خودکفایی ایران در تولید گندم تا سال آینده

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال آینده، ایران در تولید محصول استراتژیک گندم به خودکفایی می‌رسد و از واردات این محصول بی نیاز خواهد شد.

امروز میز اقتصادی به خودکفایی در مباحث کشاورزی و روستا از دیدگاه امام خمینی(ره) با حضور مهاجر معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی و ورمزیاری کارشناس کشاورزی پرداخت.

مهاجر معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی گفت: امام همیشه تاکید داشتند باید در کشاورزی خودکفا باشد و دستش جلوی آمریکا دراز نباشد، امنیت غذایی همیشه مدنظر امام خمینی بوده است. چه قبل و چه بعد از انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) به طور قاطع در خودکفایی محصولات غذایی و کشاورزی تاکید داشتند و آن را موجب پیشرفت، رونق، آبادانی و مقدمه‌ای بر استقلال کشور در سایر زمینه‌ها می‌دانستند.

در گذشته وابستگی شدیدی به برخی از محصولات کشاورزی داشتیم بعداز انقلاب به دستور امام جهاد کشاورزی فعال و در گندم خودکفا شده ایم برنامه اصلی ما پاسداری در خودکفایی گندم است، ما سال گذشته ۷ و نیم میلیون تن گندم خریداری کرده ایم، چون خشکسالی باعث نابودی شد انقلاب در شرایطی پیروز شد که در ۱۵ سال آخر حکومت پهلوی بخش کشاورزی ایران رو به زوال و نابودی بود و ما در جهان به عنوان واردکننده اصلی محصولات کشاورزی و غذایی شناخته شده بودیم و این درحالی بود که قبل از حکومت پهلوی ما یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی بودیم. قبل از انقلاب ۱۴ میلیون تن در زراعت، ۲۶ میلیون تن در کل محصولات کشاورزی از جمله، لبنات، شیلات و باغبانی زارعت داشتیم.

در حالیکه امروز میزان زراعت در کشور به ۱۲۵ میلیوتن تن رسیده است. در بخش گندم، علوفه، دانه‌های روغنی، برنج و شکر قبلا از انقلاب از خارج وارد می‌شد الان با جمعیت ۸۵ میلیون نفر در کشور ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل کشور تهیه می‌شود و این در حالی است که خودکفا هستیم.

در طول سال‌ها در مسیر خودکفایی حرکت کردیم، اما محور اصلی در حوزه کشاورزی هیچ گاه به شکلی که مد نظر امام بود در مسیر قرار نداشت و مورد توجه جدی نبود توان تولید کشاورزی چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تن است باید با یک حرکت جهادی اقدامات انجام گیرد.

تاکید امام در کشاورزی خیلی زیاد بوده حال ما چقدر در این راستا تلاش کردیم بر اساس آمار از ۲۵ میلیون تن تولیدات به ۱۲۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی رسیده ایم البته این نیاز ۸۰ درصدی کشور است و در برنامه هفتم به ۹۰ درصد باید برسیم البته گاهی ما در برخی موارد وابستگی داریم مانند دانه‌های روغنی در مسیر خودکفایی حرکت کردیم، اما با آرمان امام فاصله داریم قانون اساسی هم به خودکفایی اشاره دارد.

در شکر و پنبه می توانیم خودکفا باشیم،ما در گندم در سال آینده خودکفا می شویم و برنامه داریم این موضوع را حفظ کنیم،۲۵ استان ما با خشکسالی مواجه بوده اند تمامی این موضوع به جهاد کشاورزی مرتبط نمی شود بلکه نهادهای دیگر مانند وزارت نیرو و غیره هم در این امر دخیل هستند بعداز نفت،پنبه در صدر صادرات کشورمان بوده است،اگر ما بتوانیم با کمک دستگاه های زیر بط در بازده زمانی ۳ سال آینده در دانه های روغنی به خودکفایی برسیم.

در ادامه ورمزیاری، کارشناس کشاورزی گفت: انقلاب در شرایطی پیروز شد که در ۱۵ سال آخر حکومت پهلوی بخش کشاورزی ایران رو به زوال و نابودی بود و ما در جهان به عنوان واردکننده اصلی محصولات کشاورزی و غذایی شناخته شده بودیم و این درحالی بود که قبل از حکومت پهلوی ما یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی بودیم.

ورمزیاری کارشناس کشاورزی، بسیاری از محصولات خودکفا بودیم با روشنگری امام خمینی (ره) خودکفایی به عنوان یک ضرورت در اقتصاد کشور حاکم و برنامه ریزی برای کاهش وابستگی به ویژه در بخش کشاورزی انجام شد. هر چنداز نظر خوداتکایی در تامین محصولات کشاورزی در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اما در برخی از اقلام مانند نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و چند محصول غذایی و کشاورزی وابستگی بالایی داریم.

الان در سیاست برنامه هفتم فاصله زیادی برای خودکفایی در بخش کشاورزی هستیم، متاسفانه زمین‌های داخل کشور در حال خوردی اراضی هستیم و نگاه و ارزشی به آن‌ها نمی‌شود، ولی در کشور‌های دیگر اهمییت خاصی به زمین‌های کشاورزی داده می‌شود. متاسفانه آب به بخش کشاورزی داده نمی‌شود وای به طوری که برای ساخت ویلا تمام اختیارات کامل قرار داده می‌شود، اگر مسئولین بخواهند برای سودآوری بخش کشاورزی تلاش کنند باید این دو سیستم تولید و مالی بر هم منطبق باشند یعنی اگر بتوانند همدیگر را درک کنند مشکلات این بخش مرتفع می‎ شود.

برچسب ها: کشاورزی ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار