مصرف آرد واحدهای خبازی با اجرای طرح هوشمندسازی ۲۰ درصد کاهش می یابد

بسیاری از فعالان حوزه آرد و گندم براین باورند که اجرای کامل طرح هوشمندسازی نان در کاهش مصرف آرد، جلوگیری از نشت آرد به بازار سیاه و کنترل قاچاق تاثیر بسزایی دارد.

طرح هوشمندسازی کارتخوان واحدهای نانوایی از خرداد سال گذشته با هدف ثبت آرد مصرفی در سامانه و جلوگیری از نشت آرد واحدهای خبازی در بازار سیاه اجرا شد و از اسفند سال گذشته وارد مرحله جدیدی شد به طوریکه از فروردین  امسال در سراسر کشور این مرحله تحت عنوان شناورسازی سهمیه آرد نانوایان با رویکرد عادلانه سازی ساختار توزیع آرد یارانه ای به مرحله اجرا درآمد.

با توجه به آنکه واحدهای خبازی برمبنای عملکردشان سهمیه آرد دریافت می کنند، بسیاری از نانوایان اذعان می کنند که کارت های تکراری جزء تراکنش آنها محسوب نمی شود، درحالیکه آنها سیستمی در واحدهای نانوایی خود ندارند که با شناسایی کارت های تکراری از انجام تراکنش اجتناب کنند، لذا وزارت اقتصاد فرآیندی برای آموزش و اطلاع نانوایان از اینکه تراکنش های تکراری منجر به کاهش سهمیه آنها می شود، تعریف کرده است که در این راستا نانوایان روزانه می توانند با برقراری تماس  با مرکز پیش بینی شده سوالات خود را بپرسند.

در روزهای گذشته آقای محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی از کاهش سهمیه آرد یک‌چهارم واحدهای نانوایی خبر داد و گفت: ۷۵ درصد واحدهای نانوایی های سراسر کشور با افزایش یا عدم تغییر سهمیه آرد مواجه شده اند.

مشاور وزیر اقتصاد می‌گوید: در مرحله شناورسازی کاهش و افزایش سهمیه آرد نانوایی ها دائمی نیست. منطق طرح بر این پایه است که وقتی عملیات فروش نان به صورت طبیعی انجام می شود با عدم تغییر یا افزایش سهمیه مواجه خواهند شد اما اگر تراکنش غیر واقعی ثبت شود یا فروش نان انجام نشود، سهمیه آرد نانوایان کم خواهد شد که در صورت برگشت به روال عادی عرضه نان، سهمیه آرد آنها افزایش می یابد.

در بررسی های میدانی برخی افراد از سوء استفاده برخی واحدهای نانوایی مبنی بر افزایش قیمت نان یا دریافت مبلغ بالاتر در صورت عدم‌کارت بانکی برای خرید نان خبر دادند، این درحالی است که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد می گوید: هرگونه افزایش قیمت و گران فروشی نان ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود.

امراللهی می گوید: با توجه به محدودیت های بازرسی، مردم می توانند با ما همکاری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

بنابر گفته بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان حوزه آرد و نان اجرای کامل طرح هوشمندسازی و آزادسازی قیمت آرد و نان و پرداخت یارانه مستقیم به خانوارها می تواند مصرف آرد واحدهای خبازی را حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهد که این امر در خودکفایی گندم هم تاثیر بسزایی دارد.

اجرای صحیح طرح هوشمندسازی نان امری مهم در کنترل قاچاق آرد

آقای محمدحسن جلالی، مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: گرچه اجرای اصولی فاکتورهای مدنظر طرح هوشمندسازی در صرفه جویی آرد و نان تاثیر بسزایی دارد، اما از الان نمی توان پیش بینی کرد که این روند در آینده چطور خواهد بود.

او با بیان اینکه اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان  با سیاست های مدنظر وزارت اقتصاد فاصله دارد، افزود: با وجود آنکه این سامانه براساس داده ها اطلاعات می دهد، از این رو ایرادات آن در سامانه باید اصلاح شود.

جلالی درباره تاثیر اختلاف قیمت آرد با آن سوی مرزها در سوء استفاده واحدهای نانوایی گفت: کنترل و نظارت دستگاه های مسئول در مرزها و اجرای صحیح طرح هوشمندسازی در کنترل قاچاق گندم تاثیر بسزایی دارد و با اجرای ناقص این طرح، چشم انداز مدنظر مسئولان وزارت اقتصاد محقق نمی شود.

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی آرد و نان بازرگانی دولت گفت: اکنون خبازی ها در سطح کشور برمبنای عملکردشان سهمیه آرد دریافت می کنند و بخشی از واحدهای نانوایی که سهمیه آنها صفر شده، نیاز است که در جهت تامین نان مردم سهمیه تخصیص داده شود. همچنین آرد روستاییان و عشایر طبق روال قبل توزیع می شود.

بنابر آمار تعداد کارتخوان های هوشمند عرضه نان در نانوایی ها به عدد صد هزار رسیده است، کارتخوان هایی که علاوه بر عرضه نان در تعیین سهمیه آرد نانوایی ها هم نقش اساسی دارند. 

آزادسازی آرد و نان امری مهم در جلوگیری از رانت و فساد واحدهای خبازی

آقای عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه هوشمندسازی کارتخوان های مورد استفاده واحدهای خبازی در جلوگیری از رانت و فساد تاثیر چندانی ندارد، گفت: تازمانیکه قیمت آرد و نان اصلاح نشود، تخلفات و ریزش ها ادامه دارد.

به گفته او، بنابر بررسی های صورت گرفته حداقل ۱‌.۵ میلیون تن ریزش آرد و تخلف در واحدهای خبازی داریم که با آزادسازی قیمت آرد و حمایت از اقشار آسیب پذیر، سوء استفاده در این بخش به پایان می رسد.

هاشمی ادامه داد: دولت با احتساب نرخ خرید گندم از کشاورزان و هزینه های حمل باید آرد را در اختیار واحدهای خبازی و صنف و صنعت قرار دهد و سپس یارانه را به جای واحدهای خبازی و کارخانه، مستقیم در اختیار خانوارها قرار دهد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با اجرای طرح آزادسازی نرخ آرد و نان و پرداخت یارانه به دهک های ضعیف به جای واحدهای خبازی پیش بینی می شود که مصرف آرد و گندم در کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد که این امر در رسیدن به خودکفایی تولید این محصول استراتژیک تاثیر بسزایی دارد.

وزارت اقتصاد با وجود ثبات قیمت آرد، اما برای جبران دیگر افزایش هزینه‌های تولید نانوایان به‌طور روزانه ۱۵ تا ۳۰ درصد قیمت نان فروخته‌شده را به‌طور مستقیم به حساب نانوایان واریز می‌کند که براین اساس افزایش قیمت نان تخلف و گرانفروشی است.

۲۵ درصد واحدهای نانوایی دچار کمبود سهمیه شدند

آقای بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: علی رغم گذشت یکسال از اجرای طرح هوشمندسازی، اما هنوز دستورالعمل نحوه اجرای نان به نانوا داده نشده است تا واحدهای خبازی مرتکب تخلف  نشوند.

به گفته او، بنابر آمار اعلامی ۲۵ درصد واحدهای نانوایی دچار کمبود سهمیه شدند که به اعتقاد بنده بیش از ۹۰ درصد مشکلات فعلی واحدها مبنی بر کاهش سهمیه در اثر بی اطلاعی بوده است.

نوروز مقدم ادامه داد: در حال حاضر واحدهای خبازی برای فروش نان نقدی، نان خیرات یا کارت های تکراری خرید نمی دانند چطور باید عمل کنند و به عبارت دیگر واحدهای خبازی که سیستمی نیستند که از فروش نان با کارت های تکراری اطلاع داشته باشند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی افزود: با توجه به هوشمندسازی کارتخوان های واحدهای خبازی باید مسئولان به گونه ای برنامه ریزی می کردند که با هرکارت ملی به تعداد دفعات مشخص در روز اجازه خرید داشت؛ اما چون چنین محدودیت هایی در اجرای این طرح در نظر گرفته نشده، واحدهای خبازی نباید تاوان دهند.

به گفته او، با توجه به گرانی نهاده های دامی و علوفه ممکن است برخی واحدهای دامداری اقدام به خرید نان و جایگزینی با نهاده دامی کنند که متاسفانه سهمیه واحدهای نانوایی به علت تراکنش های تکراری کم شده است. این درحالی است که آن واحد مرغداری یا دامداری در طول روز ممکن است چندین بار از این واحد خرید کرده باشد.

نوروز مقدم گفت: با اجرای کامل طرح و ابلاغ دستورالعمل ها به واحدهای خبازی، بسیاری از سهمیه های کسر شده واحدهای خبازی باز می گردد.

با توجه به آرد یارانه ای واحدهای خبازی و اختلاف معنادار با بازار سیاه، همه ساله شاهد رانت و فساد در این حوزه بودیم که اجرای کامل طرح هوشمندسازی آرد و نان به تخلفات قاچاق و سوء استفاده فروش آرد پایان می دهد، حال انتظار می رود وزارت اقتصاد سیاست هایی را اتخاذ کند که برای کاهش سوء استفاده های احتمالی هرکارت ملی در روز بتواند مقدار مشخصی نان خریداری کند چراکه این امر به سبب کاهش مصرف آرد در واحدهای خبازی می تواند دستاورد خودکفایی گندم را به همراه داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۶:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
آینده درخشانی در انتظار ملت ایران است خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
من 40سال درنانولیی بوده ام حتی بازرسان هم بلد نیستن بزاریدنانوابدبخت کارش رابکندسرپوش ندارید برای کارهای خود....
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۸:۴۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام تا نان دو نرخی درچرخه کار هست نه نونوا درست عمل می کنند نه این وز درست می شود ارد باید یک نرخ داشته باشد قیمت نان لواش یا تافتون باید سراسر یک استان یک نرخ داشته باشد البته دولتی در غیر این صورت آرد ازد کنند دولت هم کیفیت نان بالا می رود هم رانت خوار ی کم می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تعدادی از نانوایان در اردبیل به جای نایلون ۴عدد نان لواش کم می‌کنند و همین نانوا اگر روزانه ۲۰۰ مورد این کار را انجام بده روزانه دو کیسه میزان پخت را بیشتر نشان می‌دهد و ماهانه ۶۰ کیسه آرد را وارد مجرای قاچاق آرد میکند امید است مسئولین پیگیر ای تخلف آشکار هم باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
20 درصد کاهش نیافت بلکه 20 در صد از سهمیه نانواها را حذف کردن درحالی که نان قوت لایموت مردم است هم سهمیه ها کم شده هم قیمت نان افزایش یافته دولت تحت عنوان مردمی سازی تمام کاری که انجام می دهد افزایش فشار بر روی زندگی مردم است ومسئله نان تبدیل به یک چالش برای مردم شده صفهای طویل جلوی نانوایی ها بیانگر ونشانه مسلم آن است ساعت 5 صبح میری نانوایی می بینی نفر پنجاهم هستی وتا ساعت 9 صبح باید توصف باشی تا شاید نون به تو برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
وقتی نتونی برنج بخری ناچار مجبوری نان بخوری وکمبود ارد میاری دراین میان ارزه وتقاضا مثل کارخانه های خودروسازی نابرابری بوجودمیاد ودراین وسط آرد فروش ونانوا دست به قاچاق آرد میزنند وکمی نان به دست مردم میرسد پس باید اصلش را درست کرد وبا بگیر وببند هیچ چیز درست نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
میشه بازرس بفرستن واسه پخت نان؟؟؟...
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۰۵:۰۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سهمیه های کم شده بدون دلیل وبدون اگاهی کم کردن مالِ مردم نه نانوا
Iran (Islamic Republic of)
رحمانی
۲۲:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
مال من هم کم کردن من تو روستا نون میپزم الان نسبت به زمستان پخت دو برابر شده ولی آرد نداریم کو گوش شنوا به داد نانوا برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
با سیاستگذاری های هوشمندانه انجام شده فعلا که در کاشان نانوایی ها یک روز در میون تعطیل می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
اگر نان کیلوئی بشود بهتره ...واما کیفت آرد هم خیلی پائین است .واما نانوایی های سنگک که کارت می کشن مثلا اگر من کنجدی بخواهم با همان دستگاه و مبلغ می کشد از کجا معلوم که چندتا نان با کنجد بوده ویا بدون کنجد نایلون هم هزارتومان حساب می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
نانوایی و نانوا تا چند وقت دیگه تعطیله؟ قیمت نان بی حد ارزونه ؟ الانش کارگرش نایاب شده
مگه نانوایی بزنید با ای درامد و دستمزد خودتون توش کار کنید وگرنه دخل گارکرشو اوزدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
پس افغانی چی آنها از مال بیت‌المال استفاده می‌کنند بیرون کنید همه مجانی شده برای افغانی چشم به خروج افغانی توسط دولت نباشید فقط ملت می‌تواند خانه بهشون ندهی مدرسه پارک رفت آمد ازدواج با آنها حرام کنید شیطان از افغانی بهتر هست اينم طالبانی چرا جرت به شهرها غرب کشور ندارند آن جا همه کرد و لر لک هستند اگر جرات دارید بیا
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
همه نانوایی‌ها بسته اصلا نون گیر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۵:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
اگه اینجور که شما ها می گوید هیچ کس نان نمی خوره نانواها نان نمی پزن پس مردم چی می خورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تو نیم من هستی هر کسی خبر از حال و روز خودش داره
Iran (Islamic Republic of)
نانوا
۱۴:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
وقتی اقلام خوراکی گران می‌شود مصرف نان زیاد می‌شود پخت افزایش داشته اینه مسئولین بهتر ازهمه می داند تنها آرد کسانی کم شده که بارابطه سهمیه می گرفتند ودر بازر ازد می فروختند
Iran (Islamic Republic of)
نانوت
۱۴:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
فقر باعث می‌شود مصرف نان افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۶:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا ولی دولت میگه مردم چرا نان میخورن باید آجر و سیمان میل کنند تا دولت بتوانم کم بود بودجه خود را جبران کند دولت مردم را دوست دارم و دوست دارد غذایی بهتر جایگزین نان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
ارد فروشی کم شده که مصرف نانوایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
در اراک نان سنگک شنی ۱۶۵۰ تومن است دیروز دیدم یکی از مشتریان به شاطر گفت ۴ تا نان کنجدی بزرگ می خواهم ، شاطر گفت ۲۵ نان ساده بزن در دستگاه ، از هر دری که می خواهند فروش آرد آزاد را کنترل کنند باز از یک راه دیگه قانون را دور می زنند ، در واقع مسول این سو استفاده نانوایان خود مردم هستند ، یکی نیست بگوید مرد حسابی بجایی ۴ تا نان بزرگ کنجدی خوب همان ۸ تا نان کنجدی بگیر ، نان کنجدی در اینجا قیمتش ۲۶۵۰ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
صفهای نانوایی را ببینید ایران شبیه شعب ابوطالب شده خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
باسلام انقدر دروغ نگوید من نانوا هستم از همه کم کردند طبق کارت خوان آرد نمی دهند هیچ کسی جواب گو نیست نه کارت تکراری داشتم نه تخلف هر کاری مسئولین گفتن من انجام دادم بازم کم شد
Germany
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
فقط بلد هستید نان مردم ببرید چرا دری وری میگید خدا به دادمان برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دولت هیچ وقت حریف نانوا نمیتواند بشود نانوایی محله ما در گلتپه جاده ورامین روزانه ۹کیسه سهمیه دریافت میکند ولی دریغ از یک کیسه پخت در روز
Iran (Islamic Republic of)
عقل
۱۲:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
۸ میلیون افغانی
۴۰ میلیون نان مصرف میکنن
میشه ۳۳۳۳۳۳ گونی آرد
میشه ۱۳ میلیون کیلو آرد
میشه ۱۳ هزار تن آرد در روز
میشه ۱۳۵ میلیارد تومن یارانه‌نان در روز به مهاجران افغانی داده میشه
حالا هی با طالبان مذاکره کنید که یه آفتابه آب بهمون بدن

با این پول در هرروز میشه کل آب زاهدان رو از دریای عمان تصفیه کرد و بدون منت بهشون داد
مهاجران رو اخراج کنید ما نروژ و سوئیس نیستیم گداپروری کنیم
هر کی با مهاجرا موافقه خرجشونو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
آفرین به این حرف حق
اخراج افغانی‌ها از خاک ایران توی منطقه غرب کشور فکر نکنم افغانی پیدا بشه والا برايش گران تمام میشه ملت مقصرند توی شهری‌ خودشان باید افغانی را بیرون کنند مهاجر به نفع دولت هست درآمدی برای دولت هست گفتم فقط ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تازه این آمار مهاجرین قانونیه که شناسایی و کارت آمایش دارند خدا می دونه چه تعداد غیر قانونی دارند زندگی می کنند
نصف جمعیت شهری تهران بیشتر از جمعیت شهر هایی مثل مشهد اصفهان تبریز مهاجر داریم!!
بعد مسئولان مدیران به این فکر نمی کنند که اینها خورد خوراک پوشاک رفت آمد دارو انرژی غیره غیره مصرف خواهند داشت!؟
جمعیت ایران 85 میلیون با مهاجرین قانونی غیر قانونی بالای 100 میلیون نفر بعد مسئول نسخه برای 80 میلیون نفر می پیچند!؟
تعجب نداره همیشه با کمبود مواجه میشیم!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
ادم دزد و بی وجدان را هر کاری کنید عمل خلاف خود را انجام می دهد
Iran (Islamic Republic of)
عدالت کجاست؟
۱۲:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
بخدا ما نانواداران آرد نداریم پخت کنیم.همه نباید به پای تعداد محدودی از متخلفان بسوزیم.دولت گفت که بر اساس تراکنش کارتخوان آرد میدیم،چرا به وعده اش عمل نمیکنه؟؟؟ هم مردم و هم نانوادار متضرر هستند،وقتی آرد یک نانوایی رو کم میکنید باید به نانوایی دیگر اضافه بشه،مگه سرانه هر شهری مشخص نیست؟؟نمیشه که از همه نانوایان سهمیه آرد را کم کرد،پس سرانه مصرفی مردم چی میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
آرد را کیلویی به مردم نفروشید خوب این چه کاریه ؟؟؟؟؟ مردم نون میخوان آرد را میفروشید ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
بهترین راهکار آزاد سازی کامل قیمت آرد میباشد. هیچ سوپسیدی به آرد نانوایی ندن. مثل کاری که برای روغن های خوراکی اتفاق افتاد و یارانه آرد هر نفر در ماه به میزان مشخصی در کارت بانکی مردم شارژ بشه تا هر چور خواستن و هر مدل نانی که خواستن بخرن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
چرا نانوایی سرکوچه ما بجای 10 نان و1 نایلون 11 تا نان میزند و مبلغ 200 تومان اضافه میگیرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۱۳:۵۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
خدا پدر نانوایی سر کوچه شما را بیامرزه !! نانوایی سر کوچه ما ۵ عدد نان کنجدی را ۱۰ عدد ثبت میکنه که با یک نگاه میشه کنجد ها را شمرد .
Iran (Islamic Republic of)
ه م
۲۲:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
آفرین درسته. سایز نان ها نصف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
این شیوه و دستگاه های جدید نانوایی بجای بهتر شدن بدتر شده
اول اینکه طرف میره با 7_8 کارت از بانک های مختلف نان میخره و طبق فروش ثبت شده سهمیه دریافت میکنه سوال از کجا میفهمند که فلان تعداد نان فروخته شده به نان تبدیل شده و تحویل داده شده!؟
طرف 10 تا کارت مختلف پیدا میکنه باهاش طی روز با فاصله فقط کارت میکشه بدون خرید واقعی نان هر کارت 20 تا نان حساب کنید در روز 200 تا نان که وزنش میشه یک کیسه آرد!در ماه 30 کیسه آرد سهمیه!!
دوم اینکه بعضی نانوا ها بجای ثبت پلاستیک در دستگاه تعداد نان میزنند به عبارتی برای فروش هر پلاستیک دو عدد نان اضافه می زنند سوال اینجاست که هدف از این طرح کنترل تعداد نان هاست یا پلاستیک!!!؟ طرف 10 تا نان میخاد بعد توی دستگاه 10 تا نان میزنه و 8 تا نان تحویل میده! کاری به قیمت پلاستیک نداریم اصل مطلب اینکه بجای نانی که فروخته نشده سهمیه دریافت میکنه اگر برای 10 نفر در روز این کار بشه روزی 20 تا نان و در ماه 600 تا نان که وزنش میشه 4_5 کیسه آرد! بستگی به وزن نان های مختلف کمتر بیشتر
سوم اینکه فروش نان غیره بجای نان اصلی مجوز دار است ( مثل کنجدی، روغنی، ساندویچی، و...و...)با توجه به اینکه وزن مشخصی نداشته و قیمت آنها بالاتر است در دستگاه هر تعداد فروش از این نوع نانها رو چندتا نان ساده زده به طبع آن سهمیه بیشتر می گیرد سوال چرا در نانوایی های دولتی اجازه چنین کاری داده می شود!؟
نانوایی آزاد پز بخش خصوصی رو مجوز دادند برای پخت این نوع از نان ها هرکی میخاد بره آزاد پرداخت کنه تهیه کنه
این جراحی اقتصادی بجای بهتر شدن روز بروز بدتر شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
اينم حرفی درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
اونایی که منفی دادن احتملا نانوا هستند که دستشان رو شده
الان یک نانوا 10 تا کارت مختلف جور کنه طی روز با فاصله زمانی فقط کارت بکشه کی میخاد بفهمه!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
نفری ۴ میلیون تومان ماهیانه یارانه پنهان هر کس را به خودش نقدا بدهید تا هر طور میخواهد مصرف ومدیریت کند وقیمتها را آزاد وتک نرخی وواقعی کنید،تا زمینه برای فساد وانحصار وقاچاق ورانت واسراف وفقر برچیده شود،ولی گویا سوء استفاده کنندگان قدرتشان بیشتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
نه اینکه دریارانه قبلی عدالت رعایت شده اینم روش
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۲:۰۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دلت خوش کلا نفری ۵۰تومان درماه یارانه نان ک نانوا میدن اگ این ب مردم بدن قیمت هارو آزاد کنن ک این مبلغ فقط میتونی یه روز بگیری
Iran (Islamic Republic of)
فدای امام
۱۰:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
روح الله ...روح شاد❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
بعضی نانوایی ها فقط نان کنجدی میزنند و به خاطر همون یه ذره کنجد کلی نون رو گرون تر میفروشن،بعضی نانوایی ها هم نون رو کوچکتر میزنند.کسی هم نظارت نمیکنه.امیدوارم دولت نون رو کیلویی کنه تا بعضی نانوایی ها نتوانند کم فروشی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۱۳:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا ! بعد در دستگاه کارت خوان تعداد درخواستی مشتری را دوبرابر ثبت می‌کنند. هم کنجد ها چند برابر می فروشند هم سر اتحادیه آرد را کلاه می‌گذارند تا در دفعات بعد سهميه بیشتری بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
م ی
۲۲:۱۱ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
خداروشکر کنین ک نون قیمتش مفت مفت مفت
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۰:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دوربین هم باید بالای سر شان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تا نان کیلویی نشه مشکلات برا من مصرف کننده است بعضی نانوایی‌ها از وزن می زنند فقط مصرف کننده ضرر می کنه اگر هم تعزیرات بیاد و جریمه کنه پول به حساب دولت می‌ره چیزی عاید ما نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
متخلفین همه این اقدامات را با کاهش وزن نان ، خنثی می کنند !!!
شما بهترین طرحها را که ارائه بدهید ، تا بدنه اتحادیه نانوایان و سایر نهادهای نظارتی را اصلاح نکنید ، نتیجه لازم را نمی گیرید و....!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
امام خمینی خداوند رحمتت بکنه کجایی که ببینی همه حرف هایی که زدی دقیقا اتفاق افتاد کجایی که ببینی مملکت به دست نا اهلانی افتاد که دائما به ما راجب اونا هشدار میدادی و میگفتی نگذارید که مملکت به دست نا اهلا بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
خوب کی رای داد کی انتخاب کرد
دولتها توسط مردم انتخاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۸:۵۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
فقط نان خالی در سفره مردم مانده آن را هم با آزمون و خطا، دولت به ظاهر انقلابی می خواهد از سفره مردم کم کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
قلی جون !
بفرمایید چه کارکنند ؟!
پیشنهاد بدهید ، همش نق نزنید !
اصلا شما میدانید طی 2 سال اخیر چقدر از آرد قاچاق کاسته شده؟!
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۵:۰۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
صبح از کنار نانوایی رد می شدم خیل عظیمی از جمعیت دیدم و تعجب کردم از یکی پرسیدم چرا اینطوری هست گفت به خاطر هزینه های گزاف زندگی بیشترین فشار را مردم به نان می آورند یعنی همه چیز را با نان اضافی مصرف می کنند تا شاید سیر شوند.
آخرین اخبار