کرمانشاه یکی از قطب‌های نخود کشور

رئیس شورای ملی نخود معتقد است، باید تولید این محصول در اراضی دیم به دو برابر افزایش یابد و به تولید هزار کیلو در هکتار برسانیم.

ناصر مرادی در اولین جشواره تخصصی نخود که امروز (هفتم خرداد) در کرمانشاه برگزار شد با بیان اینکه نخود تا سال‌های گذشته محصولی مظلوم بود که به نسبت سایر محصولات کشاورزی چندان مورد توجه و حمایت قرار نگرفته بود، گفت : از آنجایی که کرمانشاه یکی از قطب‌های نخود کشور محسوب می‌شود، با پیگیری اتاق بازرگانی، شورای ملی نخود را در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی کردیم تا صدای رسای این محصول باشد.

وی تشکیل این شورا را سرآغاز اقداماتی مثبت برای محصول نخود دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که همیشه درباره محصول نخود داشتیم قیمت پایین آن بود که خوشبختانه اکنون عادلانه شده است.

رئیس شورای ملی نخود تمرکز بر بخش تجارت و بازرگانی این محصول را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد که باعث شد بعد از چند سال ممنوعیت صادرات این محصول برداشته شود.

مرادی با اشاره به اینکه در کنار تمرکز بر تجارت نخود، معیشت کشاورزان را نیز در نظر گرفتیم، عنوان کرد: هدف اصلی ما افزایش راندمان و مکانیزه کردن تولید نخود بود تا به معیشت نخودکاران کمک شود و بتوانیم تمایل بیشتری در کشاورزان برای کشت این محصول ایجاد کنیم.

وی معتقد است، هم اکنون برای کشت‌های مکانیزه و پایه بلند نخود در استان و خصوصا منطقه روانسر به خوبی کار شده است.

رئیس شورای ملی نخود سپس به مهمترین چالش‌های پیش روی این محصول نیز اشاره کرد که مهمترین آن لزوم افزایش تولید نخود در هکتار بود و یادآور شد: اگرچه در حال حاضر ایران رتبه ششم دنیا را از نظر سطح زیر کشت نخود دارد، اما از نظر میزان برداشت محصول در جایگاه یازدهم یا دوازدهم جهان هستیم.

مرادی تولید کنونی نخود در مزارع دیم را حدود ۵۰۰ کیلو در هر هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان باید حدود دو برابر شود تا بتوانیم جایگاهی که از نظر میزان تولید داریم را متناسب با سطح زیر کشت ارتقا دهیم.

رئیس شورای ملی نخود یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این محصول را دانه درشت کردن نخود دانست و ادامه داد: اگرچه در گذشته تفاوت قیمتی چندانی بین نخود دانه درشت و ریز نبود، اما امروز این تفاوت قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برای هر کیلو است که برای کشاورزان رقم قابل توجهی خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه، اکنون در ایران نخود سایز ۱۰ هم تولید می‌شود، اما باید مانند سایر کشور‌ها به سمت تولید نخود سایز ۱۲ و ۱۴ برویم.

وی رفع تعهدات ارزی را نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی نخود برشمرد و اظهار کرد: صادرات محصول نخود در سال نزدیک به ۱۰ هزار تن و با ارزش تقریبی حدود ۶۳ میلیون دلار است که در برابر صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کشور رقم ناچیزی است و تقاضا داریم تسهیلاتی برای صادرات این محصول در نظر گرفته شود.

مرادی با بیان اینکه در زمینه فرآوری و بسته‌بندی نخود نیز هنوز جای کار فراوانی وجود دارد، گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌های استان به این موضوع ورود کردند، اما هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و تقاضا داریم تسهیلات بیشتری برای فرآوری نخود و تبدیل آن به غذا در نظر گرفته شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.