رهایی ۶ محکوم از قصاص با پویش به احترام امام رئوف می‌بخشم

رئیس کل دادگستری همدان گفت: با اجرای پویش به احترام امام رئوف می‌بخشم امسال ۶ مورد بخشش از قصاص نفس در استان همدان به ثبت رسید.

محمدرضا عدالتخواه از آمار حائز اهمیت سازش قصاص نفس در استان خبر داد و افزود: با تلاش اعضای ستاد صبر، تألیف قلوب، شورا‌های حل اختلاف، خیرین، معتمدین، صلح یاران و همیاران صلح ۶ فقره سازش در پرونده‌های قصاص نفس به منظور پویش «به احترام امام رئوف می‌بخشم» و در ابتدای سال و همزمان با ماه رمضان در استان به رضایت و مصالحه انجامید.

او افزود: با تاکید ویژه رئیس قوه قضائیه در خصوص انجام مصالحه و سازش در پرونده‌های قضائی و حبس‌زدایی بر اساس قانون و دستورالعمل‌های جدید، با همت شبانه‌روزی کمیته‌های مصلحین (ستاد صبر و تألیف قلوب)، بخش‌ها و اعضای فعال دیگر این امر در استان همدان محقق شد.

رئیس کل دادگستری استان همدان با تاکید بر امر ترویج، تبلیغ هیات‌های صلح و سازش و با تکیه بر پویش‌های ملی و مذهبی برای نجات و آزادی زندانیان افزود: کارگروه‌های خوبی در قالب ستاد صبر و تألیف قلوب تشکیل شده که به منظور پویش‌هایی، چون "به احترام امام رئوف می‌بخشم" فعالیت خوبی به ویژه در حوزه اخذ گذشت و رضایت از اولیای دم و خانواده‌های قربانی با همکاری خیرین، معتمدین و افراد شاخص دارند.

 عدالتخواه با بیان احادیث و روایاتی از ائمه معصومین (ع) اصلاح ذات‌البین را از امور مهم مسلمانان برشمرد و گفت: باید در فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، امربه معروف و خوبی‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد، با توجه به اینکه ایجاد صلح و سازش در اختلاف مردم یک معروف الهی است.

او با بیان اینکه خداوند قصاص را احیای حق می‌داند، اما همزمان توصیه به گذشت و مهربانی هم کرده است تاکید کرد: اولیای دم اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند رضایت دهند وگرنه اجباری در کار نیست.

رئیس کل دادگستری استان همدان تاکید کرد: با تلاش ستاد صبر و مشارکت نهاد‌های مردمی در راستای ایجاد صلح و سازش قدم‌های بزرگی برداشته شده که نتیجه آن جلوگیری تزلزل کانون خانواده است و مبنای ماهیت صلح و سازش نیز بر اساس آموز‌ه‌های قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) است.

 معاون توسعه حل اختلاف در استان همدان نیز فرهنگ عذرخواهی و کنترل خشم را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: بعضی قتل‌ها و منازعات بزرگ از دعاوی خیلی ساده و جزیی شروع شده که بر اثر عدم توانایی کنترل خشم و عصبانیت است و باید مراقب بود.

سید هادی مصطفوی افزود: ستاد ملی صبر از سه واژه صلح، بخشش و رضایت تشکیل شده و متولی امر مصالحه و رضایت پرونده‌های قضایی در جامعه است که در زمینه موضوعات کیفری و حقوقی فعالیت دارد.

برچسب ها: صلح و ساش ، قصاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.