در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پلتفرم‌های نشر دیجیتال کتاب بلاتکلیف هستند

محمدپور گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را متولی پلتفرم‌های نشر دیجیتال کتاب نمی‌داند و پلتفرم‌ها بلاتکلیف هستند.

علی محمدپور، عضو هیئت مدیره انجمن فعالان حوزه کتاب دیجیتال درباره مجوز فعالیت ناشران کتاب دیجیتال از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الان سامانه‌ای برای مجوز‌دهی کتاب‌های صوتی و الکترونیک وجود ندارد.

کتاب‌های صوتی و دیجیتال مشمول دریافت مجوز نیستند

محمدپور درباره آیین‌نامه‌هایی که معاونت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای مجوز‌دهی رسانه‌های دیجیتال قرار داده، توضیح داد: به عنوان مثال، شما می‌خواهید برای یک نرم‌افزار آموزشی مجوز دریافت کنید، لازم است این نرم‌افزار در سامانه ثبت شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مجوز را به رسانه‌های دیجیتال می‌دهد؛ ولی کتاب‌های صوتی و دیجیتال مشمول دریافت مجوز نیستند.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خود را متولی پلتفرم‌های نشر دیجیتال کتاب نمی‌داند

عضو هیئت مدیره انجمن فعالان حوزه کتاب دیجیتال با بیان اینکه سال‌هاست در دوره بی‌قانونی به سر می‌بریم، افزود: هنوز متولی حوزه رسانه‌های دیجیتال کتاب آیین‌نامه و قوانین مجوز‌دهی را تدوین نکرده است. با وجود اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت کتاب دیجیتال از جمله کتاب صوتی، کتاب ویدیویی و ... را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرد، ولی پلتفرم‌ها بلاتکلیف هستند. یعنی این معاونت خود را متولی پلتفرم‌های نشر دیجیتال کتاب نمی‌داند.

کتاب‌های صوتی و الکترونیک قربانی نگاه کاغذ‌زده وزارت ارشاد هستند

وی با بیان اینکه در معاونت دیگری متولی این حوزه وجود ندارد، بیان کرد: نگاه کاغذ‌زده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از موانع توسعه محتوا در عرصه‌های جدید انتشار محتواست. عرصه‌های برخط و دیجیتال انتشار محتوا مانند کتاب‌های صوتی و الکترونیک قربانی نگاه کاغذ‌زده وزارت ارشاد هستند. هنوز اصالت در این وزارتخانه با قالب است، نه با محتوا.

حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد مطالعه مخاطبان ایرانی روی پلتفرم‌هاست

محمدپور درباره سرانه مطالعه کتاب‌های صوتی و الکترونیک گفت: حوزه دیجیتال کتاب حدود ۷ درصد گردش مالی کتاب را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که قیمت کتاب‌های الکترونیک یک سوم تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از قیمت کتاب چاپی است، حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد مطالعه مخاطبان ایرانی روی پلتفرم‌ها انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار