خشکسالی، میراث رضاخان برای مردم سیستان و بلوچستان

نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد بخشش «دشت ناامید» به افغانستان توسط رضاخان عامل اصلی خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان است.

بخش‌های زیادی از خاک ایران در زمان سلسله قاجار از کشورمان جدا شد که افغانستان هم یکی از این بخش‌هاست.

توطئه انگلیس در جداسازی افغانستان از ایران مشهود است. در دوره ناصری، بی‌درایتی ناصرالدین‌ شاه و صدراعظم وی، آقاخان نوری، سبب شد تا انگلیسی‌ها ابتدا قرار‌داد سال ۱۲۶۹ قمری/۱۸۵۲ میلادی را به ایران تحمیل کنند سپس با استفاده از سیاست جنگ‌طلبی و اشغال جنوب ایران و تحمیل عهدنامه پاریس، افغانستان را از ایران جدا کنند.

افغانستان که بر روی کره جغرافیایی ناصرالدین شاه قاجار (که هم اکنون در موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شود) جزئی از خاک ایران است از زمان جدایی از ایران در بحث حقابه هیرمند با کشورمان در تنش است.

ناصرالدین شاه قاجار

پس از حکمیت گلداسمیت و تجزیه بخش‌های وسیعی از سیستان ایران، افغانستان متعهد شده بود که دست به اقدامی نزند که مانع رسیدن آب هیرمند به دریاچه هامون ایران شود، از این رو دولت ایران مراقب بود که افغانستان دست به اقدامی نزند که مانع رسیدن حقابه ایران شود.

در بایگانی اسناد وزارت امور خارجه، اسناد مکمل، جلد ۱۶، سند شماره ۶۱۳ آمده است که در یک مورد ناصرالدین شاه به امین السلطان صدراعظم می‌نویسد: «جناب صدر اعظم؛ باید با سفارت انگلیس حرف بزنید به علاالسلطنه هم بنویسید که او هم در آن جا حرف بزند و بگویید طرقو را افغان نباید آباد نماید، زیرا که آبادی آن جا باعث نیامدن آب به سیستان است و این ضرر بی‌معنی است که به دولت ایران وارد می‌شود و نباید آباد بشود.»

ناصرالدین شاه در حاشیه تلگراف سفیر ایران در لندن هم با اشاره به مالکیت ایران بر بندر کمال خان هیرمند و تجزیه این منطقه از کشورمان با تحریک انگلیس نوشته است:

ناصرالدین شاه

«در سیستان هرچه مکان خوب و مرغوب بود، گلداسمیت به افغان داد، مثل قلعه فتح و چخانسور و سایر املاک آن طرف رود هیرمند را و همچنین این طرف هیرمند، قلعه بندر کمال خان بلوچ که اصل رعیت و نوکر ایران بودند و یک خط مثلث بی‌معنی کشید و ما را محصور کرد، حتی نیزار اهل سیستان را که باید گاو و گوسفند و زندگی آن‌ها در نیزار و تخت شاه بگذرد به طرف افغان انداخت، بعد که ما ملتفت شدیم که اگر این هم نباشد، سیستان حالیه بالمره بی‌مصرف خواهد شد، این حدود را راضی نشدیم از سیستان خارج شود و از انصاف اولیای دولت انگلیس خواهشمند هستیم که این همراهی را با ما کرده، راضی نشوند سیستان ما بالمره باطل بماند و خودشان به نقشه رجوع کنند، ببینند جایی هست که ما به افغان در عوض بدهیم، جایی که باشد به نظر ما نمی‌آید و نمی‌شود.»

با توجه به از دست رفتن افغانستان در دوره قاجار، در دوره پهلوی هم مسائلی در خصوص هیرمند پیش آمد که اوضاع را بدتر کرد و رضا خان با بخشش «دشت ناامید» که سرچشمه هیرمند است مقصر اصلی خشک شدن هامون است.

بنیانگذار رژیم پهلوی با تشویق بریتانیا، عهدنامه عدم تعرض در سال ۱۳۱۶ شمسی با عراق، افغانستان و ترکیه را امضا کرد تا جلوی نفوذ شوروی را بگیرد. عهدنامه عدم تعرض که به پیمان‌نامه سعدآباد مشهور است باعث بخشش آرارات به ترکیه، اروندرود به عراق و دشت ناامید به افغانستان شد. گرچه بعد‌ها شرایط اروندرود تغییر کرد، اما آرارات و دشت ناامید با ندانم‌کاری رضا پهلوی از دست رفت.

طبق توافق سعدآباد دشت ناامید به مساحت ۳ هزار کیلومترمربع در شرق ایران به افغانستان واگذار شد. در مقابل قرار شد ایران و افغانستان به‌طور مساوی از آب هیرمند استفاده کنند البته بعد‌ها افغانستان سدی بر هیرمند ساخت و آبی به ایران نرسید و حقابه هیرمند نیز به موضوعی برای منازعه طولانی دو کشور تبدیل شد.

ایران و افغانستان در چهار دوره مختلف اقدام به انعقاد قرارداد‌هایی برای رفع این اختلاف مهم آبی کردند. قرارداد‌های مرزی با عنوان حکمیت گلداسمیت (۱۸۷۲)، مک ماهون (۱۹۰۵)، کمیسیون دلتا (۱۹۵۱)، (توافق‌نامه ۱۳۱۶) که اگرچه هریک در مدت زمانی محدود تا حدی چالش‌های موجود را کم کرد، اما هیچ‌کدام نتوانست به حل واقعی مشکل جاری شدن آب هیرمند به سوی ایران کمک کند.

محمدرضا پهلوی هم مثل پدرش تصمیم ناشیانه‌ای در خصوص هیرمند گرفت که اسدالله علم وزیر دربار در جلد ششم کتاب خاطراتش تحت عنوان یادداشت‌های علم به آن پرداخته است.

علم به بحث‌های خود با شاه اشاره دارد که نکات منفی واگذاری سرچشمه هیرمند و خاک سیستان را گوشزد کرده و البته شاه هم آن را توجیه کرده است:

۱۴ خرداد ۱۳۵۶ 
بلافاصله قرارداد هیرمند و کار سیستان را عرض کردم. فرمودند: «آخر اگر ما به افغان‌ها سخت‌گیری بکنیم در دامن روس‌ها می‌افتند.» عرض کردم: «این یک مسئله جداگانه است و این‌ها به هر حال در دامن روس‌ها افتاده‌اند، زیرا عمر داوود آفتاب لب بام است. پس چرا ما سند را مبادله کنیم و یک سند محکمی به دست دولت کمونیست بعدی افغان بدهیم؟ بهتر است قرارداد مبادله نشود.» فرمودند: «به هر حال ما باید از همین آبی که داریم استفاده خوب بکنیم.» عرض کردم: «خشکی [دریاچه] هامون یک بدبختی بزرگ منطقه است، زیرا گاوداری سیستان از بین می‌رود.» معلوم می‌شود استدلالات غلط دولت را قبول فرموده‌اند.

اسدالله علم

علم در بخشی دیگر از یادداشت‌هایش نوشته است:

۱۵ خرداد ۱۳۵۶
هنوز در حالت بهت و خرابی دیروز هستم. دیشب هم با قرص خواب خوابیدم. مقداری در این فکر بودم که این دولت هویدا به شاهنشاه من خدمت یا خیانت می‌کند؟ ارزش وجود یک ولایت با امور اقتصادی سنجیده شود! یاللعجب! یک وجب خاک میهن به میلیارد می‌ارزد، آن وقت بگویند سیستان که ارزش اقتصادی ندارد. حداکثر سالی ۴۰ میلیون تومان عایدی می‌دهد. من در عجبم. بعد هم عرایض غلط و دروغ که مبادله اسناد محکومیت ابدی ما تاثیری ندارد. چون قانون از مجلس گذشته است و شاهنشاه توشیح فرموده‌اند عجب! هرچه فکر کردم پیش دوستم بروم، نتوانستم قدم بردارم. ناچار در دفتر ماندم و به کار‌های متفرقه برای تفرقه حواس پرداختم. تنها امید من روشن‌بینی و آینده‌نگری شاه است و بس. کسی چه می‌داند که ضمیمه شدن افغانستان به ایران در مخیله بزرگش نباشد!

او در یکی از یادداشت‌هایش به تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۵۶ یعنی زمان واگذاری سرچشمه رود هیرمند و تصویب آن در مجلس شاهنشاهی نوشته است:

چند دقیقه‌ای شرفیاب بودم و مرخص شدم، دماغ کار هم نداشتم. دیشب تا صبح بیدار بودم، چون وقت خواب، چشمم به خبر مبادله اسناد هیرمند بین وزیر خارجه و سفیر افغانستان افتاد، آنچنان ناراحت شدم که با قرص خواب هم خواب سنگین چندساعته بر چشمم نیامد. به محض آن که اندکی به هوش می‌آمدم، این کابوس مرا در خود فرو می‌برد. مدتی راه رفتم، مدتی فکر کردم، چندین دفعه استعفا از خدمت نوشتم باز پاره کردم. فکر می‌کردم کار گذشته را استعفای من دوا نمی‌کند... بالاخره دیشب ضربه آخر را زدند. کسی چه می‌داند؟ شاید هم از ارباب‌های‌های نامرئی دستور ارتکاب این خیانت را داشتند. به هر حال به شاهنشاه و کشور خیانت بزرگی شد که دیگر جبران‌پذیر نیست. به حدی بدحال بودم که به دفتر کار خود هم نرفتم... البته آثار این خیانت ده تا پانزده سال دیگر ظاهر می‌شود که من مرده‌ام.

علم در بخشی دیگر نوشته است:

۱۲ مرداد ۱۳۵۶
به اروپا آمدم و مشغول پرسه‌زدن شدم حال مزاجی کمی بهبود یافت، ولی روحاً کسل و ناراحت و نگران بودم کسالت از جهت کار سیستان و نگرانی از جهت کار عمومی کشور باید بگویم که هر وقت در آب مدیترانه غوطه می‌زنم به یاد روز‌هایی می‌افتم که فرماندار کل سیستان و بلوچستان بودم، در روز‌های گرم اردیبهشت و خرداد سیستان عصر‌ها در هیرمند که با آبی هزار مترمکعب جاری بود شنا می‌کردم، افسوس و هزار افسوس که دیگر پس از ده پانزده سال که ان‌شاءالله من مرده‌ام این منظره را نخواهم دید! این بستر خشک و سیصدهزار جمعیت آواره خواهند شد جای تعجب است گرچه اگر غیر از این بود تعجب داشت. با رئیس و اعضای دولت با هرکدام حرف زدم، سیستان را با مسائل مالی می‌سنجند و می‌گویند حداکثر سیستان به کشور چهل میلیون تومان در سال که بیشتر نمی‌دهد، عایدی یک ساعت نفت است!

خیانت شاهان قاجار و پهلوی به ویژه رضاخان با بخشش دشت ناامید که سرچشمه رود هیرمند است، امروز کار را به جایی رسانده است که طالبان حقابه هیرمند را نمی‌دهد که این امر مشکلات فراوانی برای استان سیستان و بلوچستان از جمله خشکسالی، ریزگرد و مهاجرت را در پی خواهد داشت.

جالب اینکه رضا پهلوی، پسر شاه مخلوع و نوه پادشاهی که دشت ناامید را حراج کرد رویای همکاری با اسرائیلی‌ها برای حل بحران آب در ایران در فردای براندازی را در سر می‌پروراند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۱ تير ۱۴۰۲
لعنت به رضا خان خائن و اولاد بیشرف آن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
دشت ناامید سر چشمه هیرمند با قدرت از دست قوم مغول افغان پس بگیرید ما آماده هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
عامل خشکسالی و کم آبی مجوز های بدون کارشناسی حفر چاه در این۴۴ سال است.بی مسئولیتی و بیسوادی مدیران کشور مردم و کشور را به این روز انداخته.افراد متخصص و دلسوز باسواد را خانه نشین کردند و به به و چهچه زنان مجوز دادند تا خودکفا شوند و به شرق و غرب وابسته نباشند.اینم نتیجه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
با یک حمله برق آسا نابودشان کنید سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
الهم صل علی محمد و ال محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
نوشابه شده29500 چرا چیزی نمیگید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
تا کی میخواهین ساکت باشین تا این پاپتی ها برامون رجز بخونن که ایران فتح میکنیم .داعش که لول بالاتر و وحشی تر از طالبان بودن شیر بچه های ایران ترمزشونو کشیدن طالبان که عددی نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
تا کی میخواهین ساکت باشین تا این پاپتی ها برامون رجز بخونن که ایران فتح میکنیم .داعش که لول بالاتر و وحشی تر از طالبان بودن شیر بچه های ایران ترمزشونو کشیدن طالبان که عددی نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
حق گرفتنی است یا آب یا دشت نامید پس میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
دشت ناامید رو پس بگیرید. قرار بوده آب سیستان بدن. حال که حق آبه ابران نمیدن دشت نامید را پس بگیرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
دشت ناامید رو پس بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۲:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
افغانستان باید تجزیه و بین همسایگان تقسیم شود ایران و پاکستان و تاجیکستان و ازبکستان باید آن قسمت‌هایی از افغانستان که با آنها هم نژاد هستند را بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
انشااله که نظر مسئولان مث نظر اون مسؤلان(زمان شاهی) نباشد.‌‌‌... زابل شده کویر لوت
Iran (Islamic Republic of)
sohrab
۲۱:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ینی الان سیستان و بلوچستان تو این چهل سال تر سالی شده و خشک نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
شما نمی تونید همین مقدار عرصه رو خوب نگه داری کنید دنبال عهدنامه های دقیانوس می گردید !؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
من فدایی انقلاب اسلامی هستم، چون جوونایی که یه تار موشون به صد تای منو امثال من میارزید از عزیزترین دارایشون که جونشون بود گذشتن... دیگه من و جونم که هیچ.
ولی میخوام خدایی بگم که یعنی واقعا دولتای بعد از انقلابم کاری ولسه سیستان نکردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خوبه پهلوی و قاجار بودن شما هرچی مشکله سرشون خالی کنید یکمم از خودتون مایه بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
وقتی اینا قرارداد حقابه پهلوی و قبول ندارن

چرا ما قرارداد نگین پهلوی جداسازی دشت نامید و قبول کنیم؟ !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تمام نفرین ها و لعنت های عالم نثار این ملعون ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
دشت نا امید به شرط حق آب دادن چرا حالا که اونها زیر قرارداد میزنن ما هم زیر قراردادمون بزنیم دشت پس بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آقا یک فکری به حال نانوایی های شهرستانها بکنید. در شهر ما شهرستان سراب هر سال که بعد اردیبهشت مسافران از تهران و کرج به خانه فامیلهایشان می آیند و چند هفته مهمان می شوند. بعضی از خانه ها تا چند ماه پذیرای مهمان هستند. در این بین مصرف نان شاید تا دو برابر می رسد و باید در نانوایی ها بعضا تا شش ساعت در صف بمانی تا بتوانی ۲۵ تا نان لواش بخری. لطفا در این ایام اندکی از سهمیه نان شهرهای بزرگ که مصرف نانشان در این ایام اندکی کمتر می شود، به شهرستانهای کوچک که پذیرای فامیلهایشان هستند، اختصاص دهید.

علاوه بر این، این کار باعث می شود که مردم که از گرما شاکی اند و به سبب آن کشف حجاب می کنند به شهرستانهای خوش آب و هوا بروند و فشار موضوع کشف حجاب شهرهای بزرگ کمتر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اقای شاه وپدرش بی عرضه وطنفروش وکثیف قبول شماکه باسوادید که نیستید شماهاکه عرضه دارید که ندارید ما انقلاب کردیم اینهارا بیرون کردیم بخاطر همنی کارهایشان شماها که عرضه دارید باسواد هستید حق ملت را بگیرید مثل ننه جلیمه نشینید پشت تریبون وزیر لحاف به زمین وزمان فحش بدهید همه را بد بنامید خودتان را پیامبر عزیزان شماها عرضه یکلام راست حرف زدن را ندارید شماها عرضه ندارید اگه عرضه داتشید حق ایران از رژیم حقوقی دریای خزر را ازروسیه بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۹:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
چرت پرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اين موضوع بين تمام كشور هاي حاشيه درياي خزر هست يه نيم نكاهي به نقشه درياي خزر بنداز بعد براي خالي كردن بغض از رابطه با روسيه اظهار نظر سياسي كن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ای بابا دست بردارید دیگه 44سال کشوررا بدست گرفتید هربی لیاقتی وبی کفایتی وبیسوادی خودتان را به گردن اصلاحات وشاه وپدرش میندازید شماهاکه44سال کشوررا بدست گرفتید چه غلطی کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
M
۲۰:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
درود به شرفت بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
لا اقل امثال بحرين رو از دست نداديم هشت سال جنكيديم يه وجب خاكمون رو نداديم اونا توي كدوم جنك شركت كردن؟ مملكت ارث باباشون بود مي بخشيدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
درود بر تو دوست من
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ رییس علی دلواری
۱۳:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
این بلای مرز بندی و تجزیه ی کشورها توسط استعمارِ هار انگل ستان در تمام دنیا انجام شد ، از آسیا تا آفریقا. مرز بندی های هدفمند توسط اشرار انگل ساکسون ، موجبات نزاع های دائمی قومی قبیله ای را تا اکنون فراهم کرده است. دلقک های دست نشانده ی یهود ، همیشه وظیفه ی نوکریشان را به خوبی انجام دادند.
تحریکات شوم یهودیان ملعون در اطراف ایران ، بهترین بهانه و فرصت برای باز پس گیری سرحدات از دست رفته می باشد.
همچنین تا غده سرطانی بدخیم اسهال ایل در دنیا باشد ، بشریت رنگ آرامش را نخواهد دید.
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۳:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
لعنت بر خاندان پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
بر پدر قاجاریها لعنت که‌ ایران را به باد دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
مرد باشید و پس بگیرید خاک از دست رفته
داشت و نداشت بدرد ما نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ افغانستان ثابت می کند اینها هرگز ثبات نداشته اند ونتوانستند کشوری مستقل با دولتی با ثبات تشکیل دهند وهمیشه بار مشکلات واواره های انها بر دوش ایران افتاده است آیا وقتش نرسیده افغانستان را پس بگیریم واستاندار کابل را تعین کنیم وبه این بی ثباتی های انجا پایان بدهیم ما همین جوری هم هزینه انها را پرداخت می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خاک عالم بر سرو حکومت قاجار و پهلوی از اول تا آخرش که با بی لیاقتی و بی غیرتی ایران رو تکه پاره کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
حقابه هیرمند رو بگیرید شما
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۱:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
مرگ بر خاندان کثافت پهلوی وووووو نیمچه ربع پهلوی و مادرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
حق گرفتنی است یا آب یا دشت نامید پس میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ایران حتی در دوران احداث قناتها و چشمه ها مشکلات کشاورزی و آب آشامیدنی داشت بعلت وجود معادن فراوان در خاک ایران و دوری از دریاها و نبود رودخانه هابیشتردر بخش مرکزی ایران تقریبا کشور بیابانی کویری است چنین کشوری برای آب مدیران دور اندیش و هدفهای چند دهه برنامه ریزی میخوادتا بحران آب در آینده کشور را دچار گرفتاریهای سخت تر نکندمثل اقتصاد نباشد شب بخوابی نیمه شب ۴٠درصد تورم و گرانی اعلام شود اقتصاد یک موردش برنامه ریزی و پیش بینی بلند مدت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خب ما مردم چهل سال است در خواست ازادی باکو بحرین اقلیم کردستان و افغانستان قهرمان و بازگشتشان به مام میهن را داریم واگر نیاز باشد هم خون میریزیم و هم خون میدهیم.یاشاسون گوزل وطنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خدا به این پدر و پسر لعنت کنه که پدر سیستان و بلوچستانو به چوخ داد و پسر مرز های شمال غرب رو. الله لعنت السین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خوب شما که رضاخان رو قبول ندارید چرا باید به معاهداتش پایبند باشین؟ برید همون دشت رو فتح کنید و برگردونید به خاکه کشور که این داستان برای همیشه تموم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
چشم امر دیگه ای ندارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
شاهان قاجار و پهلوی ایران رو به فنا دادن. ولی شاهان قاجار مثل 2 شاه پهلوی خائن و مزدور و دستنشانده نبودن. بی عرضه و بی لیاقت بودن ولی مثل رضاشاه و پسرش نوکر و خائن نبودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
رضا خان بی عرضه . شما که دارین ! یک حمله برق آسا و ضمیمه کردن خاک افغان به ایران و لغو قرارداد انگلیسی . قرن هاست که دنیا با گفتگو اداره نشده . همیشه جنگ بوده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
من معتقدم ، تقصیر رضا شاه نبود، چون رضا شاه میگفت تقصیر شاه سلطان حسین بوده و او هم میگفت تقصیر یزدگرد سوم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
پازل افغانستان آذربایجان نیاز به تدبیر داره، نباید تو زمین دشمن بازی عجولانه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آتیش به قبرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
علم خیلی وطن دوست بود شاه ملعون بازداشتش کرد و جوانهای انقلاب تحت تاثیر حکومت ظالم پهلوی این ادم وطن دوست رو اعدام کردن
-
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
لعنت بر کسانی که به این مملکت خیانت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آقا بسم الله بریم پس بگیریم سرزمین های از دست رفته را منتظر چی هستید.از آذربایجان کمتریم؟؟؟الان تشنه آب خودمون شدیم و سربازهای بیچاره ما چه گناهی کردن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
درکی از قوانین بین المللی دارید؟ مگر جنگل است که خواستیم بدهیم نخواستیم بگیریم. الان خاک رسمی افغانستان است. و گرنه خیلی زمین ها شاید در صد ها سال قبل هم به ناحق گرفته شده باشد. الان مهم است که دیگر نمی گویند حق دارد هر گونه خواست پس بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ما باید اولا فشار به طالبان را افزایش دهیم و ثانیا با باروری ابر مانع رسیدن ابرغربی به به افغان شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اگر امثال علم و فروغی و غیره چوب دست پهلوی ها نبودند پهلوی در همان روز های اول و تحولات مشروطه گورشان را گم می کردند حیف از بزرگانی که یا چوب دست و سگ گله همراه گرگ شوند و یا با سکوت خود کمک حال گرگان شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
لعنت بر خاندان پهلوی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اونها غلط کردند ،شما پس بگیرید،تنش که دایم بوده و هست خوب لااقل تنش با آب بهتر از تنش بی آبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
خیلی ساده ای دادند رفت مگر میشود پس گرفت مثلا بحرین را میشود دوباره پس گرفت یا جزایر زرکوه و آریایی که به امارات بخشیدند یا آرارات یا قره سو که به ترکیه بخشیده شد.
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خدا هرکی رو که به ملت خیانت کرده ودلش به غیر از ملت ایران تپیده لعنت کنه وهر کی رو که دلش برای ایران تپیده و به فکر مردم بوده رحمت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خدا شاه را لعنت کن مردم آواره کرد با بخش‌ هایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
قابل توجه کسانی که سنگ پهلوی ها را به سینه می زنند .
Netherlands
مانی
۰۹:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ریشه کن شه پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
افرین انشاالله که ریشه کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
یک جمله دو پهلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
این جمله دو پهلوی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
این مطالب باید بارها و بارها از صدا و سیما پخش بشه تا مردم و بویژه نسل جوان بدونند رژیم پهلوی چه خیانتی به ایران کرده. نه اینکه فقط بحث کشف حجاب بارها و بارها مطرح بشه، که اصلا برای جوانان کنونی موضوع جالب توجهی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
عاقل باشی میبینی بلایی که تو این سالها سرمون اومده بسیار بدتر هست منتها امثال تو جای منطق و تفکر فقط فحش و ناسزا یاد گرفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
البته باز عده ای که اکثرا جوان و بی سواد هستند تحت تاثیر دروغهای اینستاگرامی این مطالب را باور نخواهند کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اونا عرضه داشتند هیرمند رو از ما گرفتن و وقتی هم میگیم سهم مارو بدید میگن غلط کردید نمی دیم و به مرزبان های ما حمله می کنن
خب شما هم اگه عرضه دارن همین الان این 7 میلیون افغانی رو که ریختن تو کشور ما و مملکت رو به گند کشیدن بریزید بیرون که حداقل آب آشامیدنی شون رو از همون خراب شده خودشون تامین کنند.
فقط خواهشا نگید ما کشور دوست و برادریم و اینا همش توطئه آمریکا و انگلیسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
کاش داداش فقط آب بود، یارانه نون استفاده میکنن، خیلی ها ماشین دارن از یارانه بنزین استفاده میکنن، از یارانه برق و گاز استفاده میکنن، از یارانه اتوبوس واحد استفاده میکنن، و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
لعنت خدا بررضا خان پهلوی بی شرف هرجا این سگ کثیف پهلوی مفلوک آخرین جغد شوم بازمانده از خاندان پهلوی یافت بشه باید کشته بشه هم زنش هم مادرش ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
قاجار + پهلوی = مصیبت ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
قاجار + پهلوی = تاراج مملکت
Iran (Islamic Republic of)
Hg
۰۸:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
از داشمون طالبان چهدخبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
گذشته ها هر گندی زده شده دیگه بر نمیکرده .. الان دریاب هرکاری میشه کرد باید الان انجام داد وگرنه سالها بعد باز اسم شماها در ادامه همین موضوع نوشته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
از قیمت نان خبر دارید؟ سنگک شد 10 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
شهر ما ۲ تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خاک بر سر براندازان.خاک بر سر علی کریمی.حمید فرخنژاد.احسان کرمی.برزو ارجمند.گلشیفته هرزه.ترانه علیدوستی. و بقیه بازیگرانی که با کشف حجاب نوکری خود را برای براندازان ثابت کردن.الاغهای هرزه ای که با شعار زن زندگی آزادی مسبب ورود داعش به کشور شدن.مسبب آشوب و شهادت عزیزانمون شدن.باعث شدن طالبان به خودش اجازه بده بدون دلیل به مرز حمله کنه و جوان عزیزمون شهید بشه...مرگ بر نوکران آمریکا.مرگ بر ربع پهلوی دماغ دراز
Germany
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
فازت چیه اخوی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
ساقیان اینم نمونه کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اون زمان وطن فروشی کردند آینده نگر نبودند وگرنه امروز افغانیا شاخ نمی‌شدند در آینده نزدیک تمام جنگها بر سر آب خواهد بود مسولین کمی بفکر باشید.یاحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
راه حل حقابه و در کل افغانستان جنگ نیست و توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم امکانات نظامی را مد نظر قرار دهیم، یادمان باشد که عربستان با ماشین جنگی کامل، جلوی یمن کم اورد، افغانها با دست خالی شوروی را بیرون کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
اصلا رضا خان خیانت کرده و کارش اشتباه بوده
شما که ادعاتون میشه و قدرت موشکی منطقه هستید برید دشت ناامید رو پس بگیرید.
مردم هم حمایت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
اراجیف نگو اگر میشد بحرین ..اذربایجان .ووووو را هم پس میگرفتیم
ولی دیگه دیر شده وونمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
تو ارااجیف نگو مردک= چطور امارات و افغانستان وجمهوری باکو که خودشون جزء ایران بودن چشم به خاک ما دارند بعد ما که دشت ناامید که از خودمونه نداشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
خدا لعنتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۱:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
کلاپهلوی هاهمشون گاوبودن وهستن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۰۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
با موشک سد رو بزنید پول ملت برای یه همچین مواردی صرف ساخت موشک های گران قیمت شده بزنید الله اکبر الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
دادرس
۰۷:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
متن اعلامیه قابل توجه مسئولین کشوری و لشکری
آخرین اخبار