احداث مرکز پرتودهی هسته‌ای در قزوین

رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به استان از احداث مرکز پرتودهی هسته‌ای در قزوین خبر داد.

رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم یادبود فتح خرمشهر در قزوین گفت: امروز در حساس‌ترین شرایط قرار گرفته ایم که کشور ایران از یک ژاندارم منطقه تبدیل به قدرت مستقلی شده است که در معادلات جهانی تاثیرگذار است. این استقلال و تاثیر در حالی شکل گرفته که همه تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورمان بوده، اما با عبور از همه موانع به این اقتدار دست یافتیم.

او افزود: در حال حاضر اگرچه از لحاظ اقتصادی زیر فشار قرار گرفتیم، اما شرایط سخت هم گذراست.

اسلامی گفت: تغییر رویکرد‌ها نسبت به توسعه کشور باید در نظر گرفته شده و به عناصر قدرت‌ساز میدان دهیم. اگر قرار باشد چرخ کشور وابسته به منابع زیرزمینی مانند نفت باشد با مشکل مواجه خواهیم شد. در حال حاضر حداکثر یک و نیم میلیون بشکه نفت صادر شده و مردم کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر است در حالیکه قبل از انقلاب ۶ونیم میلیون بشکه صادر میشد و جمعیت کشور حدود ۳۰ میلیون نفر بود.

وی در ادامه گفت: با در نظر گرفتن این شرایط همچنان کشور در حال توسعه است. در دوران دفاع مقدس هم ما آموختیم که چگونه در شرایط سخت پیروز شویم. بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس تجربه نظامی نداشتند، اما با خلاقیت جوانان و عنایات خداوند همه معادلات دشمنان برهم خورد.  

اسلامی تصریح کرد: صنعت دفاعی ما امروز نقش آفرین است و از همان تفکر دفاع مقدس شکل گرفته است. تمام افراد و شرکت‌هایی که در طول این سال‌ها تحریم شده اند در دو بخش دفاعی و هسته‌ای بوده اند. برای صنعت هسته‌ای بجز تحریم، تهدید و ترور و خرابکاری هم بوده و  با استفاده از امپراطوری رسانه خواستند القا کنند که صنعت هسته‌ای ایران برای تولید بمب اتم است،حاصل ۲۰ سال مذاکره تبدیل به سند برجام شد و حتی به تعهدات خود هم پایبند نماندند.  

وی اظهار کرد: آژانس انرژی اتمی موظف است انرژی هسته‌ای را در اختیار همه ملت‌ها قرار دهد، اما با نفوذ ایادی استکبار دنیا را به سه قسمت تقسیم کردند و همه را با سه دفتر و ایران را با یک دفتر تقسیم کردند.  

وی گفت: بیش از ۲۶ درصد بازرسی‌های آژانس از همین ۳درصد انرژی هسته‌ای در ایران است. در مقابل سیاست جمهوری اسلامی ایران این بوده است که روشنگری کند و منفعل نباشد ودر عرض یک و نیم سال گذشته به اندازه ۱۱ سال پیشرفت داشتیم. در صنعت هسته‌ای ظرفیت از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح کاملا ایرانی است و به گفته خودشان شگفت‌انگیز است.  

اسلامی گفت: همین چرخه سوخت مورد غضب دشمنان است، حتی قبل از انقلاب هم به ایران اورانیوم نفروختند. در عرض ده ماه گذشته دومین کارخانه تولید کیک زرد ایجاد شد که میانگین سنی دانشمندان جوان ما ۳۵ سال بود. بیش از یک میلیون بیمار سرطانی از رادیودارو‌های تولید شده در راکتور‌های هسته‌ای درمان می‌شوند و این دارو‌ها با کمترین هزینه در اختیار بیماران قرار میگیرد. فناوری‌های هسته سراسر در اختیار جامعه است.

وی تصریح کرد: در راه دستیابی به این صنعت هزینه دادیم، اما به آن دست یافتیم. قرارداد‌هایی که برای نیروگاه اتمی منعقد شده بود قبل از انقلاب شرکت فرانسوی پول هم گرفته بود، اما با انقلاب اسلامی رفت و همان محل در خوزستان شرایط جنگی داشت. آنجا قدمگاه شهداست و۱۳ هزار شهید در آن محل آرمیده اند، اما در همان محل شروع به احداث نیروگاه هسته‌ای کردیم. موضوع محیط زیست به گونه‌ای است که تنها بر عهده دولت نیست و باید همه همکاری کنند و انرژی پاک باید به تولید برسد. یک واحد نیروگاه هزار مگاواتی در بوشهر ۷ دوره برق تولید کرده و بیش از ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت معادل ۹۰ میلیون بشکه و ۷ میلیارد دلار به شبکه برق تزریق کرده است.  

وی گفت: کشور فرانسه که بیشترین موانع را بر سر راه برنامه‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرده بیش از ۷۵درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند. اسلامی گفت: استان قزوین یکی از مراکز درنظر گرفته شده برای پرتودهی مواد غذایی و محصولات صنعتی است و امروز بازدیدی همراه استاندار از آن محل داشتیم. امروز سازمان انرژی اتمی ۱۴۰ مرکز هسته‌ای را از لحاظ ابزار دقیق هسته‌ای حمایت می‌کند. این شبکه سازی برای توسعه فعالیت‌های هسته در دستور کار قرار گرفته است.  

وی اظهار کرد: تولید آب سنگین یکی دیگر از دستاورد‌های صنعت هسته‌ای در کشور است. اگر امروز صنعت آب سنگین نداشتیم نمی‌توانستیم اکسیژن ۱۸ تولید کنیم که هر گرم آن بیش از هزار دلار است و همین آب سنگین در تولید رادیودارو برای بیماران سرطانی به کار می‌رود. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بیانیه جنگ اقتصادی در سال ۹۶ کاهش ارزش پول ملی را نشانه گرفته بود که ما باید از این اقدام جلوگیری کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار