حزب الله از کجا به کجا رسید؟

یکی از ثمرات انقلاب اسلامی، رویش جنبش های مقاومت اسلامی در منطقه بود، جنبش هایی که وجود آنها عزت، استقلال را برای مردم منطقه به ارمغان آورد.

در طول چهار دهه اخیر چندین گروه و جنبش مقاومت در منطقه تشکیل شده که مهم ترین و تاثیرگذارترین آن حزب الله لبنان می باشد؛ گروهی که موتور محرک نه تنها شیعیان لبنان بلکه مردم فلسطین و منطقه شد و پس از آن گروه های مقاومت ضدصهیونیستی نه تنها در لبنان و فلسطین بلکه در کشورهایی همچون عراق، افغانستان و یمن پا به عرصه حیات و مبارزه گذاشتند.

قبل از تشکیل حزب الله در لبنان، جنبش شیعی امل که در سال ۱۹۷۴ توسط امام موسی صدر و با همکاری شهید مصطفی چمران در لبنان تشکیل شده بود مهم ترین گروه شیعی این کشور به شمار می رفت و شیعیان این کشور آهسته آهسته وارد عرصه سیاست لبنان شدند؛ قبل از تشکیل جنبش امل شیعیان لبنان ارج و قربی در لبنان نداشتند ولی با تشکیل جنبش امل تا حدودی، زمینه برای شیعیان لبنان برای ابراز ماهیت و هویت مهیا شد، ولی از سال ۱۹۸۲ و با ظهور پدیده ای به نام حزب الله نه تنها معادلات لبنان بلکه معادلات منطقه نیز تغییر کرد و شیعیان این کشور به سرعت پله های ترقی را در بسیاری از زمینه ها طی کردند تا حدی که هم اکنون رییس مجلس لبنان و بیش از۳۰ نفر از نمایندگان پارلمان ۱۲۸ نفره این کشور از شیعیان می باشند.

ظهور حزب الله

ظهور حزب الله به تابستان سال ۱۹۸۲ باز می گردد؛ در این سال ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و به راحتی تا بیروت پیش آمد و هیچ کسی جلوی آن را نگرفت، اما در ورودی بیروت یعنی منطقه "خلده"، تعدادی از جوانان شیعه لبنانی با سلاح های ابتدایی خود منتظر صهیونیست ها بودند؛ گروهی که توانستند به تنهایی ارتش صهیونیستی را تقریبا دو هفته در خلده زمین گیر و متوقف کنند و خسارات های زیادی به متجاوزان، تانک‌ها و نفربرهای آن وارد کنند. در این مقاومت قهرمانانه نایب رییس ستاد ارتش رژیم اشغالگر قدس به نام "یوئیل آدام" که به تازگی به فرماندهی اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز منصوب شده بود کشته و چندین تانک و نفربر صهیونیست ها نیز نابود شد. یک نفربر هم توسط نیروهای جنبش امل به غنیمت گرفته شد. مقاومت جوانان شیعه لبنان در خلده سرآغاز تشکیل حزب الله لبنان بود و پس از آن برخی دیگر از جوانان مومن حرکت امل به همراهی جوانانی که در حزب الدعوه شاخه لبنان فعالیت می‌کردند، به اردوگاه آموزشی سپاه پاسداران در بعلبک پیوستند و این نقطه تاسیس مقاومت اسلامی یا همان حزب الله لبنان بود.


بیشتربخوانید


حزب الله که در اوایل به نام انقلاب اسلامی لبنان سربلند کرد، پس از مدتی برای همیشه نام خود را به مقاومت اسلامی لبنان تغییر داد. عملیات‌های چریکی این جنبش، دشمن صهیونیستی را دچار سردرگمی کرد. این عملیات‌ها و شیوه اجرای آن کاملا جدید و متفاوت بود و نمی‌توانست کار فلسطینی‌ها یا حرکت امل یا گروه‌های مقاومت دیگر باشد. تا حدود سه سال عملیات‌ها علیه صهیونیست های غاصب در لبنان بدون نام انجام می‌شد و کسی آن را به عهده نمی‌گرفت؛ حتی برخی اوقات دیگران عملیات ضدصهیونیستی را به نام خود ثبت می کردند و به عهده می‌گرفتند.

حزب الله پس از سه سال تصمیم گرفت از خفا بیرون آمده و مسئولیت عملیات‌های خود را به عهده بگیرد. پس از این مرحله، حزب الله به عنوان یک گروه مقاومت مسلحانه، آشکار شد و جنبش امل بر حزب الله سخت گرفت. جنبش امل که خود را تنها مدافع شیعیان در لبنان می‌دانست، از وجود یک حرکت شیعی جدید که توسط ایران بوجود آمده بود، احساس نارضایتی می‌کرد. شرایط برای حزب الله و عملیات آن سخت بود ولی باعث شد تا توانایی اطلاعاتی و عملیاتی آن روز به روز بالاتر برود و به بلای جان صهیونیست های غاصب و مزدوران آنها تبدیل بشود.

عملیات‌های حزب الله در سال ۱۹۸۵ و پس از اعلام حضور علنی، شدت و قدرت بیشتری پیدا کرد و کم کم از عملیات‌های چریکی (پارتیزانی) و ایذائی به عملیات‌های حرفه ای تبدیل شد و ضربات سخت و کمرشکنی به صهیونیست‌ها وارد کرد به حدی که دشمن متجاوز صهیونیستی در ۲۵ می سال ۲۰۰۰ (پنجم خرداد ۱۳۷۹) با قبول شکست و بدون اطلاع قبلی از جنوب لبنان پا به فرار گذاشت و عقب نشینی کرد و اولین پیروزی بزرگ حزب الله رقم خورد.

در سال ۲۰۰۶ و در جنگ معروف ۳۳ روزه دومین پیروزی بزرگ حزب الله بر ارتش رژیم صهیونیستی هم رقم خورد و نتیجه این شکست برای صهیونیست ها پایان رویا و سناریوی "اسراییل بزرگ" بود و توهم اسطوره "ارتش شکست‌ناپذیر" رژیم صهیونیستی نیز درهم شکست.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و تبدیل آن به جنگ بین المللی با حضور تروریست های تکفیری از بیش از یکصد کشور جهان در کنار ورود رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان حامیان تروریست ها در این جنگ، حزب الله لبنان نیز شماری از رزمندگان خود را برای حمایت از سوریه به عنوان کشور عضو و حامی جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی به این کشور اعزام نمود و این جنبش توانست در این جنگ نابرابر با قدرت وارد شود و بر داشته ها و اندوخته های خود بیفزاید و در کنار دیگر گروه های مقاومت و نیروی قدس سپاه و ارتش سوریه، این کشور را نجات دهد.

پنجم آبانماه سال گذشته (۱۴۰۱) حزب الله با تحمیل شکستی دیگر به رژیم صهیونیستی، یک پیروزی دیگر برای مردم لبنان رقم زد؛ این پیروزی این بار در ترسیم مرزهای آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بود.

خبر مسرت بخش توافق ترسیم مرز دریایی میان تل آویو – بیروت، شادی و شعف خاصی در میان لبنانی ها که از سه سال قبل از آن با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند، همراه داشت و در مقابل غم و اندوه را در میان اردوگاه صهیونیست های اشغالگر که در هفت دهه گذشته همه چیز را با زور و کشتار به دست آورده اند، برد.

رزمایش مقتدرانه و علنی حزب الله

حزب الله در چهار دهه گذشته همواره افزایش قدرت دفاعی و نظامی خود را در خفا انجام داده و حتی رزمایش های آن نیز به صورت مخفی و به دور از چشم رسانه ها بود، ولی این بار حزب الله در ۳۱ اریبهشت ماه به یکباره رزمایشی با حضور رسانه های داخلی و بین المللی انجام داد؛ رزمایشی که نشان از اقتدار زیاد این جنبش و در عین حال پیام های مختلفی برای رژیم صهیونیستی دارد.

حزب الله در۳۱ اردیبهشت ماه، یعنی چند روز مانده به بیست و سومین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان (پنجم خرداد) از دست نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنوب لبنان برای اولین بار و با حضور رسانه های داخلی و خارجی رزمایش برگزار کرد؛ این رزمایش در یکی از پادگان‌های حزب الله در جنوب لبنان نزدیک به منطقه ملیتا در کنار شهر نبطیه برگزار و در آن از گلوله‌های جنگی استفاده شد و موشک‌ها و خودروهای نظامی حزب الله به نمایش درآمد و یگان‌های تخصصی از رسته‌های مختلف نظامی حزب الله قدرت خود را به نمایش گذاشتند.

یکی از پیام های مهم برگزاری این رزمایش در نزدیکی مرز لبنان با سرزمین های اشغالی به رخ کشیدن توان نظامی حزب الله برای صهیویست ها بود و نشان داد مقاومت لبنان از هر زمانی آماده تر است و در صورت خطای رژیم صهیونیستی، کابوس صهیونیست ها به واقعیت تبدیل خواهد شد و اثری از این رژیم غاصب باقی نخواهد ماند.

حزب الله در سال های اخیر جهش های فوق العاده ای در نبردهای مختلف کسب کرده و به تجهیزات مدرن دفاعی و هجومی دست یافته است که در کنار نیروهای مومن، وفادار و متخصص، قدرت آن برای صهیونیست ها غیرقابل باور است.

قسمتی از توان موشکی حزب الله از نگاه صهیونیست ها

حزب‌الله به رغم افزایش توان چشمگیر در زمینه نظامی به ویژه موشکی و پهپادی در سال های اخیر هرگز اطلاعات دقیقی از توانمندی های نظامی خود ارایه نداده است و بیشترین اطلاعات در این زمینه هرچند محدود از سوی رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام شده است.

هرچند برخی رسانه ها شمار موشک ها و راکت های حزب الله را ۳۰۰ هزار فروند اعلام کرده اند، اما روزنامه صهیونیستی "معاریو" سال گذشته (۲۰۲۲) طی گزارشی از توان موشکی حزب الله، شمار آنها را ۱۰۰ هزار فروند اعلام کرده است.

گزارش منابع صهیونیستی نیز حاکی از آن است که توان راکتی و موشکی حزب الله از مینی کاتیوشا و کاتیوشا (در ابتدای تاسیس) به موشک های سهمگین دوربرد و نقطه زن رسیده است.

معاریو در گزارشی با اشاره به قدرت و توان بالای تخریب موشک های حزب الله اعتراف کرده که زرادخانه موشکی حزب الله در صورت رویارویی احتمالی، اسرائیل را با خطرات جدی ویرانگر و خسارت های سنگین مواجه خواهد کرد.

به گزارش این نشریه صهیونیستی، برآوردها حاکی از آن است که حزب الله در آستانه جنگ دوم لبنان [نبرد ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶] ۱۵ هزار راکت داشت که حدود ۴ هزار فروند آن را به سمت شمال اسرائیل شلیک کرد، اما مقام های اسرائیل اکنون تخمین می زنند که حزب‌الله بیش از ۱۰۰ هزار موشک دارد.

بر اساس آنچه این رسانه‌ عبری در سایت «تهدید موشکی» گزارش داده، «گروه موشک‌های زمین به زمین حزب‌الله عمدتاً از موشک‌های کاتیوشا ساخت روسیه تشکیل شده است و این موشک‌ها حاوی کلاهک جنگی۲۰ کیلویی با ۴۰ کیلومتر برد هستند».

به ادعای معاریو، حزب‌الله راکت‌های «فجر» ساخت ایران را در اختیار دارد که برد آن ۴۳ کیلومتر و حامل یک سر انفجاری به وزن ۴۵ کیلوگرم می باشد و همچنین راکت های پیشرفته‌تر «فجر ۵» که دارای برد ۷۵ کیلومترو مجهز به کلاهک انفجاری ۹۰ کیلوگرمی است.

موشک

این رسانه صهیونیست در ادامه ادعای خود آورده است که حزب الله علاوه بر موشک های رائد ۲ و رائد ۳، نسخه ایرانی موشک روسی FROG-۷ را نیز در زرادخانه خود دارد که می تواند عمق اسرائیل (سرزمین های اشغالی) را هدف بگیرد و حزب الله و ایران در تلاش هستند تا دقت این موشک های پیشرفته را بهبود بخشند و نتیجه آن نسخه ارتقا یافته زلزال-۱ است.

معاریو نوشته است که موشک زلزال-۱ بردی بین ۱۶۰ تا ۱۲۵ کیلومتر دارد و کلاهک انفجاری ۶۰۰ کیلوگرمی را حمل می کند. موشک زلزال ۲ پیشرفته تر با برد ۲۱۰ کیلومتر است. نسخه متفاوت زلزال ۲ با برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر می باشد که آن را به یک سلاح دوربرد در موجودی حزب الله تبدیل کرده و دارای کلاهک جنگی تا ۵۰۰ کیلوگرم است و با جی پی اس هدایت می شود.

سید "حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله سال گذشته درخصوص ارتقای توان موشکی حزب الله اعلام کرد که «مقاومت توانسته موشک‌های خود را به موشک‌های نقطه زن و دقیق تبدیل کند و تولید انواع پهپاد را آغاز کرده و توانایی‌ و قابلیت‌های خود را جدا از آنچه در اطرافش می‌گذرد، افزایش داده است».

دبیرکل حزب الله با بیان این که مقاومت در رویارویی دائم با دشمن است و جنبه ای از این مقاومت پنهانی صورت می گیرد و از آن سخن گفته نمی شود، افزود که دشمن می داند که سلاح های کیفی از ایران به مقاومت می رسد، لذا تلاش می کند که آن را از طریق بمباران در سوریه متوقف کند.

نصرالله خاطرنشان کرد: ما از این قدرت و توان برخورداریم که هزاران موشک خود را به موشک های دقیق تبدیل کنیم و این کار را از سالها پیش آغاز کردیم و بسیاری از موشک های خود را به موشک های دقیق و نقطه زن تبدیل کرده ایم.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین گفت که، مدت های طولانی است که کار ساخت پهپادها را آغاز کرده ایم و در برابر نیاز و تهدید، ما به دنبال هر فرصتی هستیم.

قدرت پهپادی حزب‌الله

حزب الله در سال های اخیر قدرت پهپادی خود را به رخ صهیونیست ها کشانده و بارها پهپادهای خود را به عمق سرزمین های اشغالی فرستاده و اطلاعات دقیقی از مراکز حساس صهیونیست ها به دست آورده است.

رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از شکست سنگین در برابر مقاومت لبنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶، توجه خود را به قدرت نظامی حزب‌الله به ویژه ناوگان موشکی و پهپادی آن معطوف کرده است. صهیونیست‌ها معتقدند که بخش عمده‌ای از قدرت نظامی مقاومت اسلامی لبنان، مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین است که می‌توانند مأموریت‌های حساس در اراضی اشغالی انجام دهند و برتری هوایی اسرائیل را به چالش بکشند.

کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که تلاش‌های حزب‌الله در زمینه پهپادی از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است. بر اساس گزارشی که مؤسسه «آلما» (مرکز تحقیقات چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی) منتشر کرده، حزب‌الله دارای ۲۰۰۰ پهپاد است که از آنها برای مأموریت‌های عکس‌برداری، جمع‌آوری اطلاعات و در برخی موارد مأموریت‌های تهاجمی استفاده می‌کند.

صهیونیست‌ها در ارزیابی‌های خود از قدرت پهپادی حزب‌الله به چندین عملیات مهم اشاره می‌کنند که به شکل زیر است:

ـ آغاز مأموریت‌های شناسایی در سال ۲۰۰۴ که در آن از پهپاد «مرصاد ۱» برای اجرای یک مأموریت شناسایی در حریم هوایی فلسطین اشغالی در شهرک نهاریا استفاده شد.

ـ در سال ۲۰۰۶ نیز از همین پهپاد استفاده شد که عملیات‌های متعددی انجام داد.

ـ در سال ۲۰۱۲ یکی از مهم‌ترین عملیات‌های حزب‌الله توسط پهپادها انجام شد که مقاومت لبنان تاکنون جزئیات آن را به شکل کامل فاش نکرده است، اما اسرائیلی‌ها ارزیابی می‌کنند پهپاد «ایوب» حزب‌الله که در این عملیات استفاده شد و به نام شهید «حسین ایوب» بود یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای حزب‌الله به شمار می‌رود که توانست خود را به تأسیسات «دیمونا» در فاصله ۲۳۵ کیلومتری از مرزهای لبنان برساند.

ـ همچنین برخی از پهپادهای حزب‌الله در خلال بحران سوریه برای دفاع از این کشور نیز مورد استفاده قرار گرفت و برای نخستین بار، توانایی آنها در اجرای عملیات‌های هجومی مشخص شد.

ـ مقاومت اسلامی لبنان در سال ۲۰۲۰ در جریان ارائه مجموعه مستند «اسرار آزادسازی دوم»، موفقیت پهپاد شناسایی خود برای اجرای عملیات‌های نظارتی در پایگاه‌های مهم نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله مقرّ فرماندهی منطقه شمالی را فاش کرد؛ عملیاتی که همزمان با انجام یکی از رزمایش های بزرگ ارتش دشمن صهیونیستی انجام گرفت.

کارشناسان و مؤسسات پژوهشی و امنیتی رژیم صهیونیستی به بررسی مهم‌ترین و بارزترین پهپادهای متعلق به ناوگان پهپادی حزب‌الله پرداخته و آنها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرده اند:

الف) ابابیل ـ مرصاد: حزب‌الله از سال ۲۰۰۴ قدرت ساخت این پهپاد را به دست آورد. این پهپاد برای انجام مأموریت‌های نظارتی و شناسایی و آموزشی استفاده می‌شود و طول آن به ۲ متر و عرض بال‌های آن به ۳.۵ متر می‌رسد.

این پهپاد توسط یک موتور تک‌ملخ کار می‌کند و می‌توان آن را از طریق یک باند فرودگاه متحرک یا توسط یک راکت پیشران پرتاب کرد؛ سه نسل از این پهپاد وجود دارد.

ب) شاهد ۱۲۹: این پهپاد برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد و از نظر ترکیب مشابه پهپاد اسرائیلی هرمس ۴۵۰ است و البته اندازه آن بزرگتر می‌باشد. این پهپاد نیازی به ارتباط مستقیم با ایستگاه فرماندهی و کنترل ندارد، اما می‌تواند از سیستم خلبان خودکار استفاده کند؛ جایی که مسیر پرواز توسط اتاق کنترل از پیش تعیین شده است. برد عملیاتی این پهپاد ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است.

ج) مهاجر: مهاجر یک پهپاد اطلاعاتی با قابلیت هدایت لیزری است که طراحی آن از زمان آغاز جنگ رژیم بعث صدام علیه ایران آغاز شد. طول آن بین ۲.۹ تا ۳.۶ متر و برد این پهپاد بین ۵۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است و چهار نسل از آن وجود دارد.

د) یاسر: این پهپاد برای انجام عملیات‌های شناسایی و تاکتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجهز به دوربین اچ‌دی با وضوح بالاست که تصاویر رنگی زنده را در حین پرواز مخابره می‌کند. این پهپاد همچنین مجهز به دوربین دید در شب و سیستم ارتباطی پیشرفته برای کنترل و همچنین سیستم حفاظتی است و برد آن تا ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.

گفته شده که حزب الله چند مدل دیگر پهپاد را در اختیار دارد که هنوز رسانه ای نشده و صهیونیست ها نیز اطلاعاتی از آنها ندارند.

پروژه پهپادی حزب‌الله

پهپادهای حزب الله در ابتدا برای مأموریت‌های شناسایی هوایی طراحی شده بودند، اما امروزه با توسعه فناوری‌ها و پیوند آنها با هوش مصنوعی وارد عصر جدیدی شده‌اند و می‌توانند دقیق و نابودکننده باشند، به‌عنوان مثال این پهپادها می‌توانند اهداف حساسی مانند رادارهای متصل به سامانه‌های دفاعی را مورد اصابت قرار دهند و آنها را فلج کنند. حتی مهم نیست که نیمی از این پهپادها به هدف مورد نظر اصابت نکنند، بلکه حتی اصابت نصف این پهپادها به هدف نیز نتایج مطلوب را محقق می‌سازد.

یکی از اهداف پهپادهای حزب الله به چالش کشیدن و فلج کردن سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی است؛ اگر پهپادهای حزب الله به‌شکل دسته‌جمعی به‌سمت اهداف مورد نظر حرکت کنند رهگیری آنها بسیار دشوار خواهد بود و اختلال گسترده‌ای در سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی به وجود می‌آید و اگر در موج اول، سامانه پدافند هوایی این رژیم کارایی خود را از دست بدهد، ناگزیر امواج بعدی پهپادهای حزب‌الله موفقیت بیشتری خواهند داشت.

پهپادهای حزب‌الله از نظر دقت، سرعت، مدت پرواز، برد و وزن مواد منفجره‌ای که می‌توانند حمل کنند، علاوه بر ارائه تکنیک‌های راداری و هوش مصنوعی به‌طور مداوم در حال توسعه هستند و در زمینه جنگ الکترونیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی تأثیر قاطع پهپادها در جنگ‌ها دیگر تعجب‌آور نیست و یکی از ابزارهای تعیین‌کننده در نیروی هوایی هر طرفی به‌شمار می‌رود که نمونه اخیر آن استفاده گسترده از پهپادها در جنگ اوکراین می باشد.

کابوس صهیونیست‌ها از توان پهپادی حزب‌الله

اگر در یک زمان حزب الله از مجموعه پهپادی و موشک های نقطه زن خود علیه مراکز حساس رژیم صهیونیستی استفاده کند، نتیجه آن برای صهیونیست ها غیرقابل تصور خواهد بود، نتیجه ای که به تاریخ چند دهه ای تاسیس رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد و مقامات تل آویو به خوبی این موضوع را می دانند.

همانطور که در سطرهای بالا اعلام شد، اطلاعات دقیقی درباره توان نظامی حزب‌الله چه در زمینه پهپادها و چه موشک‌های نقطه زن هرگز فاش نشده است و تلاش صهیونیست‌ها برای کسب اطلاعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. مرکز تحقیقاتی "آلمای" رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به خطرات پهپادهای حزب‌الله برای اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله در سال ۲۰۱۳ تنها صدها پهپاد در اختیار داشت ولی امروز تعداد آنها را به ۲ هزار فروند رسانده و همچنان در تلاش برای توسعه فناوری و افزایش شمار این پهپادهاست و مطمئنا حزب‌الله در جنگ بعدی از پهپادهای پیشرفته خود برای هدف قرار دادن مواضع راهبردی اسرائیل استفاده خواهد کرد.

روزنامه عبری‌زبان اسرائیل هیوم چندی پیش به‌نقل از "بن تسیون" از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: فرضیه ما این است که در رویارویی بعدی، حزب‌الله تمام موشک‌های بالستیک، موشک‌های بالدار و پهپادهای خود را پرتاب خواهد کرد. هواپیماهای "اف‌ـ‌۱۶" اسرائیل سه تهدید مرکزی حزب‌الله را با سرعت‌های متعدد شبیه‌سازی کرده‌اند، اما تهدید پهپادها بسیار متنوع است.

نکته جالب توجه این که اشغالگران صهیونیست بعد از ناتوانی در مقابله با تهدیدات موشک‌های دقیق و نقطه زن و پهپادهای حزب‌الله دست به دامان جامعه بین‌المللی شده‌اند؛ چند ماه پیش "گلعاد اردان" سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان خواست تا به تحولاتی که او "نگران‌کننده صلح و امنیت اسرائیل و لبنان خوانده" و تهدید کننده می باشد، توجه کند؛ منظور وی از این جمله، پیشرفت پروژه موشک‌های دقیق و پهپادها بود که به کابوس صهیونیست ها تبدیل شده است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی با عنوان اینکه پهپادهای حزب‌الله جزء ۵ تهدید اول برای اسرائیل هستند، اعلام کرده، ازآن‌جایی که این پهپادها کوچک هستند و در ارتفاع کمی پرواز می‌کنند رهگیری آنها دشوار است. در همین زمینه، "یونی بن مناخیم"، نویسنده و تحلیلگر سایت "عبری نیوز۱" معتقد است که هماهنگی و دقت بالای محور مقاومت در عملیاتی کردن این سلاح تهاجمی جدید، آن را به سلاحی بسیار خطرناک در خاورمیانه تبدیل کرده است که نمونه آن را در جنگ یمن و عربستان دیدیم.

باید گفت که هیچ کشوری حتی آمریکا نیز در زمان حاضر قادر به پیاده‌سازی سیستم دفاع هوایی کنترل‌شده در برابر هواپیماهای بدون سرنشین نیست؛ همچنین سامانه‌های پدفند هوایی رژیم صهیونیستی نیز عمدتاً برای رهگیری موشک‌ها طراحی شده‌اند که البته در این زمینه نیز با نواقص زیاد مواجه هستند. وب‌سایت «اسرائیل دیفنس» که متخصص در امور نظامی است در ژانویه ۲۰۲۱ با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد که طرح پرواز پهپادها و نوع و اندازه آنها در تشخیص و توانایی رادارها برای انجام عملیات رهگیری تأثیر می‌گذارد. باید به‌یاد داشته باشیم که هنوز موشک هوا به هوا برای مقابله با پهپاد طراحی نشده است، بنابراین حتی تسلیحات پیشرفته نیروی هوایی اسرائیل از نظر تنوع و کمیت محدود است.

در این گزارش آمده است، نقش فناوری پهپادها این است که در مرحله اول توانایی سامانه‌های پدافند هوایی را از بین ببرد و سپس بمب‌افکن‌ها را تا حد امکان نابود کند تا بار هوایی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش پهپادهای مقاومت همچنین نقش مؤثری در کاهش اعتماد شهرک‌نشینان صهیونیست به ارتش اسرائیل دارند؛ زیرا به‌راحتی می‌توانند در آسمان مناطق مختلف فلسطین اشغالی نفوذ کنند و با هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی صهیونیست‌ها تلفات جانی و مادی فراوانی به آنها وارد آوردند، به همین دلیل است که اسرائیلی‌ها حتی از صحبت درباره جنگ سوم با حزب‌الله نیز هراس دارند.

به‌طور کلی توانمندی‌های یگان هوایی حزب‌الله مسئله‌ای تثبیت‌شده است و رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اعتراف دارد؛ به‌طوری که رسانه‌ها و محافل این رژیم همواره در تلاش برای کسب اطلاعات و انتشار گزارش‌هایی از توانمندی‌های یگان هوایی حزب‌الله هستند. در حالی که عمده توجه صهیونیست‌ها در ابتدا معطوف به توانمندی‌های موشکی حزب‌الله بود اکنون پهپادهای مقاومت لبنان نیز دغدغه جدیدی برای رژیم اشغالگر به وجود آورده‌اند و باید تاکید کرد که اقتدار حزب الله موجب شده تا رژیم صهیونیستی پس از جنگ ۲۰۰۶ دیگر به خاک لبنان تجاوز نکند، چرا که می داند در صورت تجاوز با چه گزینه ای روبه رو خواهد شد.

پهپاد

پدافند هوایی حزب الله

نیروهای حزب الله در ابتدای تشکیل در سال ۱۹۸۲ سلاح های ابتدایی همچون برنو، ام یک و تعداد مسلسل قدیمی داشتند، ولی این جنبش امروز به ارتشی بزرگ با تجهیزاتی مدرن تبدیل شده است و خواب راحت را از صهیونیست های غاصب و استکبار جهانی گرفته است.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی دوبار برای اشغال لبنان خیز برداشت و تصور می‌کرد که با قدرت نیروی هوایی و زمینی خود می‌تواند این کشور را شکست دهد، اما متوجه شد که قدرت مقابله با رزمندگان و موشک‌های حزب‌الله را ندارد و این اتفاقی بود که دو بار در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ افتاد، بنابراین رژیم اشغالگر صهیونیستی بعد از پایان ۳۳ روزه متوجه شد که حزب‌الله علاوه بر پیشرفت در زمینه تقویت نیروی انسانی و زرادخانه موشکی خود از سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌ای برخوردار است که به‌راحتی می‌توانند پهپادها و موشک‌های اسرائیل را رهگیری می کنند.

محافل صهیونیستی بارها با تاکید به توانایی ها زیاد حزب الله، اما هنوز نتوانسته اند اطلاعات دقیقی درباره قدرت موشکی و به‌طورکلی یگان هوایی و پهپادی حزب‌الله به دست بیاورند و به همین دلیل ممکن است در آینده غافلگیری‌های بیشتری در این زمینه برای تل‌آویو در راه باشد، این چیزی است که سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود درباره افزایش قدرت موشکی حزب‌الله و پروژه موشک‌های نقطه‌زن مقاومت به آن اشاره کرد؛ جایی که قدرت یگان هوایی حزب‌الله تنها محدود به موشک‌ها نیست و پهپادها نیز به‌طور رسمی وارد معادله هوایی مقاومت لبنان شده‌اند.

در همین چارچوب سرویس‌های اطلاعاتی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دو دهه گذشته همواره در تلاش بوده‌اند تا بفهمند که حزب‌الله در سطح یگان هوایی چه قابلیت‌هایی دارد. رسانه‌های صهیونیستی به‌کمک مطبوعات خارجی چندین بار اقدام به انتشار مقالاتی در رابطه با قابلیت‌های نظامی حزب‌الله به‌ویژه یگان هوایی آن کرده‌اند.

بخشی از اطلاعاتی که محافل جاسوسی و رسانه‌های صهیونیستی درباره توان یگان هوایی حزب‌الله به دست آورده و آن را منتشر کرده اند به‌طور خلاصه به‌شکل زیر است:

توپ‌های ضدهوایی

ـ AZP S-۶۰: گلوله‌های ۵۷میلی‌متری آن می‌توانند اهداف هوایی را در برد چهار کیلومتری و ارتفاع و ۶۰۰۰ متری رهگیری کنند.

ـ زسو ۲۳-۴ معروف به «شیلکا» : این سیستم از یک توپ مسلسل چهارلول ۲۳میلی‌متری و یک رادار تشکیل می‌شود که روی یک شاسی زرهی سوار می‌شود که از تانک سبک پی‌تی‌ـ‌۷۶ اقتباس شده‌ است. قابلیت دید در شب را با استفاده از سیستم‌های مادون قرمز مثبت دارد و می‌تواند اهداف را در حداکثر ارتفاع ۱۵۰۰ متری، در برد ۲۵۰۰ متری و با آتش سنگین رهگیری کند.

موشک‌های دوش‌پرتاب

ـ سام یا استرلا۲ (ساخت روسیه) : یک سیستم موشکی زمین به هوای ارتفاع کم، دوش‌پرتاب و قابل حمل توسط نفر با سیستم هدایت گرمایاب است.

ـ سام۱۴ (ساخت روسیه) : یک سیستم موشکی که تا حد زیادی به استرلا۲ متکی است، اما با مشخصات پیشرفته‌تر، به‌طوری که می‌تواند هواپیماها را در برد ۴۵۰۰ متر، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری تا حداکثر ۳۰۰۰ متر هدف قرار دهد.

ـ سام۱۶ معروف به ایگلا (ساخت روسیه) : ایگلا مدل ارتقا یافته‌ خانواده موشک‌های دفاع هوایی دوش‌پرتاب روسی سام‌ـ‌۷ و سام‌ـ‌۱۴ است. ایگلا از کلاهک انفجاری دوکیلوگرمی با فیوز مجاورتی و تماسی سام‌ـ‌۱۴ استفاده می‌کند، اما طرح کلی موشک کاملاً جدید است و برد و سرعت آن به‌میزان چشمگیری افزایش یافته‌ است. یک جست‌وجوگر جدید و بهبودهای آیرودینامیکی روی آن باعث شده محدوده تأثیرگذاری این موشک افزایش یابد و سرعت بالای آن باعث می‌شود توانایی اصابت به اهداف سریعتری را داشته باشد. حداکثر برد ایگلا ۵۲۰۰ متر و سقف اوج‌گیری آن تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری است.

ـ QW (ساخت چین) : یک سیستم موشکی با هدایت مادون قرمز علیه اهداف هوایی در برد ۵ کیلومتر و حداکثر ارتفاع ۴ کیلومتر است.

سامانه سام ۸: این سامانه موشک‌های زمین به هوا را به‌سمت اهداف کوتاه و ارتفاع کم شلیک می‌کند و اولین سامانه پدافند هوایی قابل حمل است که با رادار در یک وسیله نقلیه ادغام شده است. این سامانه می‌تواند در عرض پنج دقیقه به اجرای وظایف پاسخ دهد و برای پرتاب آماده شود و قادر به حرکت در خشکی و آب است. سرعت موشک‌های آن ۱۰۲۰ متر بر ثانیه است که تقریباً ۳ ماخ محسوب می‌شود و می‌تواند اهداف را در برد حداکثر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع ۱۲ کیلومتر کنترل و منهدم کند. موشک‌های آن توانایی زیادی در دفع حملات پارازیت الکترونیکی دارند.

سامانه سام۱۷ (ساخت روسیه) : نام اصلی این سامانه «Buk-M۲A» است، در حالی که ناتو آن را «SA-۱۷ Grizzly» می‌نامد.

این سامانه، موشک زمین به هوای میان‌برد را از ۳ تا ۴۵ کیلومتر پرتاب می‌کند و دقت اصابت آن بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است و سامانه‌ای مجهز به رادار است که می‌تواند با راندمان بالا اهداف را رهگیری و با ۶ هدف به‌طور همزمان مقابله کند. گفته ‌شده که در برخی آزمایش‌ها ثابت شده است که این سامانه می‌تواند با ۲۴ هدف به‌طور همزمان مقابله کند.

این سامانه در سرنگونی بالگردها، هواپیماهای جنگی، موشک‌های بالستیک و موشک‌های هوایی با ارتفاع هدف از ۱۵ متر تا ۲۵ هزار متر (۲۵ کیلومتر) مؤثر است و می‌تواند در فاصله ۱۲ ثانیه پاسخ دهد و همچنین می‌تواند علیه اهداف زمینی مانند وسایل نقلیه سنگین و یا حتی علیه اهداف دریایی مانند ناوچه‌ها و کشتی‌های جنگی مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی این سامانه این است که روی یک مکانیسم متحرک عمل می‌کند که به آن امکانات زیادی برای مانور و ازدحام در یک نقطه جغرافیایی می‌دهد. طول موشک‌های این سامانه حدود ۶ متر و سرعت پرتاب آن ۱۲۳۰ متر بر ثانیه است که تقریباً ۳.۵ ماخ است و مدل‌های مدرن آن قدرت تخریب بسیار بالایی دارند.

ساانه مرصاد

سامانه مرصاد ۱۶: این سامانه از ۳ باتری موشک و ۲ یا ۳ رادار تشکیل شده است و در سال ۲۰۱۸ وارد خدمت شد و برد تشخیص هدف آن ۱۵۰ کیلومتر بوده و برد درگیری آن ۴۵ کیلومتر می باشد.

سامانه سام ۲۲: این سامانه یکی از سامانه‌های پدافند هوایی است که در انجام مأموریت‌ها بسیار کارآمد و شایسته بوده است، به‌ویژه در سوریه که دائماً با حملات هوایی اسرائیل مقابله می‌کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های آن این است که هدف هوایی را در دو مرحله منهدم یا رهگیری می‌کند. حداکثر ارتفاع آن ۱۵ کیلومتر و حداکثر برد آن ۱۸ کیلومتر می باشد. محدوده سرعت این موشک بین ۷۸۰ متر بر ثانیه (۳/۲ ماخ) تا ۱۳۰۰ متر بر ثانیه (۸/۳ ماخ) است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.