عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع عفاف و حجاب

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت بنیه دینی و اعتقادی را یکی از موثرترین اقدامات دانشگاه برای ارتقا فرهنگ و حجاب بیان کرد.

حجت الاسلام محبی مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب تقویت مبنای انقلابی و دینی می‌تواند موجب افزایش پایندی مردم به مسائل اخلاقی و دینی و اعتقادی شود.
 
محبی همچنین گفت: بودجه‌ای در حوزه مباحث فرهنگی نداریم، ولی اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی اقداماتی از قبیل برگزاری زیارت عتبات برای ۳۲۰ نفر از خانواده دانشگاه آزاد در دستور کار قرار دارد.
 
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به موضوع خوابگاه‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها و اقداماتی در حوزه عفاف و حجاب در فضای خوابگاه دانشجویی تدوین شده و از ظرفیت کارشناسان اجتماعی، روان شناسی و دینی در این زمینه استفاده می‌شود.
 
مصوبات عفاف و حجاب برای دانشگاه آزاد اسلامی. مصوب جلسه ۷۳۵ مورخ ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
 
اصل دوم: اصول و مبانی
 
۱) حاکمیت اصول اعتقادی، احکام و اخلاق اسلامی در تمامی ابعاد دانشگاه (نهادینه سازى اصول، معارف، شریعت و اخلاق اسلامی و توجه به فرهنگ امامت، ولایت و انتظار در تمامى ابعاد دانشگاه اسلامى)
 
۴) تقدم تزکیه بر تعلیم (اولویت دادن به تربیت و تهذیب روحی و تعالی معنوی سرمایه انسانی دانشگاه و محوریت داشتن تزکیه در محتوای آموزشی و پژوهشی و تنظیم ساختار‌های دانشگاه)
 
۱۳) اعتلای فرهنگى فضای عمومی دانشگاه) انضباط بخشى و اعتلاى فرهنگى- تربیتى فضاى عمومى دانشگاه‌ها و رعایت شئونات محیط علمى و تعظیم شعائر در دانشگاه‌ها براساس فرهنگ اسلامى راهبرد ۱۴: نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاه‌ها و حفظ شئون محیط علمی دانشگاه.
 
اقدامات:
 
۱-۱۴- گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با تأکید براجرای ضوابط، تکمیل و متناسب سازی آن با مقتضیات دانشگاهی و مراکز آموزشی و نظارت بر حسن اجرا.
 
۲-۱۴- ایجاد سازوکار ترویج، اجرا و بروزرسانی طرح انطباق و بازنگری و کارآمدسازی شاخص‌ها و مراعات اصول آن در فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی.
 
۳-۱۴- اجرای دقیق و به روزرسانی استاندارد‌ها و آیین نامه‌های پوشش و رفتار حرفه‌ای در محیط‌های آموزش و درمان دولتی و غیر دولتی.
 
۴-۱۴- حمایت از پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی و کاربردی در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها قوانین و مقررات مرتبط با عفاف و حجاب
 
۵-۱۴- تشویق دانشگاهیان فعال دارای نوآوری و ابتکار در جهت ترویج و زمینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب.
 
۶-۱۴- بازنگری و بهسازی در طراحی فضا‌ها و بهینه سازی خدمات دانشگاه با هدف کاهش اختلاط غیرضروری دختر و پسر.
 
۷-۱۴ -بهسازی محیط‌های درمانی بر اساس معماری اسلامی- ایرانی به منظور ارتقاء سلامت معنوی.
 
۸-۱۴- ترغیب و حمایت از تأسیس و گسترش دانشگاه‌های ویژه دختران و پسران با رعایت عدالت و کیفیت آموزشی و حق انتخاب داوطلبانه خانواده ها.
 
۹-۱۴- تبیین و تدوین منشور حقوق بیمار و تکریم آن در فرایند آموزش و درمان و رعایت احکام شرعی و آداب اسلامی.
 
۱۰-۱۴- استفاده از فرصت‌های متون درسی مرتبط، جهت تبیین فلسفه، ارزش و موازین شرعی حجاب و عفاف با تأکید بر نتایج فردی و اجتماعی در محیط دانشگاه.
 
۱۱-۱۴- حمایت از طراحی، تولید، تأمین و دسترسی آسان به پوشش متناسب با ارزش‌های اسلامی جهت توسعه فرهنگ عفاف و حجاب.
 
۱۲-۱۴- تبیین آثار مثبت و سازنده حجاب و عفاف در رشد علمی و اخلاقی جامعه در جهت اقناع جوانان دانشجو و درونی سازی حجاب و آگاهی بخشی در مورد آثار و پیامد‌های منفی ترویج اخلاق جنسی غربی.
 
۱۳-۱۴- ایجاد سازوکار اثربخش جهت ترویج و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر متناسب با شئونات دانشگاه اسلامی.
 
۱۴-۱۴- ساماندهی و سیاست گذاری فرایند جذب دانشجویان مستعد، ارزشی و محجبه خارجی به ویژه از جهان اسلام و ارتقای وضعیت فرهنگی و سیاسی آنان.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار