کاهش بارندگی در خراسان رضوی طی۶۰ سال اخیر بی سابقه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کاهش بارندگی طی سال جاری در استان نسبت به ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه است و شرایطی بحرانی را رقم زده است.

علیرضا طاهری افزود: حجم بارندگی در سال آبی جاری تا کنون ۹۴.۴ میلی متر است که این رقم در سال آبی گذشته ۱۴۱.۵ میلی متر بود.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خشکسالی کم سابقه، صیانت از منابع آبی ضروری است و باید بهره‌برداری و حفر چاه غیرمجاز، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز، آلوده‌سازی منابع آب، تصرف بستر رودخانه‌ها، ایجاد شق نهرها، استخر‌ها و موتور تلمبه‌های غیرمجاز همگی باید به یک قبح اجتماعی هزینه دار تبدیل شود.

او اضافه کرد: همچنین لازمه تغذیه دشت‌ها وجود بستر رودخانه‌هاست و باید با افرادی که به صورت غیرقانونی بستر رودخانه‌ها را تصرف و رودخانه‌خواری می‌کنند، برخورد جدی و هزینه دار شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در این راستا در سال جاری تا کنون ۱۰ هکتار و در سال گذشته ۳۳۴ هکتار حریم و بستر رودخانه آزادسازی و رفع تصرف شده است.

طاهری تاکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش حجم آب سد‌ها در استان، تابستان امسال شرایط سختی پیش رو داریم و شهروندان باید به شعار " مصرف آب، نصف" جامه عمل بپوشانند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

برچسب ها: کمبود آب ، بارندگی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.