بهره برداری از طرح‌های نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: بعضی از طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان ظرفیت دارند که تا دوماه آینده تکمیل و به‌بهره‌برداری برسند.

حسینعلی مقصودی در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این واحد‌های مسکونی با حضور رئیس جمهور و در صورت تعویق سفر، این واحد‌ها با حضور یکی از مقامات ملی افتتاح خواهند شد.

وی افزود: باید ظرف چهار سال در حوزه طرح نهضت ملی مسکن، خودمالکین و بافت فرسوده ۵۷ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود، ۴۱ هزار از این واحد‌ها شهری و بقیه روستایی است.

مقصودی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری در شش فاز ۸۷ هزار و ۷۴۶ نفر ثبت‌نام از متقاضیان انجام شده است، اضافه کرد: پس از پالایش اولیه ۳۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، تاکنون ۱۹ هزار و ۱۳۶ نفر افتتاح حساب انجام داده‌اند و آورده ۱۵ هزار و ۳۸۹ نفر بالای ۴۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه پارسال پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران در چهارمحال و بختیاری برای متقاضیانی که در سامانه ثبت‌نام انجام داده بودند، انجام شد، خاطرنشان کرد: پارسال، ۲۹۴ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن در استان پرداخت شد، مقرر شد تسهیلات ودیعه مسکن به ۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند، اما طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شد این عدد به ۱۵۰میلیون تومان افزایش پیدا کند و منتظر ابلاغ این مصوبه هستیم.

مقصودی گفت: تاکنون ۱۹۶ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های طرح‌های نهضت ملی مسکن راه و شهرسازی، ۲۶۱ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های بنیادمسکن انقلاب اسلامی، ۷۰ میلیارد تومان به پروژه‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و ۱۵۵ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های خودمالکین پرداخت شده است.

وی در خصوص اختصاص زمین در طرح جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: به خانواده‌هایی که بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم شده‌اند یک قطعه زمین رایگان واگذار می‌شود، البته یک هزینه اندک برای آماده‌سازی دریافت می‌شود که متقاضیان هزینه آماده‌سازی را در اقساط هشت ساله پرداخت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


مقصودی با بیان اینکه تاکنون ۱۷۴۹ نفر در طرح جوانی جمعیت برای دریافت زمین رایگان در چهارمحال و بختیاری ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بیش‌ترین ثبت‌نام در این طرح در لردگان با ۵۴۵ متقاضی و ۴۵۴ نفر در شهرکرد است، خانواده‌هایی که دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال نیز هستند، نیز مشمول این طرح می‌شوند، واگذاری زمین در این طرح از اواخر خرداد آغاز می‌شود، واگذاری زمین در شهرکرد در یکی از محلات منظریه است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: درصدد هستیم تا مداخله دولت در ساخت و ساز کمتر شود، این کار کیفیت ساخت مسکن را بالا می‌برد، روش خودمالکی بهترین روش برای ساخت و ساز مسکن است.

وی با بیان اینکه احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد در سال ۱۴۰۰ در محله ۳۴ منظریه در استان آغاز شد، افزود: بخشی واحد‌ها در مرحله نازک‌کاری، نصب تاسیسات و نما هستند، مشارکت متقاضیان در تامین آورده کار را تسریع می‌کند، در حال حاضر سه هزار واحد در محله ۳۴، سه هزار و ۴۰۰ واحد در محله ۴۰ و هزار و ۱۰۰ واحد در محله ۳۲، هزار و ۵۰۰ واحد در محله ۴۱ و هزار و ۶۰۰ واحد در محله ۴۲ در حال ساخت است.

مقصودی با بیان اینکه ۱۰هزار و ۵۰۰ متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد ساماندهی شده‌اند، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه سامانه برای ثبت‌نام متقاضیان جدید باز شود.

وی در خصوص تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: این تسهیلات در نقاط مختلف کشور و استان‌ها یکسان نبود، باتوجه به اینکه هزینه ساخت مسکن در شهرستان‌ها بالاتر از مراکز استان‌ها است، مقرر شد مبلغ تسهیلات در تمامی نقاط به ۵۵۰ میلیون برسد.

مقصودی اضافه کرد: در سابق تسهیلات بانکی در طرح نهضت ملی مسکن برای واحد‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد اختصاص پیدا می‌کرد، در مصوبه اخیر شورای عالی مسکن مقرر شد تسهیلات پس از پایان سفت‌کاری آزاد شود تا به جای فشار به متقاضی از تسهیلات استفاده شود.

وی افزود: نوسان قیمت مصالح ساختمانی موجب شده تا پیمانکاران با مشکل مواجه شوند و هزینه تمام شده مسکن با تورم افزایش پیدا کند، توافقاتی با وزارت صمت برای تامین مصالح صورت گرفته است تا مصالح با قیمت ثابت در طول سال در اختیار سازندگان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن قرار بگیرد که این مسئله به کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمک‌های در نظر گرفته شده برای حمایت از اقشار کم‌درآمد برای تامین آورده در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: از محل صندوق ملی مسکن برای دهک‌های یک تا چهار و افراد زیر پوشش نهاد‌های حمایتی تسهیلات درنظر گرفته شده است، برای دهک‌های یک تا دو ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود دو درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله و برای دهک‌های سه و چهار ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با همین شرایط در نظر گرفته شده است، کاهش نرخ سود تسهیلات در این طرح برای متقاضیان از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد مطرح شده و منتظر مصوبه هستیم.

مقصودی با بیان اینکه مقرر شده است که چهار شهر جدید در استان‌های ساحلی کشور ایجاد شود، گفت: ساکنان سایر استان‌ها می‌توانند در این شهر‌های توریستی برای ساخت مسکن سرمایه‌گذاری کنند، طبق توافقات اولیه بندر دیلم برای چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای ساخت و ساز مسکن در بافت‌های فرسوده بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است، گفت: این بسته‌ها ۱۹ بند دارد، این مشوق‌ها شامل تراکم بیش‌تر از سایر محلات، افزایش سطح اشغال واحد، اجازه ساخت واحد تجاری در محلات واجد شرایط است.

مقصودی افزود: ۱۰۲ طرح با ۴۲۴ واحد در سال گذشته در استان تسهیلات دریافت کردند، این تسهیلات ۳۵۰ میلیون با سود ۹ درصد است، سهمیه استانی امسال اعلام نشده است.
وی در خصوص تخصیص اراضی به شهرداری شهرکرد برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک منظریه، بیان کرد: دو هفته گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان زمین تجاری به شهرداری معرفی شد تا فروش راحت‌تر باشد.

مقصودی با اشاره به اینکه آورده متقاضیان در پروژه‌های نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری متفاوت است، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث کندی کار شده است و امکان جابجایی متقاضیان در پروژه‌ها وجود ندارد، اگر متقاضیان در آورده همکاری داشته باشند، آمادگی داریم تا ۷۰ درصد واحد‌ها را تا پایان سال تحویل بدهیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۰۰ از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مختص پروژه‌های راه و شهرسازی است، بیان کرد: ۱۲ طرح از پروژه‌های راه و شهرسازی دارای ردیف ملی هستند.

تحویل ۳۰۰ واحد بنیاد مسکن به متقاضیان در چهارمحال و بختیاری

کامران رهی معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص زمان تحویل واحد‌های مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: ۱۵۰ واحد از واحد‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، ۳۰۰ واحد‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۵۰ واحد از پروژه‌های راه و شهرسازی در پایان خرداد آماده تحویل می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌هایی مانند آب، گاز و برق برای واحد‌های مسکونی در شرف تحویل در شهرکرد در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده است، شبکه فاضلاب محله ۳۴ انجام و اقداماتی برای دفع فاضلاب در سایر محلات نیز پیش‌بینی می‌شود.

رهی با بیان اینکه تعلل در پرداخت آورده توسط متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن موجب زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌ها می‌شود، توضیح داد: تورم نیز بر میزان آورده تاثیرگذار است، برآورد قیمت تمام شده بر اساس تورم سالانه انجام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: قیمت تمام شده مسکن در طرح نهضت ملی ۳۰ درصد کمتر از شخصی‌سازی است، فرد در صورت تمایل می‌تواند تسهیلات را یکجا تسویه کند، اما استفاده از تسهیلات به نفع متقاضی خواهد بود، زیرا بازپرداخت ۲۰ ساله تعیین شده است.

در طراحی واحد‌ها در پروژه تلاش شده تا مشاعات به حداقل برسد

یادگاری یکی پیمانکاران راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد، اظهار داشت: پروژه ۱۵۰ واحدی هوداک سازه در ۱۲ بلوک در حال اجرا است.

وی بیان کرد: همه واحد‌ها در این پروژه دو خوابه هستند و مساحت مفید واحد‌ها بین ۹۸ تا ۱۰۵ متر مربع است، نصب آسانسور، موتورخانه، پمپ، نصب درب و پنجره، کلید و پریز جزو تعهدات پیمانکار بوده و نصب پکیج و کمد دیواری بر عهده صاحبخانه خواهد بود.

یادگاری با بیان اینکه در طراحی واحد‌ها در پروژه تلاش شده تا مشاعات به حداقل برسد، توضیح داد: اتاق‌های خواب و پذیرایی دارای نور مستقیم هستند، تراس‌های خوبی دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.