طعم زندگی روستایی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

این روزها زندگی در محیط روستایی و دور بودن از هیاهو و شلوغی شهرها، حتی برای مدتی کوتاه، خواه چند ساعت و یا چند روز خواهان زیادی پیدا کرده است.

امروزه روستا‌های بکر حتی در دورترین نقاط مقصد مسافران و گردشگران شده و افراد زیادی هستند که در سفر‌های خود به جای رفتن به هتل‌های چندستاره و اماکن شلوغ، راهی روستا‌های بکر و دورافتاده می‌شوند تا به دور از هیاهوی زندگی، زمانی هرچند کوتاه را در آرامش سپری کنند.

بوم‌گردی و ایجاد اقامتگاه در دل روستاها، شکل جدیدی از سفر است که در چند سال گذشته نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده است چرا که حضور در این اقامتگاه‌ها حس زندگی به سبک سنتی را به مهمانان منتقل کرده و خاطرات خوشی را برای آنان رقم می‌زند.

اجرای طرح‌های بوم گردی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی علاوه بر معرفی ظرفیت‌های روستا‌ها آشنایی با آداب و سنت زندگی روستایی، ضمن حفظ محیط‌زیست، زمینه را برای رونق اقتصادی و درآمدزایی روستاییان فراهم کرده و از مهاجرت روستاییان نیز جلوگیری می‌کند.

نفس و ذات ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در واقع معرفی آثار طبیعی آن منطقه با حفظ شکل سنتی آن است و در این میان به طریق مختلف از جمله سرو غذا‌های محلی از مسافران و گردشگران پذیرایی می‌شود و مسافران و گردشگران می‌توانند با حضور در این اقامتگاه‌ها، طعم و لذت یک زندگی روستایی را بچشند.

در این میان استان کردستان با دارا بودن طبیعیت بکر و بی نظیر و روستا‌های بی نظیری که دارد ظرفیتی مناسب برای ایجاد این اقامتگاه‌ها و ترویج طرح بومگردی است و در این زمینه نیز در چند سال اخیر رشد خوبی داشته و در حال حاضر ۴۱ اقامتگاه بومگردی دارد.

خانه روستایی

نخستین اقامتگاه بومگردی استان در سال ۱۳۹۶ در روستای دولاب از توابع شهرستان سنندج راه‌اندازی شد و این آمار تاکنون به ۴۱ مورد رسیده و بیشترین تعداد این اقامتگاه‌ها در بخش سیروان راه اندازی شده است و روستای گلین با دارا بودن هفت اقامتگاه فعال بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

استان کردستان در فصل بهار بهشت گردشگری غرب کشور است و با طبیعت سرسبز و چشم نوازی که دارد، مقصد خوبی برای علاقمندان به طبیعت و سفر‌های بومگردی محسوب می‌شود لذا برای آشنایی مسافران و گردشگران تعدادی از این اقامتگاه‌های معرفی می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی گلین

اقامتگاه بوم گردی گلین در شهرستان سنندج، بخش سیروان، روستای پلکانی گلین واقع شده است، این خانه سنتی پس از مرمت و بازسازی در خردادماه ۱۳۹۸ افتتاح شد و فعالیت خود را در حوزه بوم گردی آغاز کرد.

اقامتگاه بوم گردی گلین دارای پنج اتاق ۱۲ متری با سرویس کف خواب است و در مجموع ظرفیت اسکان و پذیرش ۴۰ گردشگر را دارد و این خانه بومی دارای یک ایوان بزرگ ۳۰ متری است که علاوه بر این که فضایی مناسب برای نشستن و دورهمی است، دارای منظره‌ای جالب رو به طبیعت زیبای روستا است.

از جمله امکانات و خدماتی که اقامتگاه بوم گردی گلین برای رفاه مسافران در نظر گرفته می‌توان به راهنمای تور‌های گردشگری، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی برای راهنمایی مهمانان غیرایرانی، آشپزخانه مجهز دارای تمام امکانات مورد نیاز آشپزی اشاره کرد.

اقامتگاه بوم گردی ژاورود

اقامتگاه بوم گردی ژاورود در شهرستان سنندج، بخش کلاترزان، ژاورود غربی، روستای آویهنگ واقع شده است، این خانه بومی با قدمت حدود ۱۰۰ سال با هدف احیای خانه‌های روستایی پس از مرمت و بازسازی در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ افتتاح شد و فعالیت خود را در حوزه بوم گردی آغاز کرد.

خانه قدیمی ژاورود

خانه قدیمی ژاورود شامل ۱۰ اتاق به صورت هشت اتاق پنج نفره، یک اتاق ۱۰ نفره و یک اتاق ۱۵ نفره با سرویس کف خواب است که در مجموع ظرفیت اسکان و پذیرش ۶۵ گردشگر را دارد.

خانه بومی ژاورود با معماری بسیار زیبا و سنتی نمونه کامل یه خانه روستایی را به نمایش گذاشته و میزبان آرامش گردشگران و علاقمندان به زندگی روستایی است.

اقامتگاه بوم گردی نشینگه‌ی بنار

اقامتگاه بوم گردی نشینگه‌ی بنار در شهرستان مریوان واقع شده است، معماری این اقامتگاه کاملا سنتی و مختص فرهنگ هورامان و مریوان و نمای بیرونی این اقامتگاه به طور کامل از مصالح بومی و سنتی همچون کاهگل است، این مجموعه اقامتی یک باغ یک هکتاری است که دارای رستوران، ۱۷ باب آلاچیق و یک مجموعه موزه از وسائل زندگی قدیمی روستاییان است.

این اقامتگاه با ظرفیت پذیرش و اسکان ۷۰ گردشگر دارای ۱۰ باب سوییت کاملا سنتی و یک دیواخان (اتاق سنتی با امکانات ویژه، مختص کردستان) است که نمایانگر زندگی خانوده‌های روستایی در گذشته است.

مجموعه گردشگری و اقامتی شاسوار

مجموعه گردشگری و اقامتی شاسوار در روستای صلوات آباد، کیلومتر پنج جاده سنندج - همدان، دو راهی هانیس و خیاره واقع شده است، این مجتمع تفریحی، ورزشی و اقامتی بزرگترین مجموعه گردشگری در استان کردستان است که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و در فضایی دنج و بسیار زیبا میزبان گردشگران داخلی و خارجی و علاقمندان به طبیعت و زندگی بومی است.

طبیعت بسیار زیبای سنندج

این مجتمع در دل طبیعت بسیار زیبای سنندج میزبان آرامش و نشاط گردشگران است و علاوه بر خدمات تفریحی، گردشگری و ورزشی دارای چند واحد اقامتی به صورت سه اتاق ۲ نفره، یک اتاق چهارنفره، ۲ اتاق ۶ نفره و چهارسوئیت ۲۵ نفره با سرویس کف خواب است که در مجموع ظرفیت اسکان و پذیرش ۱۲۰ گردشگر را دارد.

اقامتگاه بوم گردی هانیه پالنگان

اقامتگاه بوم گردی هانیه در روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران جای دارد و سالانه میزبان طبیعت دوستان و گردشگران زیادی است که برای بازدید از این روستای پلکانی به این منطقه سرسبز و زیبا سفر می‌کنند.

اقامتگاه بوم گردی هانیه یک خانه بومی با پنج سوئیت است که در مجموع امکان پذیرش ۲۰ نفر مهمان را دارد، سوئیت‌های این مجموعه با چشم انداز زیبایی از روستا در طبقه دوم پس از پیمودن ۲۰ پله در دسترس هستند و هر کدام از این سوئیت‌ها چهار نفر ظرفیت دارند.

اقامتگاه بوم گردی قصلان

اقامتگاه بوم گردی قصلان در شهر قروه، روستای قصلان با معماری سنتی و بومی دارای ۲ اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی (توالت ایرانی) و حمام اختصاصی است و در مجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر ۱۵ گردشگر را دارد.

نمای خانه

این بوم گردی زیبا در دل فضای روستا محیطی دنج و آرام را برای گردشگران فراهم کرده است تا علاوه بر تجربه زندگی در خانه‌های روستایی اوقات خوش و خاطره انگیزی را مسافران رقم بزنند.

نگاه مثبت مدیران استانی به بوم‌گردی

با توجه به اینکه استان کردستان در زمینه‌های صنعتی ظرفیت و توانمندی خاصی ندارد، لذا توجه به حوزه گردشگری و رونق اقامتگاه‌های بومگردی بهترین ظرفیت در راستای تسریع در توسعه این استان به شمار می‌رود.

اقامتگاه‌های بومگردی

مدیرجامعه اقامتگاه‌های بومگردی استان کردستان معتقد است: ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در روستا‌ها به نوعی است که افراد روستا و یا کسانی که متقاضی سرمایه‌گذاری هستند درخواست داده و پس از طی کردن مراحل مختلف در میراث فرهنگی وارد بحث موافقت اصولی شده تا در مدت ۶ ماه تا یکسال پروانه بهره برداری بگیرد.

سعید سجادی افزود: روستا‌های هدف گردشگری که دارای بافت دست نخورده، فرهنگ متفاوت، منطقه بکر و آثار تاریخی هستند و ثبت ملی شده‌اند گزینه بسیار خوبی برای طرح بومگردی و ایجاد اقامتگاه بومگردی به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بومگردی باعث ایجاد اشتغال در روستا‌ها شده و از مهاجرت مردم روستا بویژه جوانان به شهر‌ها و ایجاد برخی معضلات اجتماعی جلوگیری می‌کند مدیران استانی دیدگاه مثبتی به ایجاد این اقامتگاه‌ها دارند.

مدیر جامعه اقامتگاه‌های بومگردی استان کردستان اضافه کرد: هر اقامتگاهی بصورت میانگین برای چهار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند و ارتباط اقامتگاه با جامعه محلی و مردم روستا نیز می‌تواند در ایجاد اشتغال غیرمستقیم از طریق صنایع دستی و حتی غذا‌های محلی و میوه‌های فصلی به مسافران تاثیرگذار بود.

به گفته وی یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که باید در بوم‌گردی به آن توجه داشته باشیم، توانمندسازی جوامع محلی است که این مسئله نباید از این نوع گردشگری کنار گذاشته شود.

بوم‌گردی و جذب گردشگر

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه طبیعت گردی این استان در تمام کشور سرآمد است و یکی از اهداف اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت ارزان برای گردشگران است لذا بوم گردی نقش موثری در جذب گردشگر به استان کردستان داشته است.

سجادی افزود: براساس تورمی که در جامعه وجود دارد وقتی گردشگری حضور در اقامتگاه بوم گردی را با اقامت در یک هتل مقایسه می‌کند به این سمت روی می‌آورد و علاوه بر طبیعت گردی با زندگی روستایی نیز آشنا خواهند شد.

وی یادآور شد: بوم‌گردی نباید فقط به وجود یک اقامتگاه خلاصه شود بلکه زندگی باید در آن اقامتگاه بوم گردی جریان داشته باشد، به گونه‌ای که وقتی گردشگر به یک مکان سفر می‌کند با زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، هنری، صنایع دستی و خوراک آن منطقه آشنا شود.

اگر جزو افراد علاقمند به طبیعت گردی در استان کردستان و آشنایی با زبان، فرهنگ، نوع پوشش، طبیعت و حتی غذا‌های مخصوص این منطقه هستید، اقامت در یک خانه بوم‌گردی روستایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اقامتگاه‌های استان کردستان در روستا‌های دولاب، گلین، آویهنگ، نوره، شیان، صلوات آباد، توریور، هویه و تخته از توابع شهر سنندج، گومه‌ای از توابع شهر دیواندره، دره تفی از توابع مریوان، بیساران و دورود از توابع شهر سروآباد، طاینه شهر کامیاران و روستای قصلان شهر قروه واقع شده‌اند.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد با عنوان هفته میراث‌فرهنگی نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: روستا ، بوم گردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
این چیدمان خانه ها اصلا هم جالب نیست یعنی انگار مصنوعی هست باید همه چی طبیعی مثل قدیم باشه نه اینجور چیدمان که فقط واسه جیب پر کردن درست میشن