در میز اقتصادی امروز مطرح شد؛

اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه خانه دار شدن مردم چگونه بود؟

کارشناس مسکن گفت: موضوع مسکن همواره مورد توجه امام خمینی(ره) بوده است؛ رهبری هم بر این‌ نکته بسیار تاکید دارند.

در میز اقتصادی امروز در خصوص افتتاح حساب ۱۰۰ امام و اندیشه امام خمینی (ره) در رابطه با خانه دار شدن مردم به بحث و گفت و گو پرداخته شد.
سوال: حوزه مسکن محرومان در اندیشه امام چگونه بود؟
عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی: انقلاب یک حرکت عظیم فرهنگی بود قبل از امام خیلی‌ها از توحید و اسلام حرف می‌زدند، اما فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است.
یکی از موضوعات جدی مسکن است کمتر از سه ماه از پیروزی انقلاب و کمتر از ۱۰ روز از تثبیت انقلاب امام دستوری صادر می‌کند که مستقیم به مسکن باز می‌گردد مگر اهمیت مسکن چگونه است؟ دستور امام انقلابی در حوزه مسکن ایجاد کرد.
سوال: چه اتفاقی رخ می‌داد که مردم پشت یک فرمان می‌ایستند؟
عزت زمانی: وقتی امام به حقیقت اسلام و انقلاب اشاره می‌کنند مردم لبیک می‌گوید و یک حرف از امام این شکلی می‌شود. البته برخی موانع سبب شد این حرف امام‌کامل محقق نشود.
سوال: چرا امام در حوزه مسکن در ابتدا فرمان صادر می‌کنند؟
عزت زمانی: مسکن فقط یک سکونت گاه نیست مسکن از نظر اسلام‌محل تحقق رشد و تعالی انسان و ایجاد بستری برای ارتباطات انسانی است وقتی این موارد در نظر نگرفته شود مشکلاتی ایجاد می‌شود به همین سبب مهم‌ترین مسئله امام می‌شود همین مورد چیزی که اسلام گفته و امام برای آن قیام کرده دو مسئله است اول مسائل پایه ساختمان چیست دوم باید موضوعات ساختمانی باز طراحی شود.
سوال: چرا امام به مسکن انقدر توجه داشتند؟
جهانبخش کارشناس مسکن: موضوع مسکن همواره مورد توجه امام بوده است رهبری هم بر این‌نکته بسیار تاکید دارند. انقلاب ما نه انقلاب اقتصادی نیست و از آن بالاتر است.
سوال: چرا انقدر مسکن برای امام مهم بود؟
جهانبخش: رسالت اصلی نفع سلطه سرمایه گذاری است و به دنبال رفع این موارد و خطر بودند زمین مهم‌ترین مسئله یک کشور است. امام اشاره دارد که همه امکانات نباید برای تنها ثروتمندان باشد.
سوال: در دهه‌های اخیر اندیشه امام در حوزه مسکن چقدر عملیاتی شده است؟
عزت زمانی: ما مسکن را محل ایجاد ارتباطات درست انسانی می‌دانیم قریب ۳۵ درصد مردم صاحب خانه نیستند.
روزی که وعده ۴ میلیون مسکن داده شده این موضوع آرزویی شد تا تحقق پیدا کند برای ۱۰ میلیون خانواده فاقد مسکن زمین رایگان دهیم این پیشنهاد اول است اسلام حرف‌های عمیقی برای مسئله خانه دارد.
سوال: نظر شما چیست؟
جهانبخش: دو خط قرمز وجود دارد اول احتکار زمین است که معمولا دولتی است مورد دوم زمین خواری است که باید با آن برخورد شود باید با زمین خواری مبارزه ساختاری شکل گیرد نه این که موردی عمل کنیم اگر مالیات اخذ شود این موارد شکل نمی‌گیرد از لحاظ فیزیکی زمین مشکلی نداریم و می‌توانیم بستر را فراهم کنیم به شرط این که مشکلات مدیریتی را هم رفع کنیم.
سوال: نکته آخر شما چیست؟
عزت زماین: دولت باید اراده کند تا مشکلات مسکن حل شود تا امید آفرینی ایجاد و بیش از ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی حل خواهد شد با حل مشکل مسکن مشکلات اعتقادی، روحی روانی و.. حل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
حضرت امام خیلی طرفدار مستمندان و محرومان بودند.متاسفانه مسوولین گوش شنوا ندارن.هر کس به فکر خودش هست.من الان سیزده سال مستاجر هستم با یک فرزند.مسکن برای من و جوانان تبدیل به ارزو شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
خواهشا نقل قول تعریف نکنید حال حاضر را دریابید
آخرین اخبار