کارگاه «معناشناسی با رویکرد مطالعات قرآنی» در دانشگاه اصفهان

کارگاه «معناشناسی با رویکرد مطالعات قرآنی» از سوی انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

مدرس دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) اصفهان گفت: کارگاه «معناشناسی با رویکرد مطالعات قرآنی» از روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه طی ۶ جلسه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در آن می‌توانند به شناسه seddighi ۷۷@ در پیام‌رسان ایتا پیام دهند.


مریم‌سادات نیلی‌پور افزود: این کارگاه برای علاقه‌مندان به تفسیر قرآن و افرادی که مایل به ارائه پژوهش و مقاله در زمینه مطالعات قرآنی هستند، مفید است. با توجه به نزدیکی روش‌های علم معناشناسی به روش تفسیری قرآن با قرآن، این علم برای علاقه‌مندان به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان نیز قابل توجه خواهد بود.


او با بیان اینکه معناشناسی شاخه‌ای از علم زبان‌شناسی است که قواعد مشترک موجود در تمامی زبان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد و با روش‌های علمی به مطالعه معنا می‌پردازد گفت:خاستگاه این علم که با رویکرد جدید خود از حدود ۲۰۰ سال پیش آغاز شده، کشور‌های اروپایی، روسیه و آمریکا بوده است، اما ورود این علم به حوزه مطالعات قرآنی با تحقیقات مستشرق ژاپنی، ایزوتسو انجام شد که مورد استقبال محققان مسلمان قرار گرفت و تحقیقات متعددی با این روش برای شناخت معنا در قرآن صورت گرفت.


نیلی پور افزود: معناشناسی قواعد و روش‌هایی در دسترس مفسر قرآن می‌گذارد تا به زوایای بیشتری از معنای متن قرآن دست پیدا کند و بیش از پیش به مقصود گوینده نزدیک شود. استفاده از این روش، نقاط ابهام را برای مفسر روشن می‌کند و بعضاً باعث رفع اختلاف در تفسیر آیات می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.