میانگین رشد ۲۰ درصدی صادرات به کشورهای همسایه در سال ۱۴۰۲

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: سال قبل به هدف خود در حوزه صادرات دست پیدا کردیم و امسال میانگین رشد ۲۰درصدی صادرات به کشور‌های‌همسایه هدف‌گذاری شده است.

در میز اقتصادی امروز در خصوص تجارت خارجی با کشورهای همسایگان با حضور آقای فرزاد پیلتن مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ، خانم پاشایی نماینده مجلس و آقای سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی بحث و بررسی شد.

سوال: علت افزایش رشد تجارت خارجی کشور چیست؟

پیلتن: در سال گذشته شاهد رشد فعالیت های دیپلماسی اقتصادی کشور بودیم. یکی از علت های این رشد همکاری و فعالیت بیشتر تمام بخش های دخیل بوده است. با برخی از کشور مثل روسیه، قطر و عمان خط مستقیم کشتیرانی ایجاد کردیم با برخی کشور ها در زمینه مبادله و تسهیل ارز اقداماتی را انجام دادیم. افزایش فعالیت های ترویجی نیز کمک کننده بود. نمایشگاه های بیشتری در کشور های مختلف برگزار کردیم و هیئت های بیشتری را به کشور ها ارسال کردیم.

سوال: آیا به هدف خود در حوزه صادرات رسیده ایم؟

پیلتن: به هدف خود در حوزه صادرات دست پیدا کردیم.

سوال: چقدر از فرصت ها به درستی استفاده کرده ایم؟

پاشایی: گشایش ها و باورهای ایجاد شده است که کشور های همسایه را بیشتر دریابیم. شعار اصلی ما بار دیگر آسیا است. ظرفیت تجارت ما بالا است سال های قبل باید به این عدد ها می رسیدیم. مجلس و دولت به دنبال این است که ظرفیت دیپلماسی اقتصادی با کشور های همسایه را افزایش دهیم. سعی می کنیم هدف گذاری ها قابل دست یابی باشد.

سوال: برنامه ها برای آینده چیست؟

پاشایی: جلسات منظم با دولت داریم و پیگیر هستیم زیر ساخت ها فراهم شود و تمام موارد را دنبال می کنیم. دنبال توسعه و افزایش توانمندی رایزنان هستیم و دائما جلسات نظارتی داریم. در برنامه هفتم مواردی داریم. چشم انداز صادرات به شکلی باشد که بهره وری در صنعت را پوشش دهد. برنامه زمانبندی با دولت داریم. 

برآورد های مجلس این است که برخی بازار ها ظرفیت های پنج برابری برای ایران دارند.

سوال: تجارت ما نسبت با گذشته چه تفاوتی داشته است؟

پیلتن: اگر به آمار ها دقت شود از نظر تناژ ارزش صادرات ما به کشور های همسایه حدود یک درصد رشد داشه است و یعنی کالا هایی که از کشور رفته با وزن کمتری بوده است حدود ۱۵ درصد رشد ارزشی داشته ایم ولی رشد وزنی حدود یک درصد بوده است. در لوازم خانگی، مواد غذایی، صنایع آلومینیوم، صنعت مس و برخی صنایع دیگر توانستیم بازارهای جدیدی را در کشور های همسایه پیدا کنیم و از این جهت شاهد رشد کیفیت صادرات هستیم.

سوال: در کدام کالا ظرفیت بیشتری برای صادرات داریم؟

پیلتن: در برخی صنایع مانند کفش، کیف ، چرم ، پوشاک ، لوازم خانگی ، لوازم ساختمانی ، لوازم پزشکی و حتی مواد غذایی می توانیم در ارزش افزوده آنها و تنوع سبد صادراتی پتانسیل زیادی داشته باشیم.

در حوزه حمایت صادراتی و مشوق های صادراتی و نمایشگاه برنامه هایی داریم.

سوال: اکنون مهم ترین مشکل تجار چیست؟

سلاح ورزی: یک اتفاق خوب را داشتیم که البته این رشد از چند منبع نیرو می گرفت. 

اگر بخواهیم تداوم رشد داشته باشیم باید دسترسی به خدمات پرداخت و تسویه بین الملی را داشته باشیم و مورد دیگر قوانین و سیاست گذاری ارزی است که باید در نظر گرفته شود و رفع موانع پیمان سپاری ارزی نیز مورد بعدی است.

سوال: برنامه شما چیست؟

پیلتن: در هر سه زمینه موارد پیش بینی شده است .در کشور روسیه ، قطر و عمان در زمینه تسهیل تبادل ارزی از طریق غیر بانکی اقدامات خوبی انجام گرفته است در داخل نیز برای ثبات قیمت ها  برنامه هایی خوبی وجود دارد. قوانین صادرات تحت تاثیر عوامل مختلفی است. بخش تولید ما باید با مصرف خود را هماهنگ کنند. به طور مثال در بخش کشاورزی ممنوعیتی وجود دارد که باید برنامه های خودشان را ۶ ماه قبل اعلام کنند.

سوال: نظر شما چیست؟

پاشایی: مجلس برنامه های حمایتی خوبی دارد در سال گذشته قانون حمایت از دانش بنیان ها را داشته ایم. حوزه ارزی یک مسئله کلان است.

تصمیمات خلق الساعه بعضا گرفته می شود. مجلس همچنان پای نظرات خود ایستاده از دولت خواستیم برنامه ای بدهد که قابل تحقق باشد. 

سوال: چرا مجلس نظارت ها را پیگیری نمی کند؟

پاشایی: نه که مجلس پیگیری نمی کند برخی اوقات زیر ساخت ها فراهم نمی شود. ما نظارت ها را انجام داده ایم. رشد صادرات حاصل نظارت مدام مجلس است. یکی از اولویت های مجلس صادرات است. قول به مردم می دهیم نظارت ها بیشتر شود.

سوال:  تداوم رشد چگونه است؟

سلاح ورزی: برای تداوم رشد باید در دو حوزه داخل و خارج نسبت به رفع برخی موارد اقدام کنیم در داخل بحث توجه به دیپلماسی اقتصادی و توجه به کشور های همسایه است شاهد تصمیمات نااطمینانی هستیم که باید رفع شود در حوزه خارجی هم باید بحث پرداخت خارجی مرتفع شود.

سوال: برنامه و هدف برای تجارت ایران و عربستان چیست؟

پیلتن: بر اساس پتانسیل هایی که ارزیابی شده است یک هدف گذاری  دو میلیارد دلاری برای میان مدت و یک میلیون دلاری را برای کوتاه مدت پیش بینی کرده ایم.

سوال: هدف گذاری تجارت با همسایگان چقدر است؟

پیلتن:  در سال ۱۴۰۲ میانگین رشد ۲۰ درصدی برای صادرات به کشور های همسایه  در دستور کار قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
رشد بورس، اضافه شدن خطوط تولید شرکت ها، تقاضا برای نیروی کار در شرکت ها و... همه نشان دهنده پیشرفت کشور است، ان شاء الله شاهد بهبود معیشت خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بله
هزینه تامین دلا برای مقاصد ایدئولوژیک شما رو هم باید مردم بدن..
هرچیزی صادر کردید قیمتش در داخل چندبرابر شد..پیاز به کیلو ۵۰ رسید
همین الان میوه زیر کیلویی ۵۰تومن پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
چقدر فروردین پر ماجرا بود عید نوروز ماه رمضون عید فطر و 20 رشد صادرات ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمار که فقط رو کاغذه
و سیاسی
و فاقد ارزش
واقعیت تو سفره های مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۱۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا زمانی که اثرش تو تورم و گرانی و سفره مردم دیده نشه همش کشکه....
Iran (Islamic Republic of)
meisam
۱۹:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس این پولا کجا میره
واقعا اینهمه ثروت داریم چرا وضع مردم اینه
Netherlands
Reza
۱۹:۱۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
برنامه با محقق شدن کلی فاصله داره که حتی اگرم ۲۰ درصد رو لحاظ کنیم از نظر آماری بسیار ناچیزه چون ۲۰ درصد حدود صفر چندان بالا در نمیاد
آخرین اخبار