کمک به رشد تولید و کاهش تورم با بازگشت ارز‌های خانگی به چرخه اقتصادی

به گفته کارشناسان، ورود ارز‌های خانگی به چرخه اقتصادی کشور، می‌تواند حجم قابل توجهی از منابع را برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران تامین کند.

جمع آوری ارز آن هم بدون هیچ استفاده‌ای؛ موضوعی که با نوسانات قیمت‌ها برخی را وارد صف‌های خرید می‌کند تا اموالی که می‌توانست در چرخه تولید کمک کننده باشد، راکد بماند.

اموالی که بنا بر آمار‌های اعلامی حجم کمی هم ندارد؛ رئیس کل بانک مرکزی آقای محمد رضا فرزین در خصوص آن می‌گوید: برآورد ما این است حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز در صندوق‌ها نزد مردم و خارج از شبکه نظام بانکی و شبکه مرتبط با فضای ارزی کشور نگهداری می‌شود.

ارزی که اگر در شبکه اقتصادی به گردش در می‌آمد و به گفته کارشناسان می‌توانست مولد هم باشد، اما اکنون راکد و بدون گردش در جامعه و به شکل احتکار است؛ اقدامی که خداوند در قرآن کریم افراد را از آن نهی کرده است و پرهیز از احتکار خانگی بخشی از تفسیر آیه ۳۴ سوره توبه است. در این راستا حجت الاسلام معلمی، اقتصاددان ضمن اشاره به این آیه شریفه می‌گوید: یکی از بزرگترین آفت‌هایی که ممکن است به اقتصاد ضربه بزند همین آفت احتکار است در این روش متاسفانه سرمایه‌ها به جای این که به سمت تولید بروند تبدیل به احتکار خانگی می‌شوند.

عدم حرکت سرمایه در مسیر تولید عاملی برای ایجاد تورم

به گفته آقای مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، کنز به معنی انباشته شدن ثروت و ندادن حقوق مردم است، اقدامی که برای اقتصاد کشور و سفره اقشار مختلف مردم می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد که در این زمینه آقای علی نعمتی کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تورم فضای جدا از تولید نیست. یکی از دلایل ایجاد تورم این است که سرمایه در مسیر تولید قرار ندارد. در سال‌های گذشته متاسفانه کنز خیلی در کشور ما رایج شده است و باعث کاهش سرمایه، تولید و اشتغال شده است.

ارزی که اگر وارد فضای اقتصادی کشور شود می‌تواند در مولفه‌های بنیادی همچون تورم کشور موثر واقع شود. موضوعی که کارشناس امور بانکی و اقتصادی آقای بالیسنی در راستای آن بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر تورم در اقتصاد ایران، نوسانات نرخ ارز است و یکی از علت‌های عمده نوسانات نرخ ارز نیز کمبود عرضه ارز در اقتصاد است. وقتی کشور با این مشکل مواجه است و منابع ارزی قابل توجهی هم در اختیار مردم وجود دارد، اگر عرضه با این‌حجم اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در تعدیل نرخ ارز موثر باشد و تعدیل نرخ ارز قطعابه کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایران می‌تواند کمک کند.

او افزود: نکته دیگر این که اگر این مبلغ‌ها وارد چرخه اقتصادی کشور و تولید شود، می‌تواند حجم قابل توجهی از منابع را برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران تامین کند.

بازگشت ارز های خانگی به چرخه اقتصادی از مسیر حساب ارزی

اما به گفته مسئولان یکی از مسیر‌های هدایت ارز خانگی برای بازگشت به چرخه اقتصادی و جلوگیری از سفته بازی‌ها در این زمینه می‌تواند افتتاح حساب ارزی و سپرده ارز باشد موضعی که آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با آن بیان کرد: این امکان فراهم شده است که برای جلو گیری از کاهش ارزش پول ملی و به دلیل نگاه به موضوع مباحث ارزی، امکان سپرده گذاری ارزی حتی با نرخ سود سپرده‌های رایج که در دنیا به سپرده‌های ارزی داده می‌شود در کشورما هم فراهم شود.

بانک مرکزی هم خبر داده است مردم می‌توانند ارز‌های خود را در حساب ارزی بانک‌ها سپرده گذاری کرده و سود دریافت کنند. موضوعی که آقای نظری کارشناس ارزی بانک مرکزی با اشاره به آن گفت: در سال ۹۷ این ضوابط برقرار بود که تمام بانک‌ها هر افتتاح حسابی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌دهند باید بر اساس در خواست مشتری عین همان ارز یا سایر ارز‌های جهان روا را پرداخت کنند نرخ سود نیز تابع مقررات بین المللی وتوسط خود بانک‌ها انجام می‌شود.

به گفته مسئولان بانک مرکزی اخذ هرگونه تعهد از مشتریان مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدور و یا معادل آن به ریال ممنوع است نکته‌ای که آقای نظری با تاکید بر آن مطرح کرد: بانک‌ها حق این که از مشتری تعهد بگیرند که سپرده را ریالی باز پرداخت کنند ندارند و ملزم هستند عین اسکناس را بازگردانند.

در ادامه نیز آقای میثمی استاد دانشگاه بیان کرد: مردم باید به سمت بازار‌های مالی رسمی هدایت شوند اکنون شاهد هستیم در شبکه بانکی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی انواعی از ابزار‌ها و روش‌ها را متناسب با سلایق مشتریان طراحی کردند که افراد می‌توانند ابزار‌های مختلف را متناسب با نیاز خود تهیه کنند.

به گفته کارشناسان بازگشت ارز‌های خانگی یا به اصطلاح بالشتی به چرخه اقتصادی علاوه بر کمک به تولید و کنترل تورم می‌تواند در افزایش سرعت حرکت به سمت رشد اقتصادی موثر واقع شود؛ بازگشت ارزی که تعیین مسیر  و هدف برای آن بسیار حائز اهمیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
دعوت شدگان به بورس در سال۹۹هنوز در ضررهای سنگین از اصل و خوابِ سرمایه هستند،
اول اینهارو دریابید و به سود برسانید و اعتماد مردم را جلب کنید بعد از ملت بخواهید دلار و طلاهایشان را بریزن در اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
شما فکر می‌کنید برای یک روز میخواهید زندگی کنید ولی تا هزار سال به هر قیمتی زیر بار همه مشکلات می‌روید بطوریکه ملت داد میزنن بسه دیگه ولی شما ناخودآگاه به راهتان ادامه میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
مسعولان کشور فقط یه فکر دزدی و رانت خواری و دروغگویی و و و باشند در این 45سال گذشته هر ساله فقط وعده های دروغ به مردم دادید.خدا از شما نخواهد گذشت.چه کردید با این کشور بروید بمیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
کوربام
ضرب المثل کردو و لکی هست یعنی چشما کور بشه
Germany
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
دلار میگیرن. ریال پس میدن چرا بگذاریم بانک؟
Germany
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
دلار میگیرن. ریال پس میدن چرا بگذاریم بانک؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دولت واردات را ممنوع کند
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۲۱:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
شما ها باید صبر کنین ببینین سناریو سقوط آمریکا رو کی اجرایی میکنن تا شاید در کار شما فرجی حاصل بشه. هرچند اگه بازی رو بدن دست شما دنیا رو با مدیریت افتضاحتون به نابودی میکشونین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
٢نرخی کردن ارز ضربه شدید به اقتصاد سالم است.
Iran (Islamic Republic of)
ازادی
۲۱:۳۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
اقتصاد افتاده با سیاست های غلط اقایان مگه چقد ر عرض تو خونه های مردم هست بجای انداختن مشکلات به گردن اینو اون روند سیاسیتون رو عوض کنید
یع سر باز حشد الشعبی و و و ایران چند به اینا حقوق میده ؟؟پولهای ما تو سوریه لبنان یمن و غیره خرج میشه و گرسنگی و بدبختیش رو ما باید بکشیم پولها تو خونه ای مردم نیست دست اعراب یمنی و لبنانی و سوری هستش خخ به شعور مردم توهین نکنید چون چیزی پنهان نمی مونه.....
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۱:۲۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
با مدیریت ضعیف شما و فساد گسترده در کل تشکیلات اگر کل دریاهای جهان را به دلار و طلا تبدیل کنند و به دست شما دهند با هم شاهد تورم و بی کاری و کسر بودجه خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
اقتصاد تابع سیاست است و اقتصاد بیمار محصول سیاست بیمار است، سیاست بیمار در عرصه داخلی و خارجی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
با حلوا حلوا گفتن چه مشکلی حل می شود؟!
Iran (Islamic Republic of)
زمان ب
۲۱:۱۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مثلاً تمام این ارزها بیان تو چرخه ی تولید، چه برنامه ای دارین براش؟ کوتاه مدت؟ بلند مدت؟
خدا گواه هیچ برنامه ای ندارین،
خدا گواه هیچ ایده ای ندارین،
خدا گواه هیچ احساس مسئولیتی نمی کنین،
خدا گواه هیچ روشن سازی نمیشه راجع به این برنامه
خدا گواه مشکلی پیش بیاد این برنامه عملی نشه و صاحبان حساب ضرر کند هیچ مسئولی پاسخگو نمیشه
پولامون بذاریم بانک؟
عنوان مال خویش دست غیر مده
که باز ستاندنش چیزی جز گدایی نیست
به وقت نیاز دم از خدا زند
به وقت حساب بنده هیچ خدایی نیست
یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مهمتر از کاهش تورم ورشد تولید ،کاهش شکاف طبقاتیست ،فعلا همین که هست را درست تقسیم کنید،مانند کشورهایی که مالیات زیاد میگیرند ولی ثروت کشور را عادلانه تقسیم میکنند،با این روند هر چقدر هم داشته باشیم ثروتمند پولدارتر وفقیر فقیرتر میشود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
از این همه آیات قرآن فقط همین یکی رو یاد گرفتین که انباشت مال،احتکار به حساب میاد و گناه است،قران خیلی چیزهای دیگه هم گفته،از عدالت،قضاوت درست،کسب مال حلال،نیکی به مردم،کمک به مردم،دزدی نکردن،مال مردم بالا نکشیدن و ......چرا به اونها عمل نمی‌کنین؟مردم دلار بذارن بانکی که خودش سردمدار ربا،دزدی و اختلاس هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
اقتصاد دانهای تکراری باز هم راه حل های قدیمی و غیر کاربردی ارائه دادند. هر بچه مدرسه ای می داند که تنها راه جلوگیری از سفته بازی و کنترل خرید و فروش ارز یا پرهیز از نگهداری آن در بالشت از سوی مردم، حل موضوع تورم در درجه اول است. بدون این اقدام، حرف این آقایان باد هواست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
با این گزارش های تبلیغاتی چیزی حل نمیشه تا وقتی مردم اعتماد نداشته باشند و پول ملی روز بروز ارزشش رو از دست بده با حرف کسی گول نمیخوره آتیش بزنه به سرمایه ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
الان کی گفته که برگشت طلا و عرض به بازار باعث کاهش تورم میشه درست بر عکسه تنها چیزی که باعث کاهش تورم میشه سیاست درست کار واقعی در جهت تولیدهای استراتژیک ولی سالهاست در کشور اگر کم و بیش در صنعت سرمایه گذاری شده ولی در حوضه کشاورزی و دامداری بشدت ضعیف عمل شده ضمن اینکه با سیاستهای غلط و پایتونی روستاها بشدت با کاهش جمعیت روبرو شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
قابل توجه دکترهای اقتصادی
فقط شما یکسال قیمت ارز را ثابت نگهدار یا به عبارت دیگر ارزش پول ملی وطتمون ایران را ثابت نگهدار اونوقت هیج عاقلی دلار تو خانه اش نگه نمیدارد
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
راستی!
جناب دکتر محسن رضایی کجا هستن؟؟!
طرفشون در مورد اینکه ریال در قله پول‌های جهان باشد چه شد ؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
قبلا هم ازاین طرحها داده شده بازم آزمون وخطا جایی که کارمزد 6درصدی بانک میگیره کدوم آدم عاقلی حساب سپرده ارزی باز میکنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مگراز80 میلیون جمعت چند نفر ارز دارند که کلید کرده اید کار کشور از بنیان مشکل دارد که مردم را به زحمت وعصبانیت انداخته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
من به شخصه هیچ وقت پولمو توی بانک نمی زارم چون خودم میشم شریک دزد.متاسفانه بانکها پول مردمو توی چرخه تولید قرار نمیدن و باعث تورم میشن خود بانکها عامل تورم هستند با دلالی در ارز و سکه و طلا بگیر تا پولشویی نقش دارن.بارها برای دریافت وام برای کارگاهم برای خریدن ماشین آلات به بانک رفتم و همیشه دست خالی برگشتم.خلاصه کلام بانکها بنگاه های اقتصادی ناسالم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
شما که بر می دارید و به کارت ملی ها از دم 2000دلار می دهید وخزانه را خالی می کنید آن هم معلوم نیست که کدام به اصطلاح کارشناسان آن هم از روی غرض این طرح را دادن والان به ریش شما می خندن یعنی الان اگر مردم دلار های خودشان را در بانک سرمایه گذاری نکنند هم تولید متوقف می‌شود و هم تورم افزایش می یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
گیرم مردم پول شون آوردن کجا بذارن سود کنند؟
1.تولید از اولش برا مجوز دردسر داره تا...
2.خودرو که شرکت خودرو سازی هیچ ترقی نمی کنه
3.بانک بگذارند هم فقط بانکی ها سود می کنند
4.یعنی کلا به ضرر مردم کار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
تو بالشت نسبت به بانک جاش امن تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
فقط ثروتمند ها رو ثروتمند تر کردید و مردم عادی رو هر روز فقیر تر
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
خود مسئولین می‌دانند به دلیل عدم اعتماد مردم به عملکرد و سیاست‌های انان،این اتفاق عملی نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
چرا با این نانوایان متخلف برخورد نمیشه تراکنشهای سوری وتکراری جهت گرفتن سهمیه بیشتر =عرضه خارج ازشبکه آرد با ۱۴برابر قیمت دولتی قابل توجه آقای محمدجلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
ارز خانگی؟مگه ارز خارجی نبود؟
Iran (Islamic Republic of)
دولتی
۱۳:۵۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دولت و مجلس واردات اجناس خارجی و لوکس را محدود کند تا تولید داخل رونق گیرد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۵۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
بزک نمیر بهار میاد/ کمبوزه با خیار میاد= حکایت مردم و تورم روز به روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دولت که تمام تولید این مملکت دستش است نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند اون وقت دنبال دلار های مادر بزرگ من هستید که با اون بازار ارز را کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دلارهای خانگی یا دلارهای حکومتی و اطرافیانشان اعلام کنید مسولان و اطرافییانشان چقدر ثروت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دنیا درآمد هم این نظام داشته باشه به خاطر این مدیران بی سواد و متاسفانه مسئولان دزد باز را به جایی نمی‌بره.نمونش درآمد عجیب زمان محمود احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
گند زدید به مملکت دلار رو به بالاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
الان که رو به بالا نشده از قبل بود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
با سیاستها و تصمیمات ناپایدار و سرخود و دلبخواهی و گران شدن دقیقه ای مگر کسی جرات داره کاری جز حفظ مال کنه . الان همه در فکرند که ارزش پولشون کم نشه ،برا همین به چیزی بجز ریال و تولید پناه میارن .بقول بنده خدایی میگفت پولتو بده کود ولی در بانک نگذار ،میگفت چیزی حدود ده ساله که ۵۰۰ تومان در بانک خوابانیده که کمک خرج پدر و مادر پیرش شود ولی ارزش اون پول الان زیر ۵۰ تومانه .تولید هم بدتر ،ضرر پشت ضرر ،میگفت اگر خانه پدری نبود باید در خیابان میخوابید ،تازه ادعای خوش شانسی هم داشت !!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
حل مشکل تورم بستگی به جلوگیری از تکاثر دارد. بدین منظور باید افراد از نطر داشتن تعداد ماشین و مسکن و . .‌. محدود شوند تا جلوی تاخت و تاز افراد از نظر انباشت سرمایه گرفته شود مثل آبخیزداری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
راکده دست مردمه وگرنه اونم مثل بورس ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
باشه چشم حتما میاریم تو بانک می زاریم تا موقع برداشت شما بجای ارز بهمون ریال بی ارزش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
تم ایرانی نیستی اگر بودی پول غیر خودت بزرگ جلو نمی دادی مگر می ری نان بخری یا گوشت دلار ازت می خوان
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
دلارهای خانگی را بیارید بدید به اقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مردم به چه امیدی حرفهای شمارو باورکنن؟این همه دروغ ازمسئولین؟هرکی به حرفهای شما گوش نداده برنده س ما که نشستیم حرفهای سرتاپا دروغ مسیولین و خبرگذاری ها رو باورکردیم نه ماشین داریم نه خونه
!!!
بسه دیگه بیاین بگین هیچ کاری ازدستمون برنمیاد مردم خودشون میدونن چکارکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
با سلام
چه جور باید وارد چرخشون بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
باید شرکتهای داخلی بزرگ مثل فولادها و پتروشیمی ها را مجبور کنیم فروش به داخل را فقط با ریال حساب کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
بهترین راه حل بازگشت طلب ازکشورهای دیگر است باهر روش....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
ارز خانگی هم بیاد تو بازار کمکی به کاهش تورم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه مثل یک پدر معتاد که به گوشواره دخترک خودش هم طمع می کنه، دولت هم چشمشو دوخته به اندک دارایی تعدادی از شهروندان از ترس زیان بیشتر در اثر تورم کمر شکن، به ارز تبریل می کنن...
باباجون! کاری کن که در آمد ارزی کشور بیشتر بشه و گر نه، این مقدار ارز مونده د. دست مردم دو هم هزینه کردی، بعدش چی؟!....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
توی بازار یه اصل بسیار مهم وجود داره اونم اعتبار طرفه
متاسفانه مردم به دولت اطمینان ندارن و هرکسی برای حفظ سرمایه اش به روشی رو آورده
اگه میخواید مشکل حل بشه اعتماد مردم رو جلب کنید
الان جوری شده که عموم مردم درگیر شدن و هیچ کس حاصر نیست مالش رو کمتر قیمت روز بقروشه
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۵۴ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
وای جی شی دیروزاطلاعات محرمانه بهت دادم
Canada
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
ما که یک ریال هم ارز خانگی نداریم
در این مورد بی نهایت زیر خط فقر ارزی هستیم
مانند خط فقر های دیگر
ولی اگر هم داشتم به گفته این کارشناسان عمل نمی کردم
اقتصادی که به ان درجه از فلاکت رسیده باشد که محتاج ارز
خانگی باشد باید فاتحه ان اقتصاد را در این مملکت خواند
اصلا این کارشناسی اقتصادی تان باعث شده مردم از سر
ناچاری برای حفظ سرمایه خود دست به جمع اوری ارز و
طلا وخرید ماشین دوم بکنند yjc درست نمی گم پس این
پیام را بگذار شاید مسئولی بخواند فکری بکند
آخرین اخبار