از غارنوردی در کوهدشت کهن تا برکه ممنوعه

۵۰۰ متر قبل از خروجی آزادراه قم -گرمسار یک خروجی در سمت راست قرار دارد کافیست وارد آن شوید تا غار نمکی کوهدشت کهن و ماجراهایش را ببینید.

 این آخر هفته دلتان یک فضای جدید برای گشت و گذار می‌خواهد؟ حوصله‌تان از پارک و سینما رفتن سر رفته و فکر یک طبیعت‌گردی منحصر به فرد در ذهنتان چرخ می‌خورد؟ اگر همه این احوالات را دارید و وقتش را نیز هم. پیشنهاد ما یک غارنوردی است آن هم در غار نمکی گرمسار.
تا هوا هنوز به گرما نیفتاده شال و کلاه کنید. کفش با کفی محکم و چراغ قوه و بطری آب یادتان نرود. لباس‌هایتان راحت باشد و مناسب پیاده‌روی.

گرمسار در فاصله ۱۱۷ کیلومتری تهران قرار دارد و اگر می‌خواهید با ماشین شخصی از تهران یا شهر‌ها و استان‌های اطراف به گرمسار بروید، باید جاده قم- گرمسار را انتخاب کنید.

۵۰۰ متر قبل از خروجی این آزادراه، یک خروجی در سمت راست قرار دارد، به آن که وارد شوید راه رسیدن به معدن بی‌نظیر «کوهدشت کهن» پیش روی شماست. در مسیر رسیدن به معدن (غار نمکی) چشم که بچرخانید صخره‌های رنگارنگ نمک در لایه‌های مختلف را می‌بینید که زیبایی‌اش مبهوتتان می‌کند.

اما به راستی این همه زیبایی و تفاوت و اشکال از کجا آمده‌اند؟ قبل از حظ بصری تمام و کمال، بیایید کمی سفر را علمی کنیم! جالب است بدانید معدن «کوهدشت کهن» که در جنوب شرقی گرمسار واقع شده، جز سازند قم است. این معدن محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است و در داخل این گنبد‌های نمکی محل گیر افتادن نفت (تله‌های نفتی). 

راز و رمز غاری دستکن و نمکی

حالا که کمی به اطلاعاتتان در مورد مقصد اضافه شد، دیگر وقت تماشاست. کوهی بزرگ و نمکی پیش روی شماست و غاری وسیع را در دل خود جای داده. به اطراف که نگاه کنید، سنگ‌های ارغوانی، قرمز، سفید و طلایی حتما چشمتان را می‌گیرد. می‌توانید عکس بگیرید، کنارشان بایستید، لحظاتی دقیق نگاهشان کنید و از ظرافت خلقتشان لذت ببرید.

راستی اینجا یک معدن فعال است، قبل از ورود با مسئولان معدن هماهنگ کنید و بعد آن با خیال راحت نقشه گردش تان را کامل کنید.

خب بخش هماهنگی که تمام شد و خیالتان راحت. حالا بیایید در درون غار قدم بگذارید، دیواره‌های ورودی معدن طوسی هستند و هر چه جلوتر بروید روشن‌تر می‌شوند، این تغییر رنگ به سمت روشنایی به معنی این است که زمان حفر نزدیک است. کمی که جلوتر بروید ستون‌های بلندبالا شگفت زده‌تان می‌کند. ستون‌های با ارتفاع ۱۲ متر.

«حدود ده سال است که از معادن گرمسار نمک استخراج می‌شود. یکی از مهمترین این معادن، غار نمکی کوهدشت کهن است. می‌دانید مدل استخراج نمک از این معدن، غاری دستکن را ایجاد کرده و شما می‌توانید در آن قدم بزنید و از یک طبیعت گردی خاص، لذت ببرید.»
این‌ها را پژوهشگری طبیعت‌گرد می‌گوید و ادامه می‌دهد: «معمولا برای ساختن تونل در جاده‌ها از قالبی خاص الگو می‌گیرند، قالبی که تضمین کننده استحکام، دوام و امنیت تونل باشد، اما برای حفر دهانه و شکل‌گیری این غارنمکی تنها فاصله ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شده است و به طور تقریبی ارتفاع دو برابر عرض و به شکل مستطیل است.»

کم کم روشنایی کمتر می‌شود، چراغ قوه‌هایتان را روشن کنید، قدم‌هایتان را محکم بردارید و خوب به اطراف نگاه کنید. از تونل‌های پیچ در پیچ که رد می‌شوید، دیواره‌هایی از جنس نمک به رویتان لبخند می‌زنند دیواره‌هایی که در سرتاسر آن قندیل‌هایی از نمک آویزان است. حالا وقت حظ بردن است.
حتی می‌توانید یک نفس عمیق بکشید. هوای این غار به‌دلیل عبور از درون لایه‌های نمک تمیز، سالم و بدون آلودگی است. بسیاری از محلی‌ها معتقدند این هوا برای بسیاری از بیماری‌های پوستی و تنفسی می‌تواند مفید باشد. حتی اگر در اوج گرما به غار نمکی گرمسار سفر کنید همچنان از خنکای نسیم درون غار خوش‌خوشانتان می‌شود، ولی تا راه دارد فصل خنکی را انتخاب کنید که در مسیر هم اذیت نشوید.


برکه سبز در کنار معدن نمک کوهدشت کهن 

حالا که این همه راه آمدید این شما و این برکه خوش رنگ و دلربای غار نمکی. این برکه سبز رنگ است، با بارش باران ایجاد شده است در کنار معدن و ستون‌های نمکی سفیدرنگ، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بعضی‌ها چشم‌شان که به برکه می‌افتد، دلشان می‌خواهد تنی به آب بزنند، آن وقت است که باید تمام و کمال حرف بلدراه‌های بومی را گوش گرفت که می‌گویند: «این برکه فقط تماشایی است، نمک و املاح دارد که اگر بخواهید در آن آبتنی کنید فقط قرمزی و خارش و ناراحتی پوستی نصیبتان می‌شود.» پس هر چقدر خواستید عکس بگیرید، تماشا کنید، اما حتی از فکر رفتن در برکه هم رد نشوید!

راستی می‌دانید شما دارید در یک شگفتی زمین شناسی قدم می‌زنید و پایتخت نمک ایران وارد شده‌اید؟ بله درست شنیدید تونل نمکی در گرمسار بزرگترین معدن و تونل نمکی در منطقه خاورمیانه است و در حال حاضر ۴۰ تونل نمک را در خود جای داده است و این غار سهم عمده‌ای در استخراج نمک در کشور ایران دارد. پس بی حرف پیش، شما یک آخر هفته نمکی تمام و کمال داشته‌اید، این گشت و گذار گوارای وجودتان، منتظر باشید شگفتی‌های دیگری از ایرانگردی در انتظار شماست.

منبع: فارس

برچسب ها: غارنوردی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار