مشارکت بالای مردمی در طرح اکرام ایتام

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت از ابتدای سال ۱۴۰۲ یعنی ماه مبارک رمضان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار حامی فعال برای ۴۳۶ هزار فرزند یتیم واریزی داشتند.

مسئولین کمیته امداد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش‌ها در بحث اکرام ایتام پاسخ دادند.

سؤال: آقای حاجیان نقاط ضعف و قوت طرح از نظر شما چه بود؟
 وحید حاجیان، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما: خوشبختانه امسال در بحث اکرام ایتام اتفاقات خوبی افتاد که نتیجه آن هم مشارکت بالای ۱۷۰ هزار نفر در ایام ماه رمضان بود علاوه بر فعالیت‌هایی که خود کمیته امداد امسال داشتند خوشبختانه رسانه ملی هم پای کار بود و به صورت ویژه کار می‌کرد که نتیجه آن هم مشارکت بالای مردم بود. ما هم بازخورد‌های خوبی از مردم داشتیم؛ می‌گفتند گزارش‌هایی که در رسانه ملی پخش می‌شود باعث می‌شود که آن‌ها به پایگاه‌های کمیته امداد مراجعه کنند و حامی ایتام شوند. به نظرم دو موضوعی که بنده دیدم و گزارش هایش هم در بخش‌های مختلف خبری پخش شد این است که درگاه‌های مختلفی کمیته امداد برای مشارکت مردم در نظر گرفته بود؛ یکی از آن درگاه ها؛ آدرس‌های اینترنتی اکرام ایتام بود. مشارکت بالا بود، اما یکی از موضوعاتی که مردم به آن اشاره می‌کردند پروسه طولانی ثبت نام در این درگاه بود که نیاز است مسئولان کمیته امداد برای کاهش این مورد برای بلندمدت فکری کنند و یکی دیگر از آن موضوعات هم، چون ارسال عدد ۱ به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ هم بود مردم در استان‌ها و حامیان در استان‌ها یک صف انتظاری داشتند و نمی‌توانستند راحت ثبت نام کنند و یک زمانی می‌برد تا کمیته امداد با این حامیان تماس بگیرد. سؤالی هم که بنده از آقای آسوده؛ معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد دارم، این است که صف انتظار در استان‌ها به چه شکل است؟ آیا تا فردا و پس فردا این صف صفر می‌شود و حامیان می‌توانند ایتام مورد نظر خودشان را حامی شوند یا نه؟

سؤال: در تهران وضعیت به چه صورت بود؟ ما در تهران چه تعداد فرزندان یتیم و محسنین در کشورمان داریم و با طرح اکرام امسال چه تعداد از آن‌ها حامی پیدا کردند؟
سید ابوالفضل پَرپَنچی؛ مدیرکل کمیته امداد استان تهران: ما در استان تهران ۵۲۰۰ یتیم را تحت پوشش داریم. تعداد محسنین مان ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر هستند. از این تعداد سال گذشته آماری که جذب شده داشتیم حدود ۲۵۰۰ حامی آمده بودند از بچه‌ها حمایت کردند. امسال به لطف خدا و تلاشی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی کردند و دوستان عزیزمان، جا دارد که تقدیر و تشکر هم کنم امسال تا قبل از این که بیایم خدمت شما آمار گرفتم نزدیک به ۱۰ هزار حامی را ما توانستیم در استان تهران جذب کنیم. از این ۱۰ هزار تا، ۱۷ هزار تا هم پیامکی است که آمده و دوستان تماس می‌گیرند و کار جذب را انجام می‌دهند. ارتباط‌هایی هم ما داشتیم، یک سری افرادی داریم که این‌ها قبلاً حامیان ما بودند مثلاً شخص حضرتعالی و دوستان دیگر که حامی ما هستند با این‌ها تماس گرفتیم ۲۳ هزار تا هم از این‌ها باز آمدند بچه‌هایی را جذب کردند که بتوانند حمایت کنند. این تعدادی که عرض کردم شاید بالغ بر چندین برابر هم ما تماس‌هایی را خودمان برقرار کردیم که بتوانیم حامیان را جذب کنیم، ضمن این که حضور همکاران ما در لیالی قدر، فواصل مختلف؛ مراسماتی که در ماه مبارک رمضان داشتیم و افطاری‌هایی که داده می‌شد همه حضور پیدا می‌کردند و با آن‌ها کار جذب را انجام می‌دادیم. امسال تقریباً بالغ بر چندین برابر را ما توانستیم جذب کنیم. تخمین این است که تا ۱۵ هزار در تهران انشاء الله برسیم.
سؤال: امسال یک چیزی که خیلی جالب بود؛ مشارکت و استقبال خود مردم بود، شما که آمار هم دارید، مشارکت خود مردم را چطور دیدید نسبت به سال گذشته؟

 پرپنچی: مشارکت مردم نسبت به سال قبل چندین برابر بود؛ یکی از نمونه‌های آن در نمایشگاه قرآن بود که جا دارد تقدیر و تشکر کنم از عواملی که مخصوصاً وزارت ارشاد که آمدند یک سری غرفه‌هایی را به ما دادند و ما توانستیم آن جا مردم را جذب کنیم و آن‌ها آمدند واقعاً استقبال می‌کردند، خیلی دلسوزانه و خیلی محترمانه می‌آمدند با ما همکاری می‌کردند تا حتی شناسنامه‌ها را بعضاً توضیحاتی اگر لازم بود دوستان ما آن جا حضور داشتند خدمتشان ارائه می‌کردند، از امشب هم که دوستان ما در مصلا مستقر هستند و در مصلا‌هایی که نماز عید فطر ان شاء الله برگزار می‌شود این کار جذب را ما ادامه می‌دهیم، همین جا خواهش می‌کنم که همه مردم در کل کشور مخصوصاً در استان تهران و مصلای تهران تشریف بیاورند ما در خدمتشان هستیم.

سؤال: آقای آسوده شما بفرمایید از آمار کل کشور، چه تعداد فرزند یتیم و محسنین در کشور داریم، طرح اکرام امسال چقدر توانست در سطح کشور موفق باشد و چه تعداد از این افراد حامی پیدا کردند؟
 حبیب الله آسوده؛ معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد: ابتدا اجازه دهید وظیفه خودم و هم به نیابت از کمیته امداد و هم به نیابت از محرومین و خاصتاً ایتام از مردم تشکر کنم یعنی صادقانه به مردم بگوییم که خدا خیرتان بدهد. از همه مردم، همیشه اعتقاد ما در کمیته امداد این بوده که کل مردم ایران نیکوکارند نه این که آن‌هایی که صرفاً مستقیم با کمیته امداد مرتبطند، نه کمیته امداد یک وظیفه و رسالت حاکمیتی دارد، وظیفه اش؛ ترویج، تشویق، فرهنگ سازی و جریان سازی خیر و احسان در کشور است، یک بخشی هم کمک می‌کند. از رسانه ملی هم که انصافاً کم سابقه پای کار آمد، از ریاست محترم سازمان، قائم مقام، معاونت سیاسی و همه اعضای رسانه، مدیران کل استان ها، خبرنگاران هم تقدیر و تشکر می‌کنیم. ضمن این که این را هم باید بگوییم از شب نوزدهم شروع شد، اگر این جریان با رسانه ملی از اول ماه بود که قطعاً جریان متفاوت‌تر از این بود. ۴۳۶ هزار فرزند یتیم و محسنین زیر ۱۸ سال در حال حاضر در کمیته امداد ما وظیفه نوکری شان را داریم و در طرح اکرام محسنین الآن ساری و جاری است. این عدد قطعاً در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد. این عدد مربوط به ایام پایان سال و ماه مبارک امسال است. یک میلیون و ۲۰۰ هزار حامی فعال که در ابتدای سال ۱۴۰۲ یعنی ماه مبارک رمضان واریزی داشتند کمک می‌کردند به این ۴۳۶ هزار فرزند یتیم. جریانی که با کمک رسانه ملی شکل گرفت و خوب پای کار آمد و مردم هم در اثر این تهییج و تحریک معنوی پای کار آمدند ما یک عدد کم سابقه و بی سابقه‌ای را باید بگوییم، باید تشکر کنیم تا امروز که خدمت شما هستم ۱۷۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند. البته ما باید عدد سرشماری پیامک ۳۰۰۰۳۳۳۳ را هم یک بخشی به این اضافه کنیم. ۱۲۰ هزار نفر تا امروز عدد ۱ را به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ ارسال کردند، چیزی که آقای حاجیان اشاره کردند که من عرض خواهم کرد. در آن ۱۲۰ هزار تا، حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد تا الآن آمدند فرایند ثبت نامشان انجام شده و جزو آن عدد ۱۷۰ هزار محسوب می‌شود. حدود ۱۵ درصد از این افراد و نیکوکاران این عدد ۱ تکراری آمده، مابقی در جریان تماس و پیگیری و در جریان ثبت نام است. تقریباً بعضی مثلاً حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار آن هر ۲۴ ساعت به استان‌ها ارسال می‌شود، استان‌ها تماس می‌گیرند، بعضاً تماس‌های چندگانه می‌گیرند. بعضی‌ها پاسخ نمی‌دهند. این جریان معمولاً چند روزی طول می‌کشد.
سؤال: دو نکته‌ای که همکارم آقای حاجیان اشاره کردند یکی این که این روند؛ روندِ طولانی و پروسه سختی است و آن صفی که ایجاد شده، الآن برای این چه فکری شده؟
 آسوده: صف به آن معنا ایجاد نشده، ما از پریروز رئیس کمیته امداد...
سوال: این نکته مثبتی است، از نیکوکار بودن مردم...، اما وقتی که مردم می‌آیند برای این پروسه نیکوکاری مشارکت می‌کنند توقع این است که آن بستر فراهم باشد که اذیت نشوند.
 آسوده: نه ما همکاران، آقای بختیاری دستور دادند از پریروز که تمام مجموعه کمیته امداد بسیج شود به خاطر این عنایت و محبت مردم و کمک رسانه ملی یک وقتی زمین نماند. الحمدلله از دیروز بسیج شدند تقریباً می‌توانیم بگوییم که با اکثریت مطلق گزارشی که من امروز از استان‌ها داشتم با همه آن‌ها تماس گرفتند. در این تماس ها، در این ایام بعضی‌ها نیستند، بعضی هستند، در این فرایند قرار گرفته، آن‌هایی که ظرف دیروز و امروز پیامک هایشان را زدند مجدداً به استان‌ها ارسال شده که ظرف فردا باز همکارانم علاوه بر این که در پایگاه حضور دارند و همچنین بحث فطریه هست یک تعدادی هم با آن‌ها تماس می‌گیرند. نکته دیگر این که همکاران ما این ماه را تمام تلاش شان است که این ماه را جذب کنند؛ ماه پر خیر و برکتی است. شاید مثلاً با یکی دو روز تأخیر بحث فرایند ثبت نام انجام می‌شود، اما مردم عزیز بدانند همکاران ما از یک تماس هم نمی‌گذرند.
سؤال: آن روند و مسیری که همکارم آقای حاجیان گفت چطور می‌توانید کوتاه کنید؟
آسوده: انشاء الله ما تا روز دوم بعد از عید فطر با همه تماس خواهند گرفت
سوال: منظور همکارم مسیر ثبت نام بود که قدری طولانی است.
 آسوده: مسیر ثبت نام در سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ به محض این که عدد یک را می‌فرستند یک پیامی برای عزیزان می‌رود که استانتان را مشخص کنید، چون ما می‌خواهیم نیت خیّر به هدف بخورد. بعضی که کد استانی شان را ارسال می‌کنند، همکاران آن استان با آن‌ها تماس می‌گیرند که فرایند ثبت نام از آن جا شروع می‌شود. درگاه دیگری که داریم سایت امداد است، سایت اکرام ایتام به نشانی ekram.emdad.ir وارد سامانه که می‌شوند، آن جا ثبت نام به شکلی است که به محضی که ثبت نام را شروع می‌کنند، فرایند ثبت نام؛ مشخصات خود را اجمالاً، بعد انتخاب فرزندشان، مکانش؛ شهر، روستا، ​ جنس دختر یا پسر، سنش، عام و سادات را انتخاب می‌کنند، آن جا یک کد، در واقع شماره مجازی به حسابشان می‌آید به محض این که آن شماره حساب کارت مجازی به آن‌ها داده می‌شود، می‌توانند آن جا کمک شان را پرداخت کنند؛ آن کمک مستقیم به حساب آن یتیم می‌رود. پول به حساب کمیته امداد نمی‌آید. کلاً در طرح اکرام هیچ پولی به حساب کمیته امداد نمی‌آید. مستقیم هر حامی و نیکوکار پول را مستقیم واریز می‌کند به حساب فرزندی که خود انتخاب کرده است. نکته دیگر در پایگاه‌ها است، شیوه سومی که بحث ثبت نام است در پایگاه‌هایی است که ماه رمضان، در شب‌های قدر و فردا در کنار پایگاه‌های جمع آوری فطریه شناسنامه‌هایی هست با حفظ آن اسامی و شرایطی که وجود دارد آن جا انتخاب می‌کنند، یک فرم پذیرش و ثبت نام اولیه آن جا پر می‌کنند، تعهدشان یعنی می‌گویند ما دو فرزند یا سه فرزند می‌خواهیم، آن جا که انتخاب کردند، مشخصاتش را می‌دهند، می‌آیند در سیستم اداری شماره حسابشان صادر می‌شود و از همان جا بحث واریزی انجام می‌شود. امیدواریم این فرایند را با برنامه‌ای که با دوستان صدا و سیما بستیم در خصوص موضوعات مختلف این چنینی و خاصتاً کاهش فقر مطلق که فرصت شد راجع به آن هم صحبت می‌کنیم فرایند‌ها را انشاء الله کوتاه‌تر خواهیم کرد.
سؤال: آقای پرپنچی این کمکی که مردم انجام می‌دهند دقیقاً به کجا اثر می‌گذارد و این که آیا این کمک‌ها باعث نمی‌شود که این عزیزان مستمری بگیر در زندگی شان بار بیایند و این خدای ناکرده تبعات منفی برایشان ندارد؟
 پرپنچی: سؤال بسیار خوبی است، ما بر اساس برنامه‌هایی که داریم در اکرام ایتام سه مرحله را پیگیری می‌کنیم؛ اول، مرحله جذب بود که آقای آسوده توضیح دادند و در این شب‌ها و شب‌های گذشته و آینده هم در کمیته ان شاء الله انجام می‌شود. موضوع بعدی بحث نگهداشت است، این حامیانی که آمدند ما باید چه کار کنیم که با اطلاعاتی که می‌دهیم این حامی بداند که حتماً در زندگی طرف یک تغییری ایجاد شده، این تغییرات فقط تغییرات خورد و خوراک و معیشتی نیست، کمک به هزینه تحصیل است، بچه‌ای که این‌ها می‌گیرند تحصیلاتش را ادامه دهد، ان شاء الله به مقاطع و مدارج بالاتر برسد، بحث ساخت و هزینه تعمیر مسکن و... است. بحث این است که این‌ها را بتوانند به یک شغلی وقتی مددکاران مان با مشاوره‌هایی که انجام می‌شود و می‌فرستند به عنوان فردی که تقاضای شغل است و شاغل است، آن کسی که الآن درس می‌خواند وقتی به او کمک می‌شود می‌رود مدارج بالاتر، تا سطح دکترا ما کمک می‌کنیم، که این‌ها می‌توانند فردا خودشان درآمدزایی دارند، اما وقتی پدر یا مادری که ناتوان است یا زنان سرپرست خانواری که مثلاً در استان تهران ۸۰ درصد تحت پوشش ما؛ زنان سرپرست خانوار هستند. وقتی به این‌ها کمک می‌شود بچه، یک دغدغه‌ای به عنوان کمک معیشت و کمک هزینه سبد مسکن شان که اجاره است؛ ۲۵ هزار خانواده داریم که این‌ها مستأجر هستند، کمک می‌شود به هزینه‌هایی که دارند، پس مدیریت وجوه را هم مددکاران ما دارند با مشاوره‌هایی می‌دهند در خانواده انجام می‌شود، نهایتاً ضمن این که بچه را مراقبت می‌کنیم، ما در کانون‌هایی که داریم؛ ۱۱ کانون را در تهران داریم، این‌ها همه ضمن این که درس می‌خوانند یک مهارتی را هم یاد می‌گیرند که بتوانند مستقل باشند. یعنی ضمن این که این پول‌ها دریافت می‌شود و گزارشات به حامیان رسانده می‌شود، از آن طرف برنامه برای هر خانواده داریم؛ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی که کمک می‌کند به این که بتوانند پایدارسازی را انجام دهند و شغل پایدار و درآمد پایداری داشته باشند.
سؤال: و آن کمک، دیگر برود به سمت افراد نیازمند جدید حتی؟
 پرپنچی: بله، تا حتی این‌ها روی خروج از حمایت که هست افراد مستحق‌تر جایگزین این می‌شوند. یعنی ما این چرخه را ادامه می‌دهیم به خاطر این که ضمن این که حمایت کنیم از افرادی که تحت پوشش ماست، آن‌هایی هم که انتظار این است که بیایند استفاده کنند از خدمات کمیته امداد، پشت در نمانند و خدا را شکر ما الآن پشت نوبتی هم در تهران نداریم.
سؤال: آقای آسوده در صحبت هایتان می‌گفتید کسی که می‌خواهد برود در طرح، مشارکت کند؛ انتخاب می‌کند آن فردی را که می‌خواهد پسر یا دختر، سنش یا کدام شهر و استان باشد، فرض کنیم فردی اهل یک استانی است و به آن استان عِرق دارد و می‌خواهد کمکش را ببرد به سمت آن استان، با توجه به این که به هر حال شما نیازمند در همه استان‌ها دارید، امکان دارد یک استانی بیشتر مورد کمک و مساعدت قرار بگیرد، یک استان دیگر نیازمندان ما آن چنان که باید کمک نشود به آنها، این را چطور هماهنگ می‌کنید؟
 آسوده: سؤال خوبی است، این خانواده‌هایی که بیمار در خانواده آن‌ها هست، عدد یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را سرانه قرار دادیم، سه درصد از این خانواده‌ها دارای بیمار هستند با این شرایط سخت و مابقی را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سرانه قرار دادیم. به محض این که به این سرانه یک میلیون و ۲۰۰ و یک میلیون و ۴۰۰ برسد از سامانه حذف می‌شود. یعنی کسی که وارد سامانه می‌شود اولین اسامی که برایش می‌آید نیازمندترین‌ها است؛ لذا از این جهت آن تعادل و توزیع عادلانه انفاق مردم در بین خانواده‌ها به درستی انجام می‌شود. توضیح اجمالی تری بدهم؛ کمیته امداد راجع به موضوعات سالمندان وظیفه مادام العمری دارد، نظام وظیفه دارد به آن‌ها نوکری شان را کند و انجام دهد، اما راجع به خانواده‌هایی که توانِ توانمندساز شدن را دارند، شرایط کار باید برایشان فراهم کنیم. یک بازه زمانی سه تا پنج ساله کمیته امداد وظیفه دارد فرصت‌ها را با کمک نظام در اختیارشان قرار دهد تا رسوب نداشته باشیم، لذا این موضوعاتی که در حوزه کمک‌های خیرین انجام می‌شود و بحث‌های اکرام ایتام با این خط فقر‌هایی که عمدتاً ​در کشور مطرح می‌شود، هزینه‌هایی که در حوزه مسکن و در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی است کفاف آن هزینه‌های اولیه خانواده را دارد وگرنه برنامه اصلی کمیته امداد؛ برنامه توانمندسازی است با رویکرد اشتغال و مهارت.
سؤال: برنامه‌هایی دارید، آقای پرپنچی توضیح دادند، الآن خودتان در کمیته امداد برای اقتصادی کردن طرح اکرام چه برنامه‌ای دارید؟
 آسوده: ما برای اقتصادی کردن طرح اکرام کلاً اقتصاد انفاق را می‌خواهیم بگوییم که وقتی مردم مثلاً در همین ماه مبارک رمضان در سه حوزه اطعام نزدیک ۳۶۰۰ میلیارد تومان نذر و کمک کردند. مردم خودشان نزدیک ۴۲ میلیون اطعام و افطاری کمک کردند. مردم این جا را با دلشان، چرا؟ مبانی دینی این را می‌گوید.
سؤال: چرا اطعام؟ چرا نمی‌بریدش سمت اشتغال؟
 آسوده: بحث نیت مردم است، مردم دوست دارند اطعام، مبانی دینی مان این را می‌گوید. ما برای اشتغال گروه‌هایی هستند غیر از اطعام، باز برای اشتغال است. یک تعدادی می‌گویند ما برای مسکن کمک می‌کنیم. ما خیرینی داریم که ۱۰ تا ۳۰ مسکن را می‌گوید من مسکن کمک می‌کنم. یک تعدادی هستند می‌گویند ابزار اشتغال می‌دهیم. در بحث زکات ما تعدادی داریم که زکات را مثلاً تعدادی دام را زکات گرفتند، این زکات را در واقع آوردند طرح اشتغال دیگری ایجاد شده، خانواده با آن انجام می‌دهد؛ لذا ما هدایت و اجرای نیت نیکوکاران را داریم. ما رسالت مان این است که نیاز‌ها را اعلام کنیم، بگوییم مردم رسالت کمیته امداد؛ توانمندسازی است، در حوزه اشتغال، مهارت آموزی، فعالیت‌های فرهنگی، ۵۰ هزار دانشجو؛ خودش یک نوع توانمندسازی است. ۷۳۰ هزار دانش آموز الآن کار می‌شود به شکل‌های مختلف، فعالیت‌های فرهنگی خوداتکایی، خودباوری، آموزش‌های مختلف، بحث مسکن؛ در اسفند امسال بود ۲۳ هزار مسکن به دست ریاست جمهوری افتتاح و تحویل شد که امسال هم جزو برنامه‌های جدی کمیته امداد است. کمیته امداد سه حوزه توانمندسازی را سرلوحه خود قرار داده است؛ اشتغال سال گذشته ۵۰۰ هزار بود تا اسفند ۴۱۰ تا ۴۱۲ هزار اشتغال ایجاد کرد با اثرگذاری بالای ۸۸ درصد که نهاد‌های نظارتی این اثرسنجی را انجام دادند. بحث بعدی؛ بحث مسکن است که یک موضوع دیگری در توانمندسازی با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد و بحث بعدی فرهنگ خوداتکایی؛ یک بال آن، بودجه‌های دولتی است که کمک می‌کند، یک بخش آن؛ کمک‌های مردمی است.
سؤال: اتفاقاً سؤال داشتیم که مثلاً در اطعام نیازمندان یا اکرام ایتام الآن اعتبارات دولتی استفاده می‌شود؟
 آسوده: نه، کل بحث اطعام، کلاً مردمی است، هیچ پولی از اعتبارات دولتی راجع به اطعام نرفته. نیت‌های کمیته امداد راهبری اش را انجام داده، با حدود بیش از ۱۰ هزار آشپزخانه. در اکرام ایتام هیچ پولش دولتی نیست، همه برای این ۴۳۶ هزار نفر، این یک میلیون و ۲۰۰ به علاوه این حامیان جدید که امسال...
سؤال: یعنی الآن در این طرح‌های کمیته امداد ما اصلاً اعتبار دولتی نداریم؟
 آسوده: نه در این طرح‌های مشارکتی نداریم، مسکن، اشتغال، مستمری و بحث‌های فرهنگی را داریم، در این کار‌های مردمی، اعتبار مردمی است یعنی برکتش هم در همین کار مردمی است، وگرنه سایر خدماتی که انجام می‌شود در بحث تأمین جهیزیه؛ اعتبار دولتی است، مردمی هم هست. در بحث لوازم منزل؛ اعتبار دولتی هم هست، اعتبار مردمی هم هست؛ لذا مشارکت‌های مردمی در این است. بحث فطریه هم همکارانم از اواخر امشب ۵۰ هزار پایگاه در سطح کشور مستقر هستند و عزیزان می‌توانند از موقعی که برای نماز و مراسم نماز می‌آیند آن جا فطریه هایشان را پرداخت کنند، مشخص هم هست به صورت جداگانه هر پایگاه چهار شماره مجزا دارد؛ هم برای فطریه عام؛ شماره مجزا وجود دارد، برای فطریه سادات، کفاره عمد، کفاره غیرعمد و کد دستوری #۱۲* هم که وارد شوند باز مجزا است، #۵*۸۸۷۷* هم به همین شکل، ضمن این که کد‌های شماره کارت‌ها هم شبکه خبر زحمت کشیدند زیرنویس کردند می‌توانند واریز کنند. تأکید شده به محض این که وجوه جمع آوری شد، در اولین فرصت و بعضاً در همان روز به محض این که شرایط مالی اش اجازه دهد واریز به حساب نیازمندان اولویت دار شناسایی شده واریز می‌شود.
سؤال: آقای پرپنچی در تهران وضعیت به چه صورت است برای بحث فطریه، علاوه بر آن جمع آوری حضوری فطریه، چه روش‌هایی را دارید به عنوان برخط که بتوانند از آن طریق مردم اقدام کنند؟
 پرپنچی: ۲۵۰۰ پایگاه را ما در کل استان تهران داریم که از همین الآن مستقر هستند، ۹۴۰ پایگاه، سازمان‌ها و مساجد و سایر دستگاه‌ها هستند، ۸۵۰ مرکز نیکوکاری که همین توضیحاتی که دادند یکی از کار‌های خوبی که هست مراکز نیکوکاری است که آن تخصصی کردن و بحث اقتصادی که فرمودید همین جا این‌ها کمک می‌کنند. ۷۱۰ پایگاه که همکاران خودمان همه مستقر هستند، همین الآن می‌توانند تلفن ۷۳۵۵ را دوستان مان بگیرند و آن عدد ۱۵ را انتخاب کنند و فطریه خود را پرداخت کنند و مواردی که آقای آسوده هم فرمودند از طریق #۵*۰۲۱*۸۸۷۷* هم می‌توانند وارد شوند و فطریه خود را پرداخت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار