کم‌مصرف‌ها چقدر پاداش می‌گیرند؟

شروع فصل تابستان با یک چالش اساسی در بخش برق همراه می‌شود و آن هم ناترازی در تولید و مصرف است که امکان خاموشی را زیاد می‌کند.

امسال نیز طرح دیگری در حال اجراست که مشترکان کم مصرف پاداش می‌گیرند. طرح اختصاص پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق امسال در حالی اجرایی می‌شود که این پاداش نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر شده است؛ به طوری که مشترکان با کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان پاداش می‌گیرند. حدود ۸۰ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی هستند و مشترکان این منطقه اگر در استفاده از کولر و وسایل روشنایی دقت داشته باشند، مشمول پاداش خواهند شد. 

امسال مشترکان با صرفه‌جویی در مصرف برق به ازای هر کیلووات ساعت تا ۲۰۰۰ تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند؛ این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته و شامل همه مشترکان خواهد شد. طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق سال گذشته فقط برای مشترکان با مصرف زیر الگو اجرایی شد به طوری که سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان برق مشمول پاداش شدند که ۱۳۵۰ میلیارد تومان به آن‌ها اختصاص یافت؛ علاوه بر آن هشت میلیون مشترک نیز قبض رایگان دریافت کردند یا از وزارت نیرو بستانکار شدند.

جزئیات طرح صرفه‌جویی

آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده برای مشترکانی که در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، پاداش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. البته هشدار هم داده که در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است. علی‌اکبر محرابیان در تشریح طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی می‌گوید: سال گذشته فقط مشترکانی که در چارچوب الگو میزان برق مصرفی خود را کاهش می‌دادند، شامل پاداش می‌شدند، اما امسال همه مشترکان می‌توانند مشمول این پاداش شوند و به میزانی که نسبت به سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهند، مشمول پاداش خواهند شد. به طور مثال در مناطق عادی که الگوی مصرف برق ۳۰۰ کیلووات است، اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰ کیلووات برق مصرف کرده و امسال مصرف خود را به ۲۰۰ کیلووات برساند، به میزان ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد.

پاداش برای همه

حدود ۳۱ میلیون مشترک خانگی در بخش برق داریم که با کاهش مصرف خود می‌توانند از این پاداش بهره‌مند شوند و محدودیتی برای مشترکان نیست. حالا این‌که چگونه می‌توان از این پاداش بهره‌مند شد باید ادامه مطلب را بخوانید. اگر مشترکی در خرداد سال گذشته مصرف برقی حدود ۳۰۰ کیلووات داشته و بتواند ۱۰۰ کیلووات صرفه‌جویی کند و مصرف برق خود را به ۲۰۰ کیلووات برساند معادل میزان صرفه‌جویی شده پاداش دریافت می‌کند. حالا نکته اساسی اینجاست که با چه اقدامی ۱۰۰ کیلووات ساعت صرفه‌جویی خواهد شد. 

صرفه‌جویی در مناطق گرمسیر

وضعیت مشترکان در مناطق گرمسیر متفاوت است. به این دلیل که دمای هوا بالاتر است صرفه‌جویی در این منطقه پاداش بیشتری خواهد داشت. در مناطق گرمسیر، مانند استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و مناطق مشابه نیز که معمولا از چند کولرگازی استفاده می‌شود، اگر از تعداد کمتری کولر استفاده کنند یا درجه کولرگازی خود را روی دمای آسایش که ۲۴ درجه است، تنظیم کنند یا در خاموش‌کردن لامپ اضافه دقت بیشتری داشته باشند، می‌توانند تا یک میلیون تومان در ماه از پاداش کاهش مصرف برخوردار شوند. علاوه بر آن مشترکان این مناطق با خاموش‌کردن دو کولرگازی اضافه ماهانه می‌توانند تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پاداش برخوردار شوند. این پاداش‌ها در قبض برق مشترکان درج می‌شود و آ‌نها برای دوره‌های بعد بستانکار خواهند شد، البته وزارت نیرو می‌گوید اگر امکانش باشد پاداش تعیین شده را به‌صورت نقدی نیز به مشترکان پرداخت می‌کنیم.

برای هر کیلووات ساعت ۲هزار تومان پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته می‌شود

متوسط مصرف خانگی ۳۰۰ کیلووات ساعت است

با صرفه جویی ۱۰۰ کیلووات ساعتی ۱۵۰ هزار تومان پاداش بگیرید

در مناطق گرمسیر صرفه‌جویی ۱۰۰ کیلووات ساعتی یک میلیون تومان پاداش دارد

در مناطق گرمسیری خاموش کردن یک کولر گازی یک میلیون و ۵۰۰ هزا رتومان پاداش دارد

۸۰درصد مشترکان خانگی در مناطق اقلیمی عادی قرار دارند

پرمصرف‌ها منتظر قبوض با تعرفه پلکانی باشند

در تابستان ۵۰ درصد مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است

دور کند در کولر‌های آبی و تنظیم دمای ۲۴درجه برای کولر گازی درصرفه‌جویی تاثیر دارد

با ۲۵۰ کیلووات ساعت قبض برق به ۲۵ هزار تومان می‌رسد

امسال ۲۰ برابر سال گذشته برای کم‌مصرف‌ها پاداش در نظر گرفته شده است

وزارت نیرو به دنبال پرداخت ریالی به مشترکان کم‌مصرف است

منبع: جام جم

برچسب ها: مصرف برق ، پاداش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام...بهترین راه حل کم مصرف کردن مشترکین..برق در مصرف خانوار..مثل چندین سال قبل اداره‌ برق لامپ های کم مصرف را بین مردم .به صورت رایگان توزیع کرد...باتوجه.به گران بودن لامپ های کم مصرف...... ل.ای.دی.......بیشتر مشترکین روستائی از لامپهای صد وات قدیمی دارند استفاده می کنند.....لطفا مسئولین محترم وزارت نیرو پیگیری نماید......
.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس یه لطفی بکن بگو یه خونواده پرجمعیت تو یه شهر کویری با دمای40- 45درجه چجوری مصرفش را کم بکنه یادبگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خانواده ۳و۴و۵ نفری در نظر بگیر در مصرف آب برق و گاز تا خانواده ۲و۳