۹ وسیله ای که در تمیز کردن آن ها زیاده روی می کنیم

شستشو و تمیزکاری یکی از ضرورت­‌های زندگی روزمره است، اما زیاده روی کردن در هرچیزی می‌تواند باعث ایجاد ضرر شود.

شاید عجیب به نظر برسد اما گاهی ضرر تمیز کردن می تواند بیشتر از فایده ی آن باشد. بعضی چیزها نباید زیاد تمیز شوند و به مراقبت ویژه نیاز دارند. ماهیتابه های چدنی، اثاثیه ی چوبی و حتی شلوارهای جین در صورت تمیز کردن یا شستشوی زیاد می تواند از بین بروند.

۱- حوله

لازم نیست حوله های خود را بعد از هر بار استفاده بشویید. اگر آن ها را خوب خشک کنید می توانید یک هفته از آن ها استفاده کنید. خشک کردن حوله ها بعد از استفاده، نه تنها در صرف وقت برای شستشوی آن ها صرف جویی می کند، بلکه ماندگاری آن ها را هم بیشتر می کند.
حوله

۲- اثاثیه ی چوبی

اسپری های پاک کننده ی سطوح چوبی که از موم درست شده اند، اگر بیشتر از یک یا ۲ بار در ماه استفاده شوند، می توانند باعث تشکیل یک لایه ی چربی روی سطح چوب شوند که گرد و خاک بیشتری را به خود جذب می کند. بنابراین اگر می خواهید اثاثیه ی چوبی خود را هر روز تمیز کنید، بهتر است این کار را با یک دستمال خشک انجام دهید.

۳- ماهیتابه چدنی

ماهیتابه چدنی

حتماً برای شستشوی ماهیتابه های چدنی خود هم از مایع ظرفشویی استفاده می کنید. اما این کار درست نیست، چرا که مایع ظرفشویی می تواند به چدن آسیب بزند. روش صحیح استفاده از محلول نمک کوشر درشت و آب برای از میان بردن سوختگی ها است. بعد از شستشوی ماهیتابه اجازه دهید خوب خشک شود، چرا که حتی چند قطره آب هم می تواند باعث زنگ زدگی چدن شود.

ماهیتابه های چدنی نیازی به شستشوی زیاد ندارند. اگر می توانید ماهیتابه را با صرفاً دستمال کشیدن آن تمیز کنید، همان کفایت می کند. باقی ماندن مقدار اندکی چربی بعد از تمیز کردن ماهیتابه ایرادی ندارد.

۴- آینه

تمیز کردن هر روزه ی آینه با اسپری های شیشه پاک کن می تواند به آن آسیب بزند، به طوری که ممکن است نزدیک لبه های آینه یا حتی در وسط آن لکه های سیاه رنگی ظاهر شود. بهتر است آینه را بیشتر از یک هفته تمیز نکنید تا با چنین مشکلاتی مواجه برنخورید.

۵- اجاق گاز

حتی اگر هر روز آشپزی می کنید هم دلیلی ندارد اجاق گاز خود را هر روز به طور کامل تمیز کنید، مگر اینکه واقعاً کثیف شود. مواد غذایی در حین پخت و پز با سطح اجاق تماس مستقیم پیدا نمی کنند و حرارت بالا هم میکروب ها را به شکلی مؤثر از میان می برد. می توانید بعد از پخت و پز، یک دستمال به اجاق بکشید و تنها ماهی یک بار آن را تمیز کنید.

اجاق گاز

۶- پولیور

ایرادی ندارد که پولیور خود را بعد از چندین بار پوشیدن بشویید. اگر زیر آن لباس به تن کرده باشید، تا پیش از شستشوی آن می توانید تا ۶ بار آن را بپوشید. شستشوی بیش از اندازه ی لباس های پشمی می تواند به آن ها صدمه بزند و آن ها فوراً شکل خود را از دست می دهند.

۷- شلوار جین

ایرادی ندارد شلوارهای جین خود را بعد از ۴ تا ۵ بار پوشیدن بشویید. جالب است که تولیدکنندگان شلوارهای جین حتی توصیه می کنند آن ها را تنها هر ۶ ماه یک بار بشویید. برای رفع بوی شلوارهای جین خود آن ها را طی شب درون فریزر بگذارید. از یک ترکیب طبیعی هم برای این منظور می توانید استفاده کنید؛ یک چهارم پیمانه الکل مالشی، یک چهارم پیمانه آب و ۳ قطر عصاره اسطوخودوس را مخلوط کنید و این ترکیب را به شلوارهای خود اسپری کنید.

شلوار جین

۸- لباس راحتی

اگر در خواب عرق می کنید، لباس راحتی ای که شب ها به تن می کنید را هفته ای یک بار یا هر ۳ تا۴ روز یک بار بشویید. با این حال، لازم به ذکر است که اگر لباس راحتی تان را تمام روز به تن می کنید، باید زودتر آن را بشویید. گرفتن یک دوش مختصر پیش از خواب به حفظ تمیزی لباس خواب تان کمک می کند.

۹- تلفن همراه

اگر هر روز تلفن همراه تان را تمیز می کنید باید بدانید که لزومی به این کار نیست. به جای این کار، پیش از دست زدن به تلفن همراه تان، دستان خود را بشویید. بهتر است تلفن همراه خود را هفته ای یک بار با دستمال های ضد باکتریال تمیز کنید.

منبع: روزیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همسفر
۰۲:۵۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
اینجور گزارشها از بیکار بودن که بهتره .راستی کدو تنبل کیلو چنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
شلوار جین رو نشوریم ولی بزاریم تو فریزر؟
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
لازم نیست هر اراجیفی رسانه های غربی می‌نویسند را شما ترجمه کنید و منعکس کنید !
اینکه شلوار جین با هزار آلودگی محیطی ناشی از تاکسی و اتوبوس و صندلی محل کار و .... را در فریزر گذاشت !!!! جزو همان راهکارهای ابلهانه و سفیهانه ایی است که در خیلی از مسائل دیگر نیز از ذهن سفیهان ترواش می‌شود!
اساس اسلام بر نظافت و پاکیزگی است. هر موقع لباس کثیف شد باید آنرا را با شوینده مناسب شست.
آخرین اخبار