خالص فروشی شیرینی و چالش بین استاندارد و صمت

مسئولان استاندارد خراسان جنوبی در حالی معتقدند که محاسبه وزن جعبه با قیمت شیرینی تخلف است که متولیان صمت مدعی شفاف بودن کلیه نرخ نامه‌ها و خالص فروشی در قنادی‌های استان هستند.

هفته گذشته بود که دستورانی سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی با حضور در برنامه پرسمان شبکه خاوران از الزام قنادان به محاسبه جدای وزن جعبه با قیمت شیرینی خبر داد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی استاندارد در هنگام فروش شیرینی قیمت جعبه باید به صورت جداگانه محاسبه شود.

امروز نیز برنامه پرسمان پیگیر عدم اجرای این مصوبه و پاسخ مسئولان استاندارد و صمت در این خصوص شد.

تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی و دستورانی سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی با حضور در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان به شفافیت موضوع خالص فروشی در قنادی‌ها پرداختند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادعای کم فروشی قنادی‌ها را رد کرد و گفت: قیمت جعبه در قیمت شیرینی مستتر است و وزن‌کشی شیرینی با جعبه کاملاً قانونی است.

تهوری افزود: در بحث قیمت گذاری انواع کالا و خدمات، تحلیل قیمت براساس مدارک و مستندات واحد تولیدی و صنفی انجام و بعد از بررسی‌های لازم قیمت اعمال می‌شود.

او با بیان اینکه در مباحث صنفی ۳ گروه دارای اولویت داریم و در خراسان جنوبی، شیرینی در اولویت دوم قرار دارد افزود: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت گذاری شیرینی را انجام می‌دهد.


بیشتر بخوانید


معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت ادامه داد: بحث خالص فروشی در حوزه حقوق مصرف کننده بوده و از گذشته نیز وجود داشته است که در مورد شیرینی نیز در قسمت تذکرات ذیل نرخ نامه که برای کلیه مصرف کنندگان قابل رؤیت بوده عنوان شده که قیمت وزن جعبه به صورت جداگانه محاسبه شود.

تهوری عنوان کرد: در حوزه شیرینی هیچ گونه کم فروشی و تضییع حق مصرف کننده نداریم و مردم برای دو مورد شیرینی و جعبه به صورت جداگانه هزینه پرداخت می‌کنند و وزن جعبه جدا از وزن شیرینی محاسبه می‌شود.

مصوبه روی زمین مانده خالص فروشی شیرینی

دستورانی سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی با وجود ادعای صمت مبنی بر خالص فروشی شیرینی در استان گفت: مصوبه خالص فروشی شیرینی در سراسر کشور در حال اجرا است و حتی برخی استان‌ها قبل از سال ۱۴۰۲ این مصوبه را اجرایی کرده اند، اما در خراسان جنوبی همچنان برای اجرای این قانون از سوی برخی دستگاه‌ها مقاومت نشان داده می‌شود.

او افزود: با توجه به افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیرینی، قیمت جعبه باید حدود ۶ هزار تومان محاسبه شود در حالیکه با قیمت‌های بیشتر به مردم فروخته می‌شود که این مصداق تخلف و کم فروشی است.

تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در پاسخ گفت: تصمیم گیری نهایی در این زمینه در کمیسیون نظارت گرفته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار