رسانه‌ها بازوان توانمند حوزه سلامت

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: اهالی رسانه، بازوان توانمند حوزه بهداشت برای افزایش سطح سواد و ارتباطات سلامت هستند.

فرشید رضایی مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به صورت وبینار در ابتدای نشست خبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: امروز سلامت؛ میوه محیط سالم، هوای سالم، حیوانات سالم، گیاهان سالم، انسان با سواد سلامت و روابط اجتماعی سالم می‌باشد، سلامت فقط جسمی و روانی نیست، سلامت اجتماعی انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد، وقتی از سلامت اجتماعی حرف می‌زنیم یعنی اقتصاد سلامت خانواده، سواد مدرسه ای، سواد مالی، سواد عاطفی و سواد رسانه و فرهنگ سلامت.

او ادامه داد: ما با مفهوم سلامت به معنای جسمی روانی، اجتماعی و رفاهی فاصله داریم و تلاش وزارت بهداشت و سازمان‌ها بدون مشارکت مردم معنا پیدا نمی‌کند که البته مسئولان باید به این نکته توجه خاص داشته باشند.

رضایی اظهار داشت: سلامت برای همه یک ماموریت جهانی است. استراتژی یک کشور در جهت سلامتی برای همه، همان phc یا مراقبت‌های بهداشتی با مشارکت مردم می‌باشد.

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به این که سلامت از خود زندگی انسان‌ها خلق می‌شود و یک مفهوم اجتماعی است، گفت: معاونت بهداشتی در دانشگاه‌ها باید اجتماعی فکر کرده، سیاست گذاری و اجرا کنند، برنامه ارتباطات سلامت و مشارکت اجتماعی برنامه واحدی است که به این مفاهیم می‌پردازد.

رضایی خاطر نشان کرد: سلامت برای همه حق همگانی است، نهاد‌های دولتی و غیردولتی در کنار وزارت بهداشت در کنار هم وظیفه دارند و مردم سلامت را خلق می‌کنند.

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به نقش مهم و بنیادی رسانه‌ها اشاره کرد و تاکید کرد: ارتباطات فراتر از خبر رسانی است، یک ارتباط دو سویه است که اعتماد ایجاد می‌کند و حرکت جنبشی به همراه دارد، مخاطب شریک در هدف می‌شود.

او ادامه داد: اهالی رسانه باید خود را یک نیروی بسیار مهم در جهت افزایش سطح سواد سلامت مردم، ارتباطات سلامت و بازوی نیروی بهداشت بدانند.

فرشید رضایی گفت: اگر شایعه به اشتباه ساخته و پخش شود و سواد رسانه کافی نباشد شایعات قدرت می‌گیرند و سریع پخش می‌شود و اگر سواد سلامت مناسب نباشد مشارکت‌های مردمی و سازمان‌ها آسیب می‌بیند، اگر مشارکت هماهنگ و همسو نباشد بهترین دارو‌ها و درمان‌ها هم کمک نخواهد کرد و به شکست منجر می‌شود.

او گفت: سواد سلامت اهل رسانه یک فاکتور تعیین کننده است و وقتی مردم احساس کنند در تصمیم گیری‌های سیاست و برنامه‌ریزی‌ها نقش و مسئولیت دارند در اجرای آن هم در کنار سیستم خواهند بود در این ارتباط دوسویه بین مردم، ارگان‌ها و سازمان‌ها اهل رسانه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

رضایی با اشاره به این که یک رسانه می‌تواند مفهوم را درست یا غلط انعکاس دهد و این یک مسئولیت بسیار مهم در افزایش سواد سلامت مردم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه معاونت امور بهداشتی در دانشگاه‌ها رهبر سواد سلامت استان خود می‌باشند باید در کنار اهالی رسانه باعث افزایش سواد سلامت مردم نیز شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار