به بهانه روز تنوع زیستی نگاهی به موزه تنوع زیستی تربت حیدریه

موزه "تنوع زیستی و سیمای طبیعی شهرستان تربت حیدریه" یکی از مراکزآموزش وتنویر افکار عمومی در حوزه حفظ محیط زیست، تاریخ طبیعی منطقه و خصوصا شهرستان است که مجموعه‌ای از تاکسیدرمی گونه‌های جالب و متنوع جانوران وحشی بومی و مهاجر را شامل می‌شود.

‍ 
داود نورمحمدی رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این موزه در سال ۱۳۸۹ در ضلع جنوبی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه با مساحت ۱۷۵ متر مربع و در دوطبقه (طبقه همکف موزه حیات وحش و طبقه اول موزه محیط زیست انسانی) ایجاد و امروزه تبدیل به یکی از مراکز علمی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان شده است.

او افزود: طبقه همکف با عنوان موزه حیات وحش به صورتی طراحی شده است که از لحاظ جغرافیایی، توپوگرافی و پراکنش گونه‌های جانوری شمای کلی از شهرستان را از خط الراس تا خط القعر شامل اکوسیستم‌های کوهستان، تپه ماهور، دشت، رود خانه و اکوسیستم بیابان به بازدید کننده ارائه می‌دهد.

نورمحمدی افزود: در این موزه تعداد ۱۷ گونه از پرندگان، ۶ گونه پستاندار، ۴ گونه خزندگان و چند گونه از ماهیان، دوزیستان، حشرات و ... به صورت تاکسیدرمی در زیستگاه خود موجود می‌باشد.

وی اظهار کرد:طبقه اول با عنوان موزه محیط زیست انسانی با ایجاد تابلو‌هایی به اثرات مخرب انسان برای محیط زیست پرداخته است که در کنار آن راهکار‌های جلوگیری از این تخریب به بازدید کننده و آموزش داده شده است.

رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه ادامه داد: امروزه از  این موزه به‌عنوان یک مرکز علمی با عنوان خانه محیط زیست یاد می‌کنند که هرساله پذیرای حدود چندین هزار نفر بازدید کننده از قشر‌های مختلف  خصوصا دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهی، مسئولین و کارکنان ارگان‌های دولتی و خصوصی، همشهریان و مسافران می‌باشد

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های موزه می‌توان به برنامه‌های تحقیقاتی اشاره کرد، این موزه یکی از بهترین مکان‌ها برای استادان و پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه جانورشناسی، گیاه‌شناسی، محیط‌زیست و زمین‌شناسی می‌باشد؛ و همچنین  کتاب کاملی از انسان و محیط برای دانش آموزان  در رد ه‌های سنی مختلف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.