کارشناس کانادایی:

پیشرفت‌های ایران در زمینه موشکی سناریو‌های غرب در منطقه را برهم زد

یک کارشناس کانادایی معتقد است پیشرفت‌های ایران در زمینه تسلیحاتی معادلات غربی‌ها برای رویارویی با این کشور را برهم زد.

پنجشنبه و به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک «خیبر» با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشورمان رونمایی شد. موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی با سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.

رونمایی از این موشک بازتاب‌های زیادی در جهان و رسانه‌های غربی داشت و بیشتر از همه رژیم صهیونیستی را نگران کرد. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در ارزیابی موشک بالستیک جدید خرمشهر ۴ (خیبر) گزارش داد: موشک خیبر که برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام شده و تا اسرائیل می‌رسد در چنین زمانی حامل دو پیام است که به منظور خنثی کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی و عناصری بازدارنده در برابر هر گونه ماجراجویی این رژیم صورت گرفته است.

"اوهاد حمو" تحلیلگر امور جهان عرب در کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی رونمایی از این موشک در چنین زمانی را دو بخش از دکترین ایران دانست و تاکید کرد که رونمایی از این موشک، بخشی از «گفتگو» میان دو طرف به زبان هشدار است، سخنی آشکار و کاملا روشن.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای بازتاب رونمایی از موشک خیبر گفتگویی را ترتیب داده با مت اهرت، خبرنگار و فعال سیاسی از تورنتوی کانادا که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

-تحلیل شما از زمان پرتاب این موشک بالستیک چیست؟ در شرایطی که مقامات صهیونیستی در حال لفاظی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند رونمایی از   این موشک چه پیامی برای غرب به ویژه رژیم صهیونیستی خواهد داشت؟

مت اهرت: رونمایی از جدیدترین موشک میان برد خیبر ایران به دلایل مختلف فنی و استراتژیک حائز اهمیت است. از نقطه نظر صرفا فنی، زمان پرتاب ۱۲ دقیقه‌ای دستاوردی باورنکردنی است که این باور را از بین می‌برد که حمله پیشگیرانه به ایران می‌تواند بدون هیچ ترسی پاسخ داده شود. بسیاری از ژئوپلیتیک‌های غربی آموزش دیده‌اند تا بر اساس مدل‌های کامپیوتری مبتنی بر نظریه بازی فکر کنند که با نظریه احتمال آماری آمیخته شده‌اند. یعنی سناریو‌هایی در این مدل‌های رایانه‌ای اجرا می‌شوند که نتایج مختلفی را به نمایش می‌گذارند و بر اساس نتایج احتمالی، تصمیم‌های دنیای واقعی اتخاذ می‌شوند که می‌تواند بر زندگی بیش از نه میلیارد‌ها انسان تأثیر بگذارد. این موشک قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند با سرعت ۱۶ ماخ در حین رفتن به فضا حرکت کند، می‌تواند مسیر حرکت خود را تنظیم کند و برای تکمیل آن می‌تواند در ۱۲ دقیقه مستقر شود، مطمئناً پارامتر‌های اصلی شکل دهنده سناریو‌های بازی جنگ را تغییر می‌دهد.

- چرا کشور‌های غربی بر روی برد موشک‌های ایران حساسند و برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؟

مت اهرت: بدیهی است که کشور‌های غربی نسبت به برد موشکی ایران حساس هستند، زیرا ۲۰ سال پیش وسلی کلارک، فرمانده سابق ناتو، یک طرح طولانی مدت برای نابودی پیشگیرانه ایران به دلیل ادعا‌های دروغین "برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای ایران" افشا کرد. او در این طرح گفت که هدف ایرانی‌ها "نابودی اسرائیل است" که البته در ادامه در مورد توانایی ایران برای رسیدن به این هدف تردید کرد. همانطور که ژنرال کلارک بار‌ها هم بیان کرده است، ایران همیشه یکی از چندین منطقه استراتژیک بود که در جنوب غرب آسیا همراه با عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، لبنان و چندین کشور دیگر جایگاه ویژه‌ای دارد. هیچ مدرکی از این تک قطبی‌های جهان در دست نیست که نشان دهد ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای دارد، ایران بار‌ها به این نکته اشاره کرده که هرگونه پیشرفتی در زمینه‌های علمی و تسلیحاتی به منظور دفاع از خود در منطقه و در جهان است و هیچ هدف دیگری غیر از این را دنبال نمی‌کند، اما این روش اسطوره‌ای اسرائیل است که  بیش از ۳۰ سال است برنامه حمله به این کشور را بر روی میز نگه داشته است. ایران با این پیشرفت‌های خود تنها یک پیام واضح برای اسرائیل، آمریکا و تک تک اعضای ناتو ارسال کرد و آن این که در صورت هر گونه حمله به خاک این کشور قدرت اقدام تلافی جویانه را دارد.

- پیشرفت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران در سال‌های اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما آیا می‌توان گفت تهران علی رغم تحریم‌های شدید در این سال‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تسلیحاتی داشته و می‌تواند در منطقه و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد؟

مت اهرت: به نظر می‌رسد ایران کاری را انجام داده است که بسیاری تصور می‌کردند در مواجهه با تحریم‌های گسترده که بر توانایی کشور برای دستیابی به بسیاری از قطعات مورد نیاز برای صنایع دفاعی پیشرفته فشار می‌آورد، غیرممکن است. علیرغم تمامی ترور‌ها و خرابکاری‌هایی که طی سال‌ها توسط نیرو‌های انگلیسی-صهیونیستی انجام شد، ایران نه تنها توانسته است قدرت‌های تولیدی صنعتی بسیار پیشرفته‌ای بسازد، بلکه توانسته است به طور مداوم فناوری‌های بازدارنده زیادی را ارائه دهد که شامل موشک‌های کروز دوربرد جدید نیز می‌شود که قابلیت حمله دقیق به همراه جدیدترین موشک‌های بالستیک میان برد را دارد. علیرغم اتهامات مبنی بر اینکه ایران یک کشور متجاوز است که می‌خواهد از این سخت افزار نظامی برای نابودی همسایگان خود استفاده کند، اقدامات ایران همراه با خویشتنداری بی‌شماری در منطقه است و تلاش‌ها برای ایجاد پل‌های دیپلماتیک مثبت با همسایگان خود از جمله اقداماتی که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم موید صریح این گفته من است.

مت اهرت، خبرنگار و فعال سیاسی کانادایی است. او در روزنامه‌های آمریکایی زیادی مشغول به فعالیت است و تحلیل‌های او به ویژه در وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز منتشر می‌شود. وی کتاب‌های زیادی را هم به رشته تحریر در آورده که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به "ناگفته‌های تاریخ سیاسی کانادا" و "ریشه‌های انگلیسی استعمار در جهان" اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آقای صولت مرتضوی وزیر کار . مردم گوسفند نیستند که علف بخورند.اقای صولت مرتضوی خودت قناعت کن و به زن و بچه خودت علف های بیابان را بده وشب ها زن و بچه خودت را در بیابان با چادر بخوابان . آقای صولت مرتضوی من که بازنشسته ام باماهی 7میلیون تومان که ازسازمان تامین اجتماعی میگیرم .نمیدانم چطوربمیرم
Iran (Islamic Republic of)
جلیل عبدی
۲۰:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه فریاد های حق خواهی و مظلومیت ایران در هیاهوی رونالدو و جنیفر لوپز و دنیای رنگارنگ شبکه های اجتماعی به گوش کسی نمی رسد.
حساسیت غربی‌ها در مقابل دستاوردهای دفاعی ایران نشانه ادامه یافتن ظلم و خصومت علیه ایران است!
آنها سیاستشان مهار ایران و ایجاد تنش در آن است.
چاره‌ای نیست جز اینکه قوی شویم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
شما نمیخواد موشک به رخ طالبان بکشین حداقل با توپ و تیربار لاشه ی اون چندتا داعش طالبان رو مینداختین
Canada
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
موشک قاره پیما از پس چهارتا طالبه دمپایی پوش بر نیومد:))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
با درگیری امروز با طالبان معلوم شد مشت نمونه خرواره
زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
طالبان گذاری است که با دو موشک سر عقل می آید تنها و تنها دو موشک و نه بیشتر یکی به مقرشان و یکی به سد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
از پس طالبان و دو تا جوجه تروریست پاکستانی هم بر نمیایم فقط ادعا داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
متاسفانه خویشتنداری ایران برای دشمنان ایران مورد سوئ تفاهم واقع شده و تصور می کنند صبر و حوصله و خویشتنداری ایران ناشی از ضعف است و نمی دانند که ایران پایبند اصولی است که یکی از پایه های اصلی آن حفظ صلح و امنیت و اهتراز از جنگ و خون ریزی است و نهایت تلاش خود را می کند که حتی خون یک بی گناه بر زمین ریخته نشود اما اگر مجبور شود با دفاع جانانه خود هر دشمنی را پشیمان خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۶:۳۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
ما نقشی در این کارها نداریم. تحریم های شما این پیشرفت ها را برای ما به ارمغان می آورد. قوانین فیزیک ! یا برونشتد و لوری ! از هر دستی دادی از همون دست می گیری. تحریم پدر اختراع است. تازه هنوز اول کاره. بابت هر یک تحریم یک اختراع از قبلی بهتر. گذشت آنزمانی که دو دو تا چار تا بود. چل هزار تومن؟ حال بیبین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
اگه مردین برید طالبان بزنید فقط ادعا دارین
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۰:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
به طالبان هم میگن اگر مردید برید ایرا ن رو بزنید. با همین یه جمله ساده می تونن دو تا کشور بی فکر رو به جان هم بندازن. ولی ما زرنگ تریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
عرضه ندارین جواب طالبان رو
بدین قپی خالی نبندید بیچارها
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۳:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
منم نطردوستان روقبول دارم خیلی کارهای اشتباه و هزار حرف و غیره.ومسعولین که درجایگاهی هستند که مناسب باسوادوعلم ونداشتن آگاهی وقدرت تصمیم گیری در سمت خود را ندارند ولی متاسفانه درآن جایگاه ایفای نقش میکنند وهزارحرف دیگر.اماقبول کنیم که هرچقدربادیدمنفی به کشور و جامعه نگاه بکنیم وضعیت مملکت روبه نابودی میرود تا اصلاح.دشمن اینقدر از ایران بد گویی نمیکندکه بعضیها میکنند.طالبان را میببنید با آن همه ظلم که برملت افغانستان میکند و یا امثال آن.میبینیدکه سرجریان حق آبه کشورمان ملت چطور باهاش یکی شدن و غلطهای بزرگتراز دهنشان راجب ملت بزرگ ایران میکنند.کمی تعصب به وطن بدنیست.مشکل جای خود.آب و خاک وطن هم جای خود.به امیدهرچه باشکوه ترشدن کشورعزیزمان ایران.و باآرزوی حل شدن تمامی مشکلات وگرفتاریهای ملت ایران عزیزم.انشاالله همیشه شادی برچهره ملت بزرگ ایران نقش آفرینی بکند نه غصه و غم.الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
این کارشناس میدونه تورم چند شده تو ایران گرونی فقر فحشا نا امبدی مردم به اینده نابودی سرمایه مردم در بازار سرمایه نظرش درباره اینا چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
الان فرض کن امریکا حمله کرذ
با موضک ۲۰۰۰ کیلومتری میخای کجارو بزنی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۲۲ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
میتونه تا2000کیلومترروبزنه اونم اگربتونه بزنه میتونه بزنه
اگرنتونه بزنه نمیتونه بزنه اوکی فهمیدی الان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
واقعا فک میکنی این موشک جدیده؟این حداقل دستاوردهای 10 سال قبله ایران موشک قاره پیما داره رو نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
میتونه کل پایگاه هایی که دور تا دور کشورمون داره رو بزنه منافعشون تو خلیج فارس رو بزنه و...
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۲۰:۴۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
نظامیان مان میتوانند ناوهایشان را پودر کنند این کمه بنظرت
در تاریخ همچنین توانی را فقط چند کشور دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
خدا لعنتتان کند نمایندگی ها را پر خودرو کنید
تا نمایندگی ها اقساطی با مردم راه بیان
خدادلعنتتان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
وقتی خدا نعمت میده ولی نمیدونی چجوری باید استفاده کنیم
اگه این کشور دست ژاپنی ها بود با این همه منابع طبیعی الان آمریکا نوکر ژاپن شده بود بمب اتم یا موشک برا کره شمالی چه دستاوردی داشته که برا ما داشته باشه. تا کی میخوان با این سیاست هاشون مردمشون عذاب بدن ۱۰ سال ۲۰ سال ۱۰۰ سال!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
کسی رو که خواب باشه میشه بیدار کرد اما کسی رو که خودشو به خواب زده نه
ملتی که بدون اسلحه باشه چطور میخواد از خودش دفاع کنه
چطور میتونه مستقل عمل کنه
چطور میتونه منافعش رو حفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
من اگه خواب باشم تو تو کمایی اصلا همین دو تا کشور کره با سیاست های کاملا متفاوت مقایسشون کن. حتما میخوای بگی کره جنوبی غول فناوری نوکر آمریکا اما کره شمالی برای این مردمش از گرسنگی نمیرن دست به دامن چین و روسیه میشه اقتدار داره!!!
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۰:۱۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
خدایا تورو قسم میدم که خود تحقیری و هیچ انگاشتن خود را از بعضیا بگیر. کله اش عین جیب بهلول!
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۲۰:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
چرند نگو ببین اگه راست میگین غربگداها یه چند تا ایده برای آبادی شهر و کشورتون بدین فقط بلدین چرت و پرتی بگین
قدرت نظامی هر چه هم گسترش یابد بازهم کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
مرحبا به اقتدار ایران دمت گرم ایرانی سرفراز باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
بگید که ایران هم حریف طالبان نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
پسرفت های اقتصادی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
مگه آشه که بهم بخوره خخخخخخخ
خخخخخخخخخ
آخرین اخبار