مشهورترین فرعون چه شکلی بود؟

گروهی از محققان، متشکل از متخصصان فعال در حوزه انسان‌شناسی و پزشکی قانونی در جریان یک تحقیق جدید تلاش کرده‌اند که چهره احتمالی «توت‌عنخ‌آمون»، فرعون مصر باستان را بازسازی کنند.

«توت‌عنخ‌آمون» در سن ۹ سالگی به تخت نشست و حدود یک دهه در طول دودمان هجدهم مصر باستان حکمرانی کرد. تا کنون تحقیقات زیادی درباره زندگی و مرگ این فرعون که در فاصله ۱۳۳۳ تا ۱۳۲۴ پیش از میلاد فرمانروایی کرد، انجام شده است.

بازآفرینی

بازآفرینی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۲۰۲۳

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن اخیرا در ژورنال ایتالیایی «آناتومی و رویان‌شناسی» (Journal of Anatomy and Embryology) منتشر شده است، نخستین کالبدشکافی که در سال ۱۹۲۵ میلادی بر جسد «توت‌عنخ‌آمون» انجام شد، اطلاعات بسیار کمی را درباره علت درگذشت این فرعون آشکار کرد. با این حال، بررسی‌های بعدی، از جمله تصاویر ایکس‌ری که در سال ۱۹۶۸ میلادی به ثبت رسید و سی‌تی اسکن‌هایی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، اطلاعات بیشتری را درباره وضعیت سلامت و دلایل احتمالی درگذشت «توت عنخ‌آمون» ارائه کرد. این آزمایش‌ها فرضیه قتل فرعون را رد کرد، اما سوالاتی را درباره شکستگی احتمالی زانو در نزدیکی زمان درگذشت او مطرح کرد.

در سال ۲۰۱۰، یک تحقیق پیشگامانه درباره بررسی DNA «توت‌عنخ‌آمون» و اعضای خانواده او اطلاعات مهمی را درباره وضعیت سلامتی و روابط خانوادگی او آشکار کرد. این تحقیق، تایید کرد که «توت‌عنخ‌آمون» به مالاریا و بیماری «Köhler» مبتلا بود.

سوالات درباره چهره «توت‌عنخ‌آمون» مدت‌هاست که محققان و عموم مردم را کنجکاو کرده است. در طول سال‌های گذشته، چهره احتمالی این فرعون بار‌ها با استفاده از روش‌های علمی بازسازی شده است.

مشهورترین فرعون

سمت راست: بازسازی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۲۰۰۵ توسط محققان بر اساس سی‌تی‌اسکن

سمت چپ: بازسازی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۱۹۸۴ توسط «پت گاتلیف»

در سال ۱۹۸۳، «بتی پت گاتلیف» یک هنرمند فعال در حوزه پزشکی قانونی چهره «توت‌عنخ‌آمون» را با استفاده مجسمه گچی به دست‌آمده از پرتونگاری بازسازی کرد.

در سال ۲۰۰۵ نیز سه گروه (مصری، فرانسوی و آمریکایی) هر کدام به طور جداگانه با استفاده از سی‌تی‌اسکنِ جمجمه، چهره فرعون را با تفاوت‌های جزئی بازسازی کردند.

فرعون

بازسازی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۲۰۲۳

در تحقیق اخیر که گروهی از محققان برزیلی، استرالیایی و ایتالیایی با استفاده از روش‌های پیشرفته دیجیتالی از جمله برش‌نگاری، ایکس‌ری و اندازه‌گیری آنتروپومتری، جمجمه سه‌بعدی از «توت‌عنخ‌آمون» با استفاده از اطلاعات موجود بازآفرینی شد.

می‌توان گفت که شباهت‌های واضحی بین بازخلق سال ۲۰۰۵ و جدیدترین بازسازی چهره وجود دارد، با این حال در نسخه جدیدتر، فرعون جوان‌تر به نظر می‌رسد.

این تحقیق جدید به درک ما درباره ظاهر «توت‌عنخ‌آمون» کمک می‌کند و اطلاعاتی درباره زندگی مشهورترین فرعون مصری ارائه می‌کند.
منبع : ایسنا

برچسب ها: فرعون ، شبیه سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
چقدر زشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
از مردهای ایرانی که مو بلند و رنگ میکنند و اصلاح ابرو و.. انجام میدن که خوشگلتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
اح اح

مرد مگه خط چشم میکشه خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تو هردوره رسمهایی هست که اجرا میکنند!
شما خط چشم رو دیدی اما تا همین یکی دو سال قبل آرایش غلیظ ابروها و دماغ و مو و... بعضی از جوونهای خودمونا ندیدی ؟؟؟!
بازم خدارو شکر که ریش مد شد واگرنه ادامه پیدا میکرد معلوم نبود به کجاها میرسیدن خخخ