راه اندازی نخستین ساختمان انرژی مضاعف کشور در اصفهان

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: نخستین ساختمان انرژی مضاعف کشور در منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

معاون شهردار اصفهان گفت:  این ساختمان   که در ساختمان منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان راه اندازی شده سالانه ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کند که می‌تواند الگویی برای سایر مناطق و یا شهر‌ها باشد.


مهدی بقایی تولید روشنایی با استفاده از آینه و عایق‌بندی حرارتی را از ویژگی‌های مهم این ساختمان برشمرد و گفت: با راه اندازی این ساختمان انرژی و تولید برق بیش از مصرف، سالانه ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بهره اقتصادی در بر دارد.


او گفت: در رده‌بندی ساختمان‌ها از حیث مصرف انرژی، رده نخست به ساختمان‌هایی اختصاص دارد که «دوستدار انرژی» نامیده می‌شود و تا حدود ۲۰ درصد از انرژی آن‌ها بصورت پاک تامین می‌شود.


بقایی با بیان اینکه رده دوم شامل ساختمان‌های «سبز» است که میزان صرفه‌جویی را به ۵۰ درصد رسانده‌اند گفت: ساختمان‌های «انرژی صفر» با همتراز کردن انرژی مصرفی و انرژی تولیدی در رده بعدی و بالاخره در رده چهارم ساختمان‌های «انرژی مضاعف» قرار دارند که انرژی تولیدی‌شان را به بیش از انرژی مصرفی‌شان رسانده‌اند.


معاون شهردار اصفهان گفت: در این طرح شیشه‌ها بصورت سه جداره طراحی شده و بین همه شیشه‌ها یک فضای خالی وجود دارد که منجر به ایجاد فضای گلخانه‌ای در ساختمان می‌شود و هدررفت انرژی را تقریبا به صفر می‌رساند که سبب صرفه جویی ۷۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال می‌شود.


او افزود: برای خرید پنل‌های خورشیدی، تامین تاسیسات تولید انرژی پاک و بهینه‌سازی این ساختمان ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.