ایران ارزان‌ترین حج را دارد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امسال تعداد ۴۰۰ پزشک و پیراپزشک داریم که به عنوان زائر عادی در کاروان‌ها حضور دارند و حاضرند به صورت افتخاری به زائران خانه خدا خدمت کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص کاهش یک هزار نفری عوامل اجرایی حج امسال و میزان تاثیر آن در ارائه خدمات به زائران خانه خدا، گفت: هنوز نمی‌توان بطور دقیق تعداد عوامل اجرایی و خادمان کاروان‌ها را که امسال کاهش می‌یابند، بیان کرد، چون زمانی می‌توانیم این آمار را اعلام کنیم که همه برنامه هایمان را دراعزام به حج انجام داده باشیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ممکن است برخی کاروان‌ها که سالمندان زیادی دارند، خدمه کمکی بفرستیم، گفت: با این حال، از کاهشی که در بخش خادمان و عوامل حج ۱۴۰۲ صورت گرفته است، امسال تعداد ۴ یا ۵ کاروان به شمار کاروان‌های زائران افزوده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: این کاهش ظرفیت هم در نیرو‌های بعثه مقام معظم رهبری، هم سازمان حج و زیارت و هم هیئت پزشکی، کارکنان هواپیمایی، خبرنگاران صداوسیما و سایر خدمه صف و ستادی حج صورت گرفته است.

وی هدف از این اقدام را کمک به افزایش اعزام شمار بیشتری از زائران خانه خدا بیان کرد و گفت: ما اکنون زائران در صف مانده زیادی داریم و از زمان ثبت نام ۳۰ سال طول خواهد کشید تا آخرین ثبت نامی‌ها مشرف شوند و با این وضعیت، بسیاری از آنها، باید با حالت کسالت و سن بالا، حج خود را انجام دهند. 

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه دراین شرایط باید از خادمین حج با حفظ کیفیت کاسته شود تا بتوان زائران بیشتری را اعزام کرد، گفت: با این نگاه، کاهش خادمان وعوامل اجرایی حج یک برنامه و سیاست قطعی است، اما باعث کاهش کیفیت ارائه خدمات در حج نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در این زمینه به کاهش اعضای مرکز پزشکی حج اشاره و تاکید کرد: امسال تعداد ۴۰۰ پزشک و پیراپزشک داریم که به عنوان زائر عادی در کاروان‌ها حضور دارند و حاضرند به صورت افتخاری به زائران خانه خدا خدمت کنند.

وی افزود: مردم ایران که مردمی خدوم و نوع دوست هستند، کجا می‌توانند بهتر از مکه و مدینه را برای خدمت به هموطنان زائرخانه خدا بیابند؟! آنهم در حالی که از مقتدایشان، امام سجاد (ع) یاد گرفته اند که ایشان به صورت غریبه و ناشناس به یک کاروان حج رفته بودند تا به زائران خدمتگزاری کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت عظیم مردمی به خوبی در موسم حج استفاده شود، یادآور شد: درحال حاضر، افرادی به عنوان زائر خادم و زائر خادمه در کاروان‌ها داریم که می‌خواهند به حجاج مسن کمک کنند، به گونه‌ای که جمع زیادی از بانوان گفته اند آماده خدمتگزاری به زائران مسن خانم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: وقتی از مردم برای مشارکت در کاری دعوت شود، خود آن‌ها با میل و رغبت پای کار می‌آیند و نتیجه چنین کاری در حج، افزایش تشرف شمار بیشتری از زائران منتظر به زیارت بیت الله الحرام خواهد بود.

 کاروان ۲۳۰ نفره آزمایشی است

سرپرست بعثه مقام معظم رهبری در باره علت تشکیل کاروان‌های پرتعداد ۱۸۰ و ۲۳۰ نفره در حج ۱۴۰۲ گفت: در گذشته به دلیل وجود هواپیما‌های پهن پیکر بوئینگ و ایرباس در ایران، کاروان‌های بزرگ حتی ۲۶۰ نفره هم داشتیم، اما امسال فقط یک کاروان ۲۳۰ نفره داریم که آزمایشی و پرواز محور است.

وی افزود: تعداد اعضای کاروان‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت شهرستان‌ها و استان‌ها تنظیم می‌شود و امسال حدود ۱۳۰ کاروان با ظرفیت عادی و کمتر از ۱۵۰ نفر داریم.

 ایران ارزان‌ترین حج را دارد
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به سوالی مبنی بر بالابودن هزینه‌های حج اظهار کرد: بالارفتن هزینه‌های حج از ناحیه دولت ایران نیست بلکه عوامل مختلفی از جمله هزینه‌های هتل و اقامت در آن تاثیرگذار هستند و بطور نمونه، امسال دولت عربستان، مالیات بر ارزش افزوده در همه امور تجاری را ۱۵ درصد افزایش داده است.

وی افزود: میانگین سرانه هزینه‌های حج برای هر زائر ایرانی حدود چهار هزار دلار است در حالی که در بسیاری از کشورها، هزینه‌های آنان چندین هزار دلار بیشتر است و از این نظر، ایران یکی از ارزان‌ترین حج‌ها را دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت: امسال هم سفارت و هم کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان دایر می‌شوند و کارکنان آن‌ها برای انجام وظایف محوله در حال استقرار در این مراکز دیپلماتیک هستند.

وی همچنین از برنامه ایران برای استفاده زائران «مدینه بعد» از قطار‌های سریع السیر در مسیر مکه به مدینه خبر داد و گفت: برای نخستین بار، شماری از زائران ایرانی پس از انجام مناسک حج با قطار از مکه راهی مدینه منوره خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین از تلاش بعثه و سازمان حج برای استفاده از فرودگاه طائف جهت انتقال زائران ایرانی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر، پرواز‌های مدینه قبل به مقصد شهر پیامبر انجام می‌شود، اما پرواز‌های مدینه بعد که از طریق فرودگاه جده صورت می‌گیرد، به دلیل آنکه موجب می‌شود زائران خانه خدا برای احرام پوشیدن در مسجد جحفه و رفتن به مکه بیش از ۳۰۰ کیلومتر را طی کنند، مشکلاتی به بارآورده است.

وی طولانی شدن مسیر، شرجی بودن هوا و احتمال نرسیدن شماری از زائران به مکه مکرمه تا قبل از طلوع آفتاب که گاهی موجب می‌شود آن‌ها به عنوان کفاره، ناچار به قربانی کردن گوسفند شوند، از جمله این مشکلات دانست و یادآور شد که طولانی شدن مسافت علاوه بر خسته کردن زائران، هر ساله موجب قربانی کردن ۳۰۰ تا ۴۰۰ گوسفند به صورت کفاره می‌شود.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: در صورتی که فرودگاه طائف به مقاصد پروازی ایران در حج اضافه شود، مسیر زائران نزدیک به صد کیلومتر خواهد بود و آن‌ها می‌توانند در این مسیر، در میقات قرن المنازل، احرام بپوشند.

 برنامه‌های معرفت افزایی زائران

حجت الاسلام والمسلمین نواب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری در حوزه معرفت افزایی زائران در سه سطح فردی، کاروانی و سراسری پرداخت و از برگزاری ۱۰ جلسه آموزشی و معرفت افزایی برای زائران کاروان‌های مدینه قبل و ۱۲ جلسه برای کاروان‌های مدینه بعد خبر داد.

وی گفت: در این جلسات، احکام و مناسک حج، تاریخ اسلام، مباحث قرآنی و دیگر موضوعات دینی و مذهبی مورد نیاز زائران بیان می‌شود.

سرپرست بعثه مقام معظم رهبری، پخش برنامه آنلاین «پرسمان حج» از شبکه اینترنتی «میقات»، در دسترس بودن ۱۸۰ جلسه ضبط شده موردنیاز زائران خانه خدا، برگزاری جلسات «انس و معرفت» و «انس با قرآن» با حضور قاریان ممتاز قرآن کریم، راه اندازی کتابخانه‌های سیار در هتل‌های محل اقامت زائران در مکه و مدینه و آموزش دعای مکارم و دعای والدین و فرزند از صحیفه سجادیه را از جمله برنامه‌های بعثه در حوزه فرهنگی در حج امسال بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: به لطف خدا و با زحماتی که برادران عزیز در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران کشیده اند، از سوم خرداد تاکنون

حدود ۱۰ هزار زائر به سرزمین وحی منتقل و به زیارت مرقد پاک پیامبر رحمت (ص)، ائمه طاهرین و ائمه مظلوم بقیع (ع) و حضرت فاطمه اطهر (س) مشرف شده اند.
وی افزود: در این مدت، جلسات انس و معرفت و همچنین دعای کمیل و دعای ندبه در هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی در مدینه منوره برگزار شده است و برنامه‌های آنان روند عادی خود را طی می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۰:۳۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
جناب سید !
دروغ از کبائر است.
ایران ارزان ترین حج را دارد ؟؟!!!!
نسبت به حقوق دریافتی کارمندان حساب کن.
نکند فیش حقوقی شما جزو فیش‌های خاص است ؟؟!!!!!
کسانی که حج ثبت نام کردند سال ۸۵ یک میلون تومان پرداخت کردند . آن زمان سکه بهار آزادی ۲۰۰ هزار تومان بود . پس آنها ۵ سکه پرداخت کرده اند که می‌شود به عبارت ۱۵۰ میلیون تومان!!!
الان هم که باید باز مبلغ سنگینی مجددا پرداخت کنند.
انوقت حج ارزان است ؟؟!!!
برای کسانی که فیش‌های حقوق نجومی دادند قطعا ارزان است. !!!!
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۶:۱۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
فلفل

کم از کارمندان دولتی حمایت کن

حقوق اکثر کارمندان دولتی، حرام هس چون انواع کم کا ی و فساد اداری و انجام میدهند

بماند ک با پارتی بازی و حق خوری دیگران، استخدام شدند

کارمندان چیکار میکنن؟؟

ساعت ۷ وارد اداره میشن

تا ب اتاق شون برسن ۸ میشه همش خوش وبش میکنن با همکاران

از ۸ تا ۱۰ صبحانه میخورن

از ۱۰ تا ۱۲ مرخصی ساعتی میگیرن

از ۱۲ تا ۱ میرن نماز جماعت

از ۱ تا ۲ لباس میپوشن و عزم میکنن تا از اداره خارج شن و برن منزل تا اماده شن
برا فردا و دوباره الاف بازی

تمومش کنین

باید مدیران پارتی باز و مقاوم برابر دولت الکترونیک و شفافیت مالی همه شون اخراج شن

۹۰ درصد کارمندان دولتی باید اخراج شن با شرط اعطای وام خوداشتغال و تا پیدا کردن کار اعطای بیمه بیکاری


چرا این همه کارمندان بیعار و تن پرور ، چندین سال هم حقوق افزایشی بازنشستگی بگیرن برا چندین سال ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
فیش نجومی ها هم مدیرانی هستن ک با پارتی بازی امثال شما و کارمند دولتی کردن

این همه ادارات چ خبره؟؟
آخرین اخبار