خوزستان بزرگترین تولید کننده چغندر قند کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خوزستان اولین و بزرگترین تولید کننده چغندرقند پاییزه کشور است.

پیمان حصادی مشاور معاون وزیر در امور زراعت و مجری گیاهان قندی کشور گفت: تلاش شده با برنامه‌ریزی‌های دقیق ظرفیت سازی بیش از پیش در استان خوزستان انجام شود.

او می‌گوید: باید در انتخاب رقم‌های کشت شده حساسیت ویژه‌ای به خرج داد، آمار سطح زیر کشت چغندرقند یکی از دقیق‌ترین آمار‌های کشور است.

حصادی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل عظیم استان خوزستان در بخش کشاورزی گفت: چشم انداز مثبت خوزستان باید بیش از پیش در کشور مطرح شود.

 تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: چغندرقند پاییزه به عنوان یک محصول استراتژیک و کم آب بر در کشور شناخته شده که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از اواخر تابستان تا اوایل پاییز کشت و در فصل بهار برداشت می‌شود.

به گفته او بیشترین دوره رشد این محصول در فصل بارندگی انجام می‌شود و بخش زیادی از نیاز آبی خود را از بارندگی (آب سبز) تامین می‌کند، نیاز آبی این گیاه به منابع آبی پشت سد‌ها و منابع آب‌های زیرزمینی بسیار کمتر از چغندرقند بهاره است.

نوروزی گفت: خوزستان بزرگترین و اولین تولید کننده چغندرقند پاییزه است، در سال زراعی جاری بیش از ۱۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت چغندرقند پاییزه اختصاص یافت.

این مقام مسئول گفت: در این راستا با ۱۲ کارخانه تولید قند که ۲ کارخانه در استان و ۱۰ کارخانه از سایر استان‌ها به عنوان کارخانجات مهمان عقد قرارداد انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گفت: فصل برداشت این محصول از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و معمولاً تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

 تاکنون بیش از ۹ هزار هکتار از سطوح کشت شده استان برداشت و بالغ و ۵۷۰ هزار تن غده به کارخانجات قند تحویل داده شده است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن چغندرقند از چغندرزار‌های استان برداشت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار