ درصد از محصولات باغی و کشاورزی خلخال تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد.

فرماندار خلخال گفت: درصد بیمه محصولات کشاورزی در شمال استان که سطح آسیب‌پذیری آن در مقابل سرما پایین‌تر از جنوب استان است ، حدود ۴۵ درصد است.

یحیی‌زاده با بیان اینکه ۳۹ درصد از جمعیت خلخال در حوزه کشاورزی و باغی فعالیت دارند ، عدم انجام درست تعهدات بیمه‌ای از طرف شرکت‌های بیمه را از جمله علل بی‌رغبتی کشاورزان و باغداران در پوشش بیمه‌ای محصولات خود اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.