اپل تا سال ۲۰۲۵ همه باتر‌ی‌ها را از کبالت بازیافتی می‌سازد

اپل می‌خواهد برای خنثی‌سازی ردپای کربنی و حفظ وجهه عمومی، استفاده از کبالت بازیافتی در باتری‌ها را تا ۲۰۲۵ به ۱۰۰% برساند.

استخراج کبالت با جنجال‌های زیادی در طول سال‌های اخیر همراه بوده است و منتقدان نگرانی خود را نسبت به آسیب‌های زیست‌محیطی و شرایط نامطلوب کارگران معادن ابراز و شرکت‌های بزرگ فناوری را متهم به نادیده گرفتن چنین موضوعاتی می‌کنند. اپل نیز در همین راستا به‌تازگی اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ تمامی باتری‌های جدید تولید شده توسط این شرکت، تماماً از کبالت بازیافتی استفاده خواهند کرد.

چرا اپل به استفاده از کبالت بازیافتی روی آورده است؟

کبالت عنصری ضروری در صنایع الکترونیک به شمار می‌رود و از جمله کاربرد‌های آن می‌توان به تولید باتری بکار رفته در دستگاه‌های هوشمند اشاره نمود. با این حال به دلیل تقاضای بالا در کنار عرضه محدود و پراکنش ناهمگن معادن در جهان، استخراج عنصر مذکور همیشه با دردسر همراه بوده است. تعدادی از بزرگ‌ترین معادن کبالت که در آفریقا قرار دارند، همیشه به سوء استفاده از نیروی کار انسانی متهم بوده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرایط زندگی کارگران در آن‌ها بسیار تاسف‌بار است. همچنین تحقیقات نشان داده است که کار در این معادن و تماس با کبالت، می‌تواند تاثیرات مخربی روی سلامتی افراد داشته باشد.

تاثیرات زیست‌محیطی استخراج فلزات مورد نیاز در ساخت دستگاه‌های هوشمند مانند کبالت، یکی دیگر از جنبه‌های منفی دنیای فناوری محسوب می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند با ترغیب مشتریان خود به بازیافت محصولات قدیمی خود، راهی آسان برای به دست آوردن کبالت بازیافتی در پیش بگیرند. همچنین افزایش امکان تعمیر‌پذیری محصولات و در نتیجه ارتقاء عمر مفید آنها، یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به مصرف کمتر عناصر کمیاب، کمک کند.

تمام باتری‌های جدید اپل تا ۲۰۲۵ از کبالت بازیافتی ساخته می‌شوند

ربات Daisy اپل که برای بازیافت قطعات ایفون طراحی شده است

اگرچه اپل شهره خوبی در زمینه تعمیرپذیری محصولات خود ندارد؛ اما به‌تازگی اعلام کرده است که در آینده نزدیک، تماماً از کبالت بازیافتی در باتری دستگاه‌های تولید شده از جمله آیفون، آیپد، مک‌بوک و اپل واچ استفاده خواهد کرد. اپل ادعا دارد که به صورت عمده از کبالت برای تولید باتری استفاده می‌کند و این اقدام می‌تواند مصرف عنصر اشاره شده را به شکل چشمگیری توسط آن‌ها کاهش دهد. طبق بیانیه اپل، یک چهارم کبالت مصرفی در سال ۲۰۲۲ درون باتری محصولات از منابع بازیافت شده تامین گردیده است که ۱۳ درصد بیشتر از سال قبل به شمار می‌رود.

اپل در نظر دارد ردپای کربنی خود را تا سال ۲۰۳۰ خنثی کند و به همین منظور می‌خواهد برای تامین ۱۰۰ درصدی سایر عناصر مانند آلومینیوم، تنگستن و فلزات کمیاب هم به سراغ منابع بازیافتی برود. «لیزا جکسون» یکی از مدیران ارشد اپل، اشاره داشته است که با آمدن زمان گفته شده، تمامی محصولات اپل به شکل کامل از مواد بازیافتی ساخته خواهند شد. شایان ذکر است که اکنون حدود ۷۳ درصد از عناصر کمیاب و ۳۸ درصد از قلع مصرفی اپل از منابع بازیافتی تامین می‌شود. اقدام مذکور می‌تواند تاثیر مثبتی روی وجهه عمومی این شرکت داشته باشد و مشتریان محصولات آن، مخصوص نسل جدید را ترغیب به خرید دستگاه‌های بیشتری کند.

منبع: رویترز

برچسب ها: گوشی آیفون ، باتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.