خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در میزان مصرف مواد دخانی دارد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در بحث میزان مصرف مواد دخانی دارد و در مصرف سیگار در رتبه بیست‌ و دوم کشور است.

دکتر ناصر امینی گفت: عوارض مصرف دخانیات در ابتلای مصرف‌کنندگان به انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های دستگاه تنفسی دیده شده است و باید بگوییم که یکی از مواد تشکیل‌ دهنده دخانیات نیکوتین است که به‌طور مستقیم بر مغز اثر می‌گذارد و تاثیراتش نیز در ثانیه آشکار می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت:میزان مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال خراسان رضوی ۱۳ درصد رشد داشته و متاسفانه این عدد در نوجوانان دختر با افزایش ۱۳۳ درصدی همراه بوده است.

دکتر فرشید وفا افزود: پارسال چهار هزار و ۴۵۰ کیلوگرم تنباکو کشف و ضبط شد که ضمن برخورد با متخلفان، تمامی آنها معدوم‌ شد.

نقش والدین در پیشگیری از سیگار کشیدن فرزندان

رییس گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: ۴۰ درصد افراد سیگاری اقدام به ترک می‌کنند، اما ۳۰ درصد آنها پس از ۲ روز به وضعیت قیلی بازمی‌گردند و وابستگی به دخانیات از مواد افیونی بیشتر است.

دکتر فاطمه کبیری، با بیان این که مصرف دخانیات هم اختلالات جسمانی و هم اختلالات روانشناختی دارد افزود: معتقدیم که نوع رفتار والدین در بحث دخانیات در دوری فرزند از مواد دخانی و آسیب‌زا هم بسیار حائز اهمیت است، به‌خصوص در محیط بیرون از خانه که با همسن‌وسالان خود در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: ۲۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت داریم که مشاوره‌های "نه به دخانیات و درمان دخانیات" ارائه می دهند ضمن این که با کد پنج سامانه ۴۰۳۰ هم همه‌روزه مشاوره تلفنی رایگان از ساعت هفت تا ۱۵ ارائه می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.