آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

حضور معاون اول رئیس‌جمهور به جای رئیسی در مجلس

معاون اول رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرد.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری و رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد حضور پیدا کردند.

بنا بود رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور پیدا کند، اما به گفته هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا نخواهد کرد.

در ابتدای جلسه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه خیرمقدم گفت.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صلاحیت صحرایی را تایید کرد

 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گزارشی صلاحیت، مدارک دانشگاهی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را برای حل چالش‌های این وزارتخانه تایید کرد.

رضا حاجی پور گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است و مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه که در آن بیش از یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشد، امری بسیار حساس است.

وی یادآور شد: خوشبختانه با تمهیدات مقام معظم رهبری، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن بر همگان تکلیف و معین شده است. به طوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارت جبران ناپذیر برکشور خواهد داشت.

در ادامه این جلسه مخالفین و موافقین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کردند.

مشکلات آموزش و پرورش با رفت و آمد افراد حل‌شدنی نیست

علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختار‌ها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید، اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد، اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست

سیدعلی موسوی نیز در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای صحرایی برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار می‌رفت در راستای دغدغه‌های رهبری برنامه‌هایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه می‌کرد و برنامه منسجم‌تری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.

موسوی با بیان این‌که صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریه‌های نجومی چیست که این وضعیت طبقه‌بندی دانش آموزان براساس ثروت خانواده‌هایشان است.

نماینده ملکان در پایان گفت: انتظار می‌رفت که رئیس جمهور گزینه مناسب‌تری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.

اگر صحرایی برنامه و راهبردی برای سوالات ما نداشته باشد ما بدون تعارف با ایشان مخالفت می‌کنیم

علی بابایی کارنامی عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست، چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آن‌ها مقابله می‌کند.

وی ادامه داد: ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ می‌خواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آن‌ها چه کار‌هایی انجام دهند؟

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفتگو است، تصریح کرد: اگر آقای صحرایی برنامه و راهبردی برای سوالات ما نداشته باشد ما بدون تعارف با ایشان مخالفت می‌کنیم، امیدوارم مجلس شورای اسلامی با تصمیم قاطع و مبتنی بر برنامه‌محوری اظهارنظر کند.

صحرایی مدیری با اراده و با تجربه است

عبدالحسین روح‌الامینی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند تغییرات مکرر در این وزارتخانه همانند سال‌های گذشته رقم نخورده و این وزیر ثبات داشته باشد. از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش باید شجاع باشد و با همکاری یک تیم قوی بتواند مسائل بر زمین مانده معلمان و دانش آموزان را دنبال کند و حق و حقوق معلمان و دانش آموزان را احیاء کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نسبت به معدل کل کابینه و نسبت به کسانی که در اوایل مجلس یازدهم به ما معرفی شدند معدل بسیار بالاتری دارد از سوی دیگر عنصر عزم و اراده نیز بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای صحرایی کار خود را از روستا شروع کرده و از مدرسه عشایری تا دانشگاه پیش رفته است؛ بنابراین همه سطوح این وزارتخانه را دیده است. ایشان کسی است که قومیت برایش تفاوتی ندارد. شخصی که از دل جامعه دانشگاهی و معلمان بیرون آمده و آموزش و پرورش جدیدا به وزیر با مشخصات ایشان نیاز دارد. ایشان می‌تواند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کرده و کار‌های بر زمین مانده را به سرانجام برساند.

روح الامینی در ادامه تاکید کرد: در ۵۰ روز گذشته نیز ایشان به دنبال رفع نواقص بوده و با توافق و هماهنگی صورت گرفته توانسته خیلی از خلأ‌ها را پر کند. این نشان می‌دهد که ایشان فردی با اراده و توانمند است. آموزش و پرورش وزیری می‌خواهد که دانش آموز تراز انقلاب تربیت کند. مجلس شورای اسلامی به وزیری که رای می‌دهد تماما از او حمایت می‌کند، اما انتظاری که از دکتر صحرایی و دولت داریم این است که بحث شایسته‌سالاری و تغییرات در تیم مدیریتی را با جدیت دنبال کند. وزیر قبلی را اقدامات برخی از مدیران ناتوان بر زمین زد. مدیرانی که آبروی مجلس و دولت را در شب سال تحویل بردند، ما آموزش و پرورشی تراز انقلاب می‌خواهیم قطعا آقای صحرایی گزینه مناسبی برای این وزارتخانه است.

صحرایی اجرای سند تحول بنیادین را در مقابل پروژه تعطیل سازی مدارس کلید می زند

الهام آزاد نماینده مردم نایین در مجلس در دفاع از رای اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز به دفاع از وزیری سخن می‌گویم که به وی اعتقاد راسخ دارم و او را می‌شناسم.

وی افزود: صحرایی فردی متعهد و متخصص است و همه پله‌های رشد را یک به یک طی کرده تا به اینجا رسیده است.

نماینده مردم نایین در مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیازمند اجرای سند تحول بنیادین است گفت: حال که برخی پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده‌اند، نیازمند وزیری هستیم تا بتواند در برابر تعطیل سازی مداری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را کلید بزند.

جوان بودن صحرایی یک امتیاز تلقی می‌شود

سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.

دهنوی ادامه داد: در جایی گفته شد که ایشان، جانبازی را برکنار کرده است، در جلسه‌ای که روز گذشته بنده با ایشان داشتم از ایشان پرسیدم که شما فرزند شهید هستید و ایشان پاسخ داد که فرزند شهید بودن افتخار است، اما پدر بنده بیش از هشت سال در منطقه عملیاتی بوده و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفت. فردی که از چنین خانواده‌ای برخاسته قطعا با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا است و اگر در جایی فردی برکنار شده نباید نگاه ایشان را زاویه‌دار تلقی کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: در دیداری که سوم خرداد با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بار دیگر لقب انقلابی بودن را به مجلس شورای اسلامی اعطا و توصیه کردند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی می‌شود از سخت‌گیری پرهیز شود. هر یک روزی که این وزارتخانه با سرپرست اداره شود میلیون‌ها دانش آموز و معلم و خانواده ایرانی ضرر می‌کند.

حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست

رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانه‌ای دارد که همه می‌توانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهی ام توقع داشتم کمی تحقیق کند.

وی همچنین از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه تشکر و اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن‌ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند.

صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، درود خدا بر شما؛ در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سال‌ها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می‌خواهیم، اگر ایران عزیز می‌خواهیم، اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می‌خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می‌ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است، ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.

صحرایی اضافه کرد: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه می‌دهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم.

وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کرده اند و پیچیدگی دیده اند، تصریح کرد: باید خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیده ایم و زمان هم نداریم. باید دانش آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه آرمان ما معلم الخیر است، گفت: نکته دوم ساماندهی نیروی انسانی است بازنشستگی زیادی داریم، امسال هم کمبود معلم داریم یک آزمون استخدامی پیش از این برگزار شد آزمون استخدامی دیگر نیز پیش از مهر برگزار می‌شود تا این معضل را حل کنیم.

آغاز رای گیری برای صحرایی

بعد از اتمام سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای دولت در صحن علنی خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رای از نمایندگان آغاز شود.

کارت‌های اعلام رای نمایندگان با سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع به نمایندگان توزیع شد.

صحرایی از مجلس رای اعتماد گرفت

در نهایت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ای مجلس شفاف شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ریشه را اصلاح کنید .
آخرین اخبار