پایان رأی‌گیری انتخابات ترکیه و آغاز شمارش آرا

مراکز اخذ رأی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بسته شدند و روند شمارش آرا آغاز شد.

رأی‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که از ساعت ۸ صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت و همزمان شمارش آرا آغاز شد. 

به گزارش الجزیره، «رجب طیب اردوغان» هم‌زمان با آغاز شمار آرا با انتشار پیامی اعلام کرد: «از همه برادرانم می‌خواهم تا زمان اعلام نتایج رأی‌گیری، مراقب آرا باشند. هم‌اکنون زمان حفاظت از اراده ملت ترکیه تا آخرین لحظه است.»

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که با رقابت ۳ نامزد برگزار شد هیچ یک موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا نشد. رجب طیب اردوغان ۴۹.۵۱ درصد و کمال قلیچدار اوغلو ۴۴.۸۸ درصد از مجموع آرا را کسب کردند.

در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی و رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» با «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف به رقابت پرداخته است.


بيشتر بخوانيد:


ابوبکر شاهین رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون (RTÜK) در خصوص ممنوعیت انتشار نتایج انتخاباتی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این ممنوعیت تا ساعت ۲۱ ادامه دارد ولی بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ممکن است جلو کشیده شود.

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

با شمارش ۴۲.۷۸ درصد آرا در انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» با کسب ۵۷.۰۹ درصد از «کمال قلیچدار اوغلو» با ۴۲.۹۱ درصد آرا، پیش است.

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

با شمارش ۷۵.۶۲ درصدی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۴.۰۳ درصد آرا در مقابل ۴۵.۹۷ درصد آرای قلیچدار اوغلو پیشتاز است.

با شمارش ۷۵.۶۲ آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان پیشتاز این انتخبات است

شمارش آرای انتخابات ترکیه به ۹۶.۰۱ درصد رسیده است، رجب طیب اردوغان ۵۲.۲۸ درصد آرا را کسب کرده و قلیچدار اوغلو ۴۷.۷۲ درصد آرا را به دست آورده است.

پایان رأی‌گیری و شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

تأیید پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه

با شمارش تقریباً همه آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، «رجب طیب اردوغان» توانسته است ۵۲.۱۴ درصد آرا را از آن خود کند و در مقابل «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب وی نیز ۴۷.۸۶ درصد آرا را کسب کرده است. کمیسیون عالی انتخابات ترکیه پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید کرد.

درصد مشارکت در انتخابات ترکیه اعلام شد

خبرگزاری آناتولی درصد مشارکت در در دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را ۸۳.۸ درصد اعلام کرد که نسبت به دور نخست کمتر بوده است.

منابع خبری اعلام کرده‌اند که حامیان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مقابل خانه وی در استانبول تجمع کردند.

پیام تبریک زودهنگام امیر قطر به اردوغان

در حالی که هنوز شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به پایان نرسیده است و پس از اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از سوی الجزیره، امیر قطر در توئیتی این پیروزی را به وی تبریک گفت.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و نخست‌وزیر لیبی نیز در پیام‌هایی به صورت جداگانه پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را به اردوغان تبریک گفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
یاشاسین اردوغان رئیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
رجب قلیچداراوغلو برنده شد.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۰:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
درودبراردوغان
Germany
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خاک بر سر ترکا اگه اردوغان رو از دست بدن و خاک عالم بر سر پاکستانیا اگه عمران خان رو از دست بدن برن سرشونو بذارن بمیرن براشون بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
بازم خودشه
آخرین اخبار