صادرات افزون بر هفت میلیون دلار گاز مایع به افغانستان

از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه، هفت میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۰۱ دلار گاز مایع به افغانستان صادر شد.

فرماندار تایباد گفت: این میزان گاز مایع به وزن ۲۰ هزار و ۸۹۵ تن از مرز دوغارون به سمت افغانستان و بازار‌های هدف این کشور صادر شده است.

 

مهدی دونده افزود: همچنین در همین مدت ۳۹ هزار و ۹۰۴ تن هیدروکربن سبک و سنگین به ارزش ۱۷ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۶ دلار از این گذرگاه رسمی به سمت افغانستان صادر شده است.

 

فرماندار تایباد به سهم ۴۰ درصدی مصالح ساختمانی و سیمان در میان اقلام صادراتی از مرز دوغارون اشاره کرد و ادامه داد: پس از مصالح ساختمانی، میوه و تره بار با ۲۰ درصد و سوخت و انواع فرآورده‌های نفتی با ۱۰ درصد بیشترین اقلام صادراتی از دوغارون به افغانستان را تشکیل می‌دهد.

 

دونده خاطرنشان کرد: انواع سنگ‌های ساختمانی و دانه‌های روغنی مهمترین اقلام وارداتی از سمت افغانستان به مرز دوغارون و بازار‌های هدف ایران است.

 

وی بیان کرد: باتوجه به حجم بالای روابط اقتصادی این ۲ کشور، افغانستان اولین شریک صادراتی و دهمین شریک وارداتی خراسان رضوی به شمار می‌رود.

 

وی گفت: دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود، که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

 

بیشترین حجم کار گمرک دوغارون ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالا‌های تجار افغانستانی، پاکستانی، هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی این کشور‌ها منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.