۴۰۰ هزار هکتار مبارزه علیه بیماری های گندم صورت گرفت

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته است.

آقای اکبر آهنگران گفت: حدود ۶۰ هزارهکتار مبارزه علیه بیماری زنگ زرد گندم در مزارع صورت گرفته است.

به گفته او، علایم بیماری زنگ زرد گندم ابتدا در ۲ استان خوزستان و ایلام اواخر بهمن مشاهده شد و همواره با مساعد شدن شرایط جوی، بخشی از مزارع استان های بوشهر، فارس و اخیرا کرمانشاه، لرستان و گلستان نیز بیماری نشان دادند که با توصیه کارشناسان حفظ نباتات مبارزه آغاز شد.

آهنگران با بیان اینکه مبارزه زنگ زرد گندم و سایر بیماری ها در استان های کشور ادامه دارد، گفت: در سال زراعی جاری بارندگی در استان های جنوب و جنوب غرب بیش از حد نرمال بود که همین‌ امر شرایط را برای بروز بیماری های گندم مساعد کرد.

او بر مبارزه به موقع بر بیماری های گندم‌تاکید کرد و گفت: کشاورزان و کارشناسان حفظ نباتات تنها بر مبارزه بیماری زنگ زرد توجه نکنند و سایر بیماری ها نظیر سفیدک و سپتوریوز را مدنظر قرار دهند، زیرا این بیماری ها می تواند خسارت زا باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: از کشاورزان تقاضا داریم که هنگام مبارزه با بیماری های گندم از قارچ کش با دوام استفاده کنند و در این زمینه به کارشناسان حفط نباتات استان ها مراجعه و توصیه های لازم را دریافت کنند.

مدیرکل دفتر  پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا گفت: با توجه به نامگذاری امسال، کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و باغی می‌تواند به رشد تولید کمک کند.

به گفته او، براساس آمار جهانی عوامل خسارت زا گیاهی بیش از ۴۰ درصد خسارت به تولیدات گیاهی را دارند و در صورت عدم کنترل منجر به افت عملکرد می شود.

آهنگران گفت: در سال زراعی گذشته کل سطح مبارزه علیه بیماری های گندم ۵۸۰ هزارهکتار بود که از این سطح مبارزه ۷۰ هزارهکتار مربوط به بیماری زنگ زرد گندم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار